2014-04-10, 16:21
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Var inne hos grabbarna på Skoaktiebolaget igen.

http://i.imgur.com/Z9DJCQd.jpg

Jag är nöjd med denna GMTO.

Jag såg dessa på SF och blev väldigt förtjust i dem. Verkligen ett bra val doughie! Har ni förresten kopierat hälkappan från G&G St James II (och AS Moore)? Snyggt!

Nu har du minsann öppnat upp plånkan på skofronten den senaste tiden. Det gillas. Är det dags för ett "riktigt" köpstopp snart, månne?
Citera
2014-04-10, 16:24
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael.Caine
Hur uppfattar ni som gillar kvalitéskor Edward Greens skor ?
Sugen på att köpa ett par Berkeley i deras DK Oak.

EG är ett av de absolut finaste/bästa RTW-skomärken i världen, så där kan du inte gå fel. Men nu är det så att Berkley görs som standard på två olika läster - 82 och 202 - vilka skiljer sig rätt mycket från varandra. Så det är lite svårt att säga något mer exakt om dem...
Citera
2014-04-10, 16:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Men alltså hoodog, skärp dig! Här får du ju förklarat vad läst är, dvs. det är det "som utgör skalet/basen av läderskon" och "kan komma i olika vidd, höjd m.m." Vad i detta är det du inte förstår?

Ja, jösses, ja. Det klagas ju ibland på att omsättningen av skribenter är låg i denna forumdel, och att det mestadels är samma personer som diskuterar dag ut och dag in. Samtidigt tycker jag mig skönja viss tendens att de nya som dyker upp har onödigt hög svansföring och verkar mer eller mindre uttryckligt gå in för konfrontation. Dåligt insatta som det är kan de meningsskiljaktigheter som dyker upp bara sluta på ett sätt...

hoodog: du, som frågan delvis var riktad till, skulle inte kunna svara på det jag undrade över
här?! Det hade varit tacksamt med lite input från den calceiska parnassen.

Ja, alltså man lär ju sig något nytt varje dag. Att lästen hade något med basen av skon visste jag faktiskt inte... Kanske kan samma person sprida lite mer ljus kring den eviga (och viktiga!) frågan huruvida man verkligen bör säga " läst X"?

Angående din fråga. Mitt första intryck var faktiskt "åh, herregud, nu har minsann Pörr alldeles för mycket fritid/för lite att göra för sitt eget bästa". Men jag är inte den som är den. Jag ska också ge dig mitt personliga svar på exakt din fråga: Nej, det har jag inte funderat på.

Senast redigerad av hoodog 2014-04-10 kl. 16:31.
Citera
2014-04-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Var inne hos grabbarna på Skoaktiebolaget igen.

http://i.imgur.com/Z9DJCQd.jpg

Jag är nöjd med denna GMTO.

Fint! Jag gillar lästen skarpt. Personligen hade jag nog övervägt en slät häl. Kan du inte fota lite högupplösta detaljbilder på tå, sulkant, häl, midja osv och lägga upp?
Citera
2014-04-10, 16:54
Medlem
mikelmiltons avatar
Idag fick min (student-)skogarderob ett efterlängtat tillskott i form av ett par Loake Kingston.

http://imgur.com/a/whehg
Citera
2014-04-10, 18:31
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag såg dessa på SF och blev väldigt förtjust i dem. Verkligen ett bra val doughie! Har ni förresten kopierat hälkappan från G&G St James II (och AS Moore)? Snyggt!

Nu har du minsann öppnat upp plånkan på skofronten den senaste tiden. Det gillas. Är det dags för ett "riktigt" köpstopp snart, månne?

Jag har för mig att det var St James som skulle efterliknas. Eller om det var någon bespokesko kanske. Jag hängde mest på, och var inte den drivande.

Sist jag skrev om köpstopp så skrev jag hade två MTOs att hämta ut och sen endast ett par till i år. Ett par MTO-loafers och ett par kängor till.

Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Fint! Jag gillar lästen skarpt. Personligen hade jag nog övervägt en slät häl. Kan du inte fota lite högupplösta detaljbilder på tå, sulkant, häl, midja osv och lägga upp?

Det ska bli! Kommer dock dröja ett tag pga PM-inlämning, Skåneresa och jobb.
Citera
2014-04-10, 18:59
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Idag fick min (student-)skogarderob ett efterlängtat tillskott i form av ett par Loake Kingston.

Ser trevliga ut! Hur är kvaliteten på deras skor gjorda i indien?
Citera
2014-04-10, 19:12
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Ser trevliga ut! Hur är kvaliteten på deras skor gjorda i indien?
Vet inte. De känns inte riktigt lika bra som mina skor från Barker, trots att inte heller de direkt tillhör toppklassen.
Citera
2014-04-10, 19:37
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:

Ser ut att vara corrected grain (täckfärgat läder).
Citera
2014-04-10, 19:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ja, alltså man lär ju sig något nytt varje dag. Att lästen hade något med basen av skon visste jag faktiskt inte... Kanske kan samma person sprida lite mer ljus kring den eviga (och viktiga!) frågan huruvida man verkligen bör säga " läst X"?

Angående din fråga. Mitt första intryck var faktiskt "åh, herregud, nu har minsann Pörr alldeles för mycket fritid/för lite att göra för sitt eget bästa". Men jag är inte den som är den. Jag ska också ge dig mitt personliga svar på exakt din fråga: Nej, det har jag inte funderat på.

Tack för svar! Jag får luska vidare kring tidsfaktorns betydelse. Ja, ett expertutlåtande i prepositionsfrågan vore välkommet.

Men calceus är ju skor på latin, och försvenskas detta blir det rätt vackert tycker jag. Och dessutom pluspoäng att google bara hittar det på ett ställe och det är här.
Citera
2014-04-10, 19:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Inte alls min stil, tyvärr. Pluspoäng dock för Leviathan i bokhyllan.
Citera
2014-04-10, 19:59
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Ser ut att vara corrected grain (täckfärgat läder).
Det står "polished leather" överallt där de säljs, men ytan känns glaserad eller lackerad i jämförelse med mina andra skor. Vad innebär detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in