Citat:
Ursprungligen postat av
TAXIDRIVER020
Jag tror du har fått det hela lite bakom foten. Förklaringen till att Gud är skaparen hänger ihop med kausalitet, att då reducera detta till en evig orsak utan orsakssamband blir knasig eftersom vi inte hade kunnat föra en diskussion här på fb isf. men tack för ett uttömmande svar i övrigt.
[...]
Ja det håller jag delvis med om men detta utspelar sig efter att vi har kommit till, jag vill gärna gå ett steg längre bakåt- omformulera min fråga. Är valet av dina föräldrar, kön, vilket årtal man föddes etc. etc. självvalt? Det är i grunden vad du skrev.
[...]
Att vi har funnits i en annan tid är ju också ett känsloargument men visst är vi orationella varelse för det mesta.

Jag har min egen uppfattning och är inte troende, så det är ointressant för mig om du vill försöka para ihop det jag skrev, med någon religiös föreställning. Något bevis för en gud eller flera finns inte, bara i folks nedärvda sagor.
Jag har inte hittat något som tyder på att de detaljer du nämner, föräldrar, kön, årtal, etc är så viktiga. En person som vill uppleva jordelivet tar vilken befruktning som helst som en möjlighet att få uppleva ett jordeliv, så det är
de egna skälen för födelse som är huvudsaken. Det enda som verkar vara av betydelse när det gäller matchning barn-föräldrar är att alla parters livsläxor på ett vis kommer att/bör komplettera varandra.
Jag ser inga känsloargument i att påstå att folk har levt förr. Något annat gör ju hela jordelivet till ett absurt skämt.
Taxidriver, mina erfarenheter är mina, du ska naturligtvis skaffa dig en egen syn på saker och ting. Behöver du en tro så är det ditt val.
Edit: ps. skulle önska folk kunde sluta be så mycket till 'gud' för det attraherar så många att återfödas för att komma och 'hjälpa till', men de glömmer ju varför de föddes så det leder bara till kaos och överbefolkning. IMHO.