2014-04-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
...och det verkar som om jag har glömt hur man gör också.
Hur gör man?

4/5 + 2/3

Tänker jag rätt om det blir 22/15? Men där tar det stopp.
Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att det blir
1 och 7/15

Har jag rätt?

Detta tal visade sig i en ny undersökning de flesta
högstadieelever gå bet på.
Du tänker helt rätt.
Citera
2014-04-11, 13:31
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Beror på hur man ser på mattematiken.
Det kan bli 1/5 +1/3 = -4/5-2/3 eller 6/8=1/2
Du får ursäkta, men hur ska man se på matematiken för att 6/8 ska vara lika med 1/2?

Antagligen med samma kreativa ögon som han ser på stavningen av ordet 'matematiken'

/k
Citera
2014-04-11, 13:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut

4/5 + 2/3 = 12/15 + 10/15 = 22/15 vilket räcker som svar, kan väl skriva 21/15 + 1/15 = 7/5 + 1/15 om man vill det, men 22/15 tycker jag är tillräckligt.

Varför räknar du inte klart för? 22/15 = 1 och 7/15
Citera
2014-04-11, 13:35
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
...och det verkar som om jag har glömt hur man gör också.
Hur gör man?

4/5 + 2/3

Tänker jag rätt om det blir 22/15? Men där tar det stopp.
Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att det blir
1 och 7/15

Har jag rätt?

Detta tal visade sig i en ny undersökning de flesta
högstadieelever gå bet på.

Tänker rätt gör du, men att de flesta högstadieelever går i bet på ett sådant tal är nästan skrämmande ...
Citera
2014-04-11, 13:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det var riktigt roligt att läsa om alla misstag!

Här är några andra saker eleverna hade svårt med, enligt DN/TT. Det var för övrigt 44 procent som inte klarade uppgiften som diskuterats, att addera fyra femtedelar och två tredjedelar:

38 procent av cirka 1 500 elever i gymnasiets årskurs ett i en mellansvensk kommun kan inte beräkna 7x8+5.
--------------
54 procent förstod inte vad de ska betala om de får 15 procents rabatt på 720 kronor.
------------------------
50 procent kan inte dividera 0,16 med 4.
--------------------------------
88 procent kunde inte dra roten ur en niondel.
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-04-11 kl. 13:41.
Citera
2014-04-11, 13:38
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Menar ni att ni inte kan räkna ut vad fyra femtedelar plus två tredjedelar blir?

Täljare + täljare och nämnare + nämnare --> 4+2 = 6 och 5+3 = 8 --> 6/8 (sex åttondelar) vilket går att förenkla ner till 3/4 (tre fjärdedelar). Över tjugo år sedan jag gick ut grundskolan men detta kan man bara inte glömma. Inte undra på att Sverige rasar i Pisamätningarna...

Haha.

Jovisst för fan. Ta något som är mer än hälften, och addera något som också är mer än hälften, och få ett svar som är mindre än 1.

Börja med fyra femtedelar (0.8), lägg till lite, och sluta med tre fjärdedelar (0.75)? Eller med andra ord, subtraktion med bråk-additionsmetoden!

Utnämner hela den här tråden till dagens skämt-tråd. . Rena underhållningen att läsa folks försök till att räkna här.
Citera
2014-04-11, 13:43
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det var riktigt roligt att läsa om alla misstag!

Här är några andra saker eleverna hade svårt med, enligt DN/TT. Det var för övrigt 44 procent som inte klarade uppgiften som diskuterats, att addera fyra femtedelar och två tredjedelar:

38 procent av cirka 1 500 elever i gymnasiets årskurs ett i en mellansvensk kommun kan inte beräkna 7x8+5.
--------------
54 procent förstod inte vad de ska betala om de får 15 procents rabatt på 720 kronor.
------------------------
50 procent kan inte dividera 0,16 med 4.
88 procent kunde inte dra roten ur en niondel.
Gymnasiet?! Först läste jag årskurs 1 och tänkte att det var ju inte så jävla märkligt att sjuåringarna inte grejar det..

Här är sveriges framtid:
http://www.imdb.com/title/tt0387808/reviews
Citera
2014-04-11, 13:43
Medlem
Citat:
Menar ni att ni inte kan räkna ut vad fyra femtedelar plus två tredjedelar blir?

Täljare + täljare och nämnare + nämnare --> 4+2 = 6 och 5+3 = 8 --> 6/8 (sex åttondelar) vilket går att förenkla ner till 3/4 (tre fjärdedelar). Över tjugo år sedan jag gick ut grundskolan men detta kan man bara inte glömma. Inte undra på att Sverige rasar i Pisamätningarna...

Hahaha frågan är vem det är som gör att Sverige rasar
Citera
2014-04-11, 13:45
Medlem
trickydicks avatar
Det är väl bara rita alla delar och räkna ihop dom

http://forumbilder.se/DCG0P/msp560200d7gh97edh0edf00002d08922bc4f1ga97.gif
Citera
2014-04-11, 13:48
Medlem
Yundais avatar
Citat:

Utan tvekan du har en karriär som sakkunnig hos Ullenhag. Du ska bara räkna fram hur lönsamt det är med invandringen.

Och med ditt sätt att räkna så klarar du det galant.
Lycka till
Citera
2014-04-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Du råkar inte ha en länk till detta? Det låter för sorgligt för att vara sant.
Citera
2014-04-11, 13:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Du får ursäkta, men hur ska man se på matematiken för att 6/8 ska vara lika med 1/2?

Det får du klura ut själv om man leker lite med matematikens grundregler så kan man få det till vad som helst. Menade inget illa med min kommentar utan ville bara rucka lite på de matematiska reglerna. Om man ifrågasätter Pytagoras sats och sådant så kan det bli lite roligt med matematik som är ganska tråkigt att hålla på med för mig. Kemi är mer roligt och där hade jag MVG+. Det är jättebra att det finns matematiker som kan räkna ut allt, tycker jag. Men för mig är matematik en himla röra av x och y och (--) = + menar alltså inget illa med det jag skrev. Jag är en av dem som inte kan matematik och lärde mig aldrig att tänka i matte termer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in