2014-04-11, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det kan man inte "säkerställa". Det är Gud som har sista ordet, naturligtvis, men man kan ju anse att vissa pratar strunt från predikstolarna, likaväl som vissa skriver strunt på Flashback.

Då kan du knappast säga att budskapet är ett starkt bevis för Guds existens.
Citera
2014-04-11, 10:24
Medlem
Citat:
Bibeln skrevs av människor men Jesus budskap kommer inte ifrån människor. Machiavellis budskap kommer ifrån människor.

Ett magert bibliotek? Jag har hela internet! Och några budskap i sf-böcker har jag aldrig uppfattat, bara underhållning.

Ska vi hålla ihop hela utväxlingen så att det blir begripligt, kanske. Du skrev:

Citat:
För den som förstår Jesus budskap är själva budskapet ett starkt bevis. Ingen människa skulle formulera det budskap som jag ser i evangelierna.

Så enligt dig är det budskap som du hittar i evangelierna så övernaturligt fantastiskt att ingen människa skulle kunna formulera något liknande. Jag svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Då har du ett magert bibliotek. Hur förklarar du sci fi-genren? Bibeln skrevs av människor. Jag föreslår att du läser Machiavelli's The Prince, och sätter dig in i politisk teori.

Jag ifrågasatte din slutsats genom att undra hur beläst du är egentligen, om du säger att människor saknar fantasi. Jag ifrågasätter också vad du egentligen vet om källorna till bibelns böcker, och vad du vet om hur olika tiders politiska klimat använt religion för sina egna syften, som social ingenjörskonst. Machiavelli beskriver hur sluga och skrupellösa människor kan vara. Politisk teori hittar du inom religioner, det finns ingen tvekan om det.

Citat:
Bibeln skrevs av människor men Jesus budskap kommer inte ifrån människor. Machiavellis budskap kommer ifrån människor.

Ett magert bibliotek? Jag har hela internet! Och några budskap i sf-böcker har jag aldrig uppfattat, bara underhållning.

Spelar ingen roll om du "har" hela internet, hur mycket har du läst? Shakespeare? De stora filosoferna? Världsreligionernas historiska framväxanden och inflytande? "Jesu budskap" hittar du bland annat inom Zoroastrianism, som var föregångaren.
Citera
2014-04-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Jag tror du har fått det hela lite bakom foten. Förklaringen till att Gud är skaparen hänger ihop med kausalitet, att då reducera detta till en evig orsak utan orsakssamband blir knasig eftersom vi inte hade kunnat föra en diskussion här på fb isf. men tack för ett uttömmande svar i övrigt.
[...]
Ja det håller jag delvis med om men detta utspelar sig efter att vi har kommit till, jag vill gärna gå ett steg längre bakåt- omformulera min fråga. Är valet av dina föräldrar, kön, vilket årtal man föddes etc. etc. självvalt? Det är i grunden vad du skrev.
[...]
Att vi har funnits i en annan tid är ju också ett känsloargument men visst är vi orationella varelse för det mesta.

Jag har min egen uppfattning och är inte troende, så det är ointressant för mig om du vill försöka para ihop det jag skrev, med någon religiös föreställning. Något bevis för en gud eller flera finns inte, bara i folks nedärvda sagor.

Jag har inte hittat något som tyder på att de detaljer du nämner, föräldrar, kön, årtal, etc är så viktiga. En person som vill uppleva jordelivet tar vilken befruktning som helst som en möjlighet att få uppleva ett jordeliv, så det är de egna skälen för födelse som är huvudsaken. Det enda som verkar vara av betydelse när det gäller matchning barn-föräldrar är att alla parters livsläxor på ett vis kommer att/bör komplettera varandra.

Jag ser inga känsloargument i att påstå att folk har levt förr. Något annat gör ju hela jordelivet till ett absurt skämt.

Taxidriver, mina erfarenheter är mina, du ska naturligtvis skaffa dig en egen syn på saker och ting. Behöver du en tro så är det ditt val.

Edit: ps. skulle önska folk kunde sluta be så mycket till 'gud' för det attraherar så många att återfödas för att komma och 'hjälpa till', men de glömmer ju varför de föddes så det leder bara till kaos och överbefolkning. IMHO.
Senast redigerad av Thingamabob 2014-04-11 kl. 10:40.
Citera
2014-04-11, 11:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Då kan du knappast säga att budskapet är ett starkt bevis för Guds existens.
Om du ser ett flygande tefat landa alldeles framför dig så har du fått någon form av bevis för någonting, men inte jag. Inte ens om du har en kamera med dig.
Citera
2014-04-11, 11:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så enligt dig är det budskap som du hittar i evangelierna så övernaturligt fantastiskt att ingen människa skulle kunna formulera något liknande.

Jag ifrågasatte din slutsats genom att undra hur beläst du är egentligen, om du säger att människor saknar fantasi. Jag ifrågasätter också vad du egentligen vet om källorna till bibelns böcker, och vad du vet om hur olika tiders politiska klimat använt religion för sina egna syften, som social ingenjörskonst. Machiavelli beskriver hur sluga och skrupellösa människor kan vara. Politisk teori hittar du inom religioner, det finns ingen tvekan om det.

Spelar ingen roll om du "har" hela internet, hur mycket har du läst? Shakespeare? De stora filosoferna? Världsreligionernas historiska framväxanden och inflytande? "Jesu budskap" hittar du bland annat inom Zoroastrianism, som var föregångaren.
Visdom kommer inte ur fantasin. Och ingen människa har hittills formulerat ett budskap vare sig med formen eller innehållet i Jesus budskap. Det skulle jag lagt märke till.
Citera
2014-04-11, 11:20
Medlem
Citat:
Visdom kommer inte ur fantasin. Och ingen människa har hittills formulerat ett budskap vare sig med formen eller innehållet i Jesus budskap. Det skulle jag lagt märke till.

Förlåt, jag visste inte att du är gud fader själv och att ingenting undkommer ditt allseende öga.
Citera
2014-04-11, 11:28
Medlem
PeopleSucks avatar
Att bevisa att gud finns för någon som inte sett det själv med egna ögon, är som att försöka förklara att himlen lyser blått på dagen för en blind!

Vi har helt enkelt ett för begränsat tankesätt samt synsätt för att kunna uppfatta guds närvaro i tillvaron. Det västerländska språket är även det för fattigt när det kommer till ord för att kunna förklara gud för någon som inte sett det själv.

Detta är för övrigt inte gud ur en religiös synvinkel utan ur en universal vinkel, där förståelsen är större än hoppet. Likt hur det stora filosoferna försökt förklara gud genom historien utan att knäppa religiösa fanatiker på fingrarna.

Så det absolut starkaste beviset för guds existens måste vara DU själv
Citera
2014-04-11, 11:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Förlåt, jag visste inte att du är gud fader själv och att ingenting undkommer ditt allseende öga.
Nej, men jag har ett bra "väderkorn".
Citera
2014-04-11, 11:40
Medlem
Citat:
Nej, men jag har ett bra "väderkorn".

Also Known As 'inbillning'.
Citera
2014-04-11, 13:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeopleSuck
Att bevisa att gud finns för någon som inte sett det själv med egna ögon, är som att försöka förklara att himlen lyser blått på dagen för en blind!
Snarare tror jag det handlar om att försöka förklara något man inte själv upplevt. Det hela handlar om övertygelse utan definitioner. Om man själv inte vet något om det man försöker bevisa för någon annan har man inga klart definierade egenskaper man kan beskriva.

Citat:
Vi har helt enkelt ett för begränsat tankesätt samt synsätt för att kunna uppfatta guds närvaro i tillvaron. Det västerländska språket är även det för fattigt när det kommer till ord för att kunna förklara gud för någon som inte sett det själv.
Jag har aldrig sett något exempel på när något annat språk är bättre lämpat för att kommunicera än västerländska språk. Det låter som undanflykter. Arabiskan dras ofta upp som överlägsen när det gäller koranen, men vad jag sett är den ju så svag i sina definitioner att varje ord kan betyda ett dussin saker. Det är inte bättre.

Citat:
Detta är för övrigt inte gud ur en religiös synvinkel utan ur en universal vinkel, där förståelsen är större än hoppet. Likt hur det stora filosoferna försökt förklara gud genom historien utan att knäppa religiösa fanatiker på fingrarna.

Så det absolut starkaste beviset för guds existens måste vara DU själv
Intetsägande.
Citera
2014-04-11, 13:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Also Known As 'inbillning'.
Men det finns mycket mellan inbillningar och bortförklaringar.
Citera
2014-04-11, 13:53
Medlem
Citat:
Men det finns mycket mellan inbillningar och bortförklaringar.

Ja. Det finns information och sakkunniga underlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in