2014-04-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Ordet, som är Jesus

Det där är inte en förklaring utan bara fyra ord så jag frågar igen. Av VAD skapade Gud universum?

Svarar du "ordet" igen så kan du i alla fall bemöda dig med att beskriva ordet och vad det är, det måste ju bestått av någonting.
Citera
2014-04-11, 08:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlFriedrichGauss
Gud har alltid funnits, han har inte börjat att existera.
Du skriver det som om du har någon sorts vetskap om detta. Berätta gärna vad du baserar ditt påstående på. Om du menar att Gud alltid funnits, vad hindrar då att universum i någon form alltid funnits? Berätta gärna mer ingående än bara massa menlösa påståenden.

Citat:
Så du menar att jorden också alltid har funnits.
Nej.
Citat:
Så du menar att det inte är vetenskapligt bevisat att universum är 13 miljarder år gammalt.
Nej, det menar jag inte heller. Hur är det med läsförståelsen lilla vännen?
Citat:
Jaha så du har egna argument, vem var det som hänvisade åt Russel?
Jag framförde argumentet på ett par olika sätt och följde sedan upp med hänvisning till Russel's Tekanna för att vidare hjälpa dig att förstå argumentet. Så, ja. Jag har presenterat egna argument.
En ledtråd, om du inte förstått, är att det handlar om filosofisk bevisbörda. Kommer du ihåg vad jag skrev eller ska du kanske leta rätt på min text och försöka förstå den istället för att komma med dumheter?

Vidare, vad sägs om att du faktiskt svarar på några av frågorna som riktades till dig? Hur oärlig är du i din diskussion?
Citera
2014-04-11, 08:48
Medlem
CarlFriedrichGausss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
So far so good. Personlig tro är personlig tro.

Här får du förklara dig.

Sant. Vi är rätt så säkra på att det var för 13.8 miljarder år sedan som Universum som vi känner till det uppstod.

Hur vet du att ingenting kan komma ur ingenting? Och vad har det med Big-bang att göra?

Jag tycker att det är logiskt pga anledningar som att ingenting kan komma ur ingenting vilket är vetenskapligt bevisat och det har mycket med big bang att göra, som sagt är det många ateister som tror på att det inte fanns något innan big bang vilket för mig är dumt eftersom ingenting kan komma ur ingenting, förstår du?

Varför har du Einstein som bild, du vet väl att han trodde på Gud men inte på den kristna, muslimska eller så.
Citera
2014-04-11, 08:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tycker att det är logiskt pga anledningar som att ingenting kan komma ur ingenting vilket är vetenskapligt bevisat och det har mycket med big bang att göra, som sagt är det många ateister som tror på att det inte fanns något innan big bang vilket för mig är dumt eftersom ingenting kan komma ur ingenting, förstår du?

Varför har du Einstein som bild, du vet väl att han trodde på Gud men inte på den kristna, muslimska eller så.

Vilka ateister tror att "ingenting" fanns innan Big Bang? Nämn en och hänvisa till en källa.
Om du inte klarar av detta så föreslår jag att du slutar med dina dumma halmgubbar.
Citera
2014-04-11, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"No true scotsman"-argumentet KAN vara tillämpligt iblant, men inte om det inte har ett solitt underlag i form av evidens.

Kan du ..... på lämplig tråd ..... komme med bra belägg för att DIN version (eller kategori) av kristendomen är den "rätta", "sanna" eller vad du nu föredrar att kalla det?

Därför att det är katolicismen är den som följer kristendomen mest som det var när Paulus levde då kristendomen grundades.
Citera
2014-04-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vilka ateister tror att "ingenting" fanns innan Big Bang? Nämn en och hänvisa till en källa.
Om du inte klarar av detta så föreslår jag att du slutar med dina dumma halmgubbar.

http://www.hawking.org.uk/the-beginning-of-time.html
Citera
2014-04-11, 09:01
Medlem
Citat:

Du har fortfarande inte gett mig belägg på att Gud inte finns.
Citera
2014-04-11, 09:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hur kan man säkerställa att man har tolkat bibelns budskap på ett korrekt sätt?
Det finns en uppsjö av olika kristna förgreningar som alla tycks tolka Bibeln lite olika, vem har rätt och hur bekräftar man det?
Det kan man inte "säkerställa". Det är Gud som har sista ordet, naturligtvis, men man kan ju anse att vissa pratar strunt från predikstolarna, likaväl som vissa skriver strunt på Flashback.
Citera
2014-04-11, 09:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Vem som helst som accepterar de matematiska axiomen som utgör grunden för de olika satserna kan i princip förstå bevisen för satserna. Bevisen är ju förstås bara giltiga i den mån axiomen är "sanna". Inom naturvetenskapen finns inte motsvarigheten till dessa axiom, utan man måste gå efter evidens. Evidens för övernaturliga väsen saknas.
Det beror på vad man menar med "i princip". De flesta accepterar väl den matematiska grunden för de naturliga talen, men ytterst få har förutsättningar för att kunna kontrollera vissa bevis.

Bevis för övernaturliga väsen saknas förstås för dem som aldrig har uppfattat något sådant. De som har uppfattat "övernaturliga väsen" kan kanske sägas ha fått "bevis".
Citera
2014-04-11, 09:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

He concluded, "You can't get to a time before the big bang because there was no before the big bang. We have finally found something that doesn't have a cause because there was no time for a cause to exist in. For me, this means there is no possibility of a Creator because there is no time for a Creator to have existed."

Så, berätta igen hur Hawking anser att det någonsin fanns ett "ingenting" före Big Bang?
Han anser dessutom att termen "före" Big Bang är lika meningslös som norr om nordpolen.
Så, förstår du ännu varför du har fel?
Citera
2014-04-11, 09:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har fortfarande inte gett mig belägg på att Gud inte finns.

Varför pratar du med dig själv?

För det första, när har jag sagt att jag har någon sorts vetskap om Guds existens? Dessutom är det inte min uppgift. Bevisbördan ligger på den som säger att han finns. Har du förresten läst TS och vad tråden handlar om? Står det "bevisa att Gud inte finns" eller står det kanske något annat?
Citera
2014-04-11, 10:09
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Jag tror inte på karma och är inte buddhist. Karma indikerar att vi är viljelösa blad som virvlar runt i luften styrd av mäktigare krafter, och inte som jag uppfattat det, att vi har enormt mycket fri vilja. Buddhismen föddes ur en persons glimt av ett minne, och det är ungefär lika meningsfullt som att tro på en forntida avlägsen gud som skulle vara en evig orsak. Ingenting är enbart en orsak, det är en effekt som ger andra effekter. Att leta efter en ursprunglig gud är som att på nyårsdagen leta i den tomma behållaren efter nyårsaftonens fyrverkeri. Varje svar ger två nya frågor så vem gjorde fyrverkeriet? Och vem tände på? Ja, inte är de kvar nu i alla fall. 'Orsaken' blev effekten, hängde med på resan.
Jag tror du har fått det hela lite bakom foten. Förklaringen till att Gud är skaparen hänger ihop med kausalitet, att då reducera detta till en evig orsak utan orsakssamband blir knasig eftersom vi inte hade kunnat föra en diskussion här på fb isf. men tack för ett uttömmande svar i övrigt.

Citat:
Självvalt som t ex en kvinna som väljer att föda ett barn trots den tidsbegränsade smärtan, så kan ett barn välja att uppleva tidsbegränsad smärta i ett kort liv av svält och nöd för att andra ska lära sig något om omsorg och att lidande inte känner några gränser.

Självvalt som att välja att födas som någon utan något för att använda sina egna resurser till att ändå skapa ett rikt liv som kan inspirera och hjälpa andra.

Eller som den killen som misshandlades som barn och blev 'hästviskaren', för att hans egna erfarenheter och lidande 'jumpstarted'/ökade hans förmåga till empati maximalt och bröt ner barriären mellan människa och djur.

Djur är förresten manifesterade i gruppsjälar för att reflektera tillbaka till människan hur vi hanterar våra egna känslor. Undantaget är domesticerade djur som så småningom får separata själar då de präglas på oss och gör ett evolutionärt skutt. Djur överlever precis som människan döden.

Eller självvalt som olika beroenden, av sex, mat, spel, girighet, kärlek, hämnd, uppgörelsebehov, svartsjuka, ja allt som vi ger energi åt i det vi individuellt ser som meningen med livet. Någon fattig i ett jordeliv kan välja att leva som ett fläskberg i nästa för att svälten var så traumatisk, eller samlare för att det var outhärdligt att inte ha något
Ja det håller jag delvis med om men detta utspelar sig efter att vi har kommit till, jag vill gärna gå ett steg längre bakåt- omformulera min fråga. Är valet av dina föräldrar, kön, vilket årtal man föddes etc. etc. självvalt? Det är i grunden vad du skrev.

Citat:
Har hört att 90% av livet är underhåll av det vi redan har, skulle vilja säga att 90% av alla mänskliga aktiviteter är kompensation för sådant som saknades i en annan tid. Ju snabbare man kopplar hur det hänger ihop och det blir till en insikt/lärdom, ju snabbare går det att förändra sitt eget liv. Man måste släppa taget på alla plan, känslomässigt brukar vara det svåraste.
Att vi har funnits i en annan tid är ju också ett känsloargument men visst är vi orationella varelse för det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in