2014-09-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Så ingen impregnering till skor i läder?

kanske dum och överflödig fråga men ställer den hellre än skadar (?) skor för 3000.

Nej. Skyddet du får från skokräm och vax är tillräckligt. Impregneringen kommer göra det svårare att vårda skorna.
Citera
2014-09-24, 22:15
Medlem
banan-pyjamass avatar
Jag har nu bestämt mig för att uppgradera mig från ett par bruna oxfords från CT till ett par mer högkvalitativa, men kan inte bestämma mig om jag ska satsa på ett par:
Carmina: http://www.skoaktiebolaget.se/collections/frontpage/products/carmina-classic-cap-toe-in-brown
eller
Herring: http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=7065
Är det något som väger för den ena eller andra skon? Eller är det mest en smakfråga?
Citera
2014-09-24, 22:17
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Som relativt okunning (men med hyffsat välvårdade skor och putsat sina skor sen lumpen) så skulle det vara intressant att höra hur ni argumenterar för att man kan ha för mycket skoputs. När man bearbetat in krämen så kommer ju överflödet ändå borstas bort efteråt. När ytan väl är mättad spelar det ingen roll om man lägger på fler tunna lager. Eller? Lädret kan ju orimligen absorbera mer kräm bara för att man har tunnare lager? Mängden kräm som lädret kan absorbera borde väl vara tämligen fast (förmdoligen avhängigt av lädertyp, skokrämens sammansättning, väder, skokrämens viskositet och andra anal retentiva faktorer).

Nyfiken att höra resonemanget till varför flera tunnare lager skulle vara bättre.

Allt överflöd borstas inte bort. Istället blir en stor del av överflödet till en hård "kaka" med kräm som visserligen blir glansig, men också täpper till lädret och riskerar att krackelera eftersom den bara ligger på ytan av lädret. Man kan pröva detta genom att lägga på rikligt med kräm på en sko med grainläder och se hur det tjocka krämlagret täpper till i "dalarna" på präglingen. Eller så kan man se motsvarande effekt på sömmarna på skons ovanläder vilka blir helt inkapslade i kräm om för mycket sådan används, alldeles oavsett hur mycket man sedan borstar.
Citera
2014-09-24, 22:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banan-pyjamas
Jag har nu bestämt mig för att uppgradera mig från ett par bruna oxfords från CT till ett par mer högkvalitativa, men kan inte bestämma mig om jag ska satsa på ett par:
Carmina: http://www.skoaktiebolaget.se/collections/frontpage/products/carmina-classic-cap-toe-in-brown
eller
Är det något som väger för den ena eller andra skon? Eller är det mest en smakfråga?

Forest ser ut som en typisk kängläst, för klumpig för en lågsko.
Citera
2014-09-24, 22:25
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Allt överflöd borstas inte bort. Istället blir en stor del av överflödet till en hård "kaka" med kräm som visserligen blir glansig, men också täpper till lädret och riskerar att krackelera eftersom den bara ligger på ytan av lädret. Man kan pröva detta genom att lägga på rikligt med kräm på en sko med grainläder och se hur det tjocka krämlagret täpper till i "dalarna" på präglingen. Eller så kan man se motsvarande effekt på sömmarna på skons ovanläder vilka blir helt inkapslade i kräm om för mycket sådan används, alldeles oavsett hur mycket man sedan borstar.

Spännande. Jag skall testa detta.
Citera
2014-09-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Ok så pass, tänkte köpa Saphir Medaille d´or cream 1925 i mörkbrunt, saphir pate du luxe mörkbrun samt en impregnering och självfallet riktiga skoblock sedan borde man klara sig en bit?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
impregnera inte läder..

Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Nej. Skyddet du får från skokräm och vax är tillräckligt. Impregneringen kommer göra det svårare att vårda skorna.
Okej tack för klargörandet!

Är saphir Créme Renovateur nödvändigt? eller ska den öht användas till läder?

Ursäkta mycket frågor men vill helst inte lära mig den hårda vägen så att säga...
Citera
2014-09-24, 22:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Borde och borde, jag är lite av en expert på skovård och äger ett 10-tal rand-och durksydda kvalitetsskor.

Självförtroendet kan man i varje fall inte klaga på.
Citera
2014-09-24, 22:35
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banan-pyjamas
eller

Det är väl mest en smakfråga, vet inte ifall forest-lästen är så pass klumpig som JDungeon säger. Herring Royal, Charles II är en väldigt trevlig sko. Det är väl en smaksak där.
Citera
2014-09-24, 22:37
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Nyfiken att höra resonemanget till varför flera tunnare lager skulle vara bättre.

Ali G:
Citat:
När man lägger en grund med krämen så är det absolut att föredra att lägga flera lager, då du bygger upp ett jämnare och bättre skydd. Som du är inne på ska man absolut inte lägga på för mycket åt gången då det kan sätta igen porerna, men tar du lite kräm flera gånger och går över med tagelborste emellan gångerna får du ett bra jämnt lager kräm som skyddar fint. Däremot är det här alltså ingenting som man ska göra varje gång man putsar skorna, utan framförallt när de är helt nya (enligt min mening då) eller när man gjort en ordentlig rengöring av skorna med galltvål/läderrengöring/kemiskt ren bensin etc där man tar bort gammal kräm och så, något jag gör kanske ett par gånger om året. Sen kan man kanske nån gång däremellan gå över med flera lager på en gång, men annars när man bara putsar skorna till vardags är det absolut tillräckligt och att rekommendera att bara köra på ett lager kräm, och så polish på det då gärna.

Svårt att hantera riktigt bra återfuktande kräm i stora mängder. Sugs upp för fort innan min kan sprida ut den. Man kan liksom inte bara klafsa på på samma sätt som med Kiwi-vax på ett par M90-kängor.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2014-09-24 kl. 22:43. Anledning: Klippte Ali Gs citat lite tidigt kanske
Citera
2014-09-24, 22:42
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ali G:

Svårt att hantera riktigt bra återfuktande kräm i stora mängder. Man kan liksom inte bara klafsa på på samma sätt som med Kiwi-vax på ett par M90-kängor.

Ja, nu hade jag ju meindl... Och har rätt så bra mkt dyrare skor än m/90 till vardags...

Jämnare med tunnare lager köper jag. Men rent logiskt så kommer man ju sätta igen porerna i lädret med tunna lager också. Tycker det är mycket hörsägen och lite fakta i argumenteringen. Jag har personligen aldrig sett tendenser till kakning i eller på sömmar på mina skor. Nu tar jag varken rikligt eller sparsamt med kräm, utan någonstans mittemellan.

Om det är för att det sugs upp för fort så faller ju hela "det ska arbetas in" argumentet.
Senast redigerad av masterpalm 2014-09-24 kl. 22:45.
Citera
2014-09-24, 22:48
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ja, nu hade jag ju meindl... Och har rätt så bra mkt dyrare skor än m/90 till vardags...

Jämnare med tunnare lager köper jag. Men rent logiskt så kommer man ju sätta igen porerna i lädret med tunna lager också. Tycker det är mycket hörsägen och lite fakta i argumenteringen. Jag har personligen aldrig sett tendenser till kakning i eller på sömmar på mina skor. Nu tar jag varken rikligt eller sparsamt med kräm, utan någonstans mittemellan.

Om det är för att det sugs upp för fort så faller ju hela "det ska arbetas in" argumentet.

Kort och gott lägger du förmodligen inte på för mycket kräm och har således inga tendenser till kakning etc.
Citera
2014-09-24, 22:49
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Jämnare med tunnare lager köper jag. Men rent logiskt så kommer man ju sätta igen porerna i lädret med tunna lager också. Tycker det är mycket hörsägen och lite fakta i argumenteringen.

Jag var lite fräck och klippte Ali Gs citat tidigt. Ändrade mitt tidigare inlägg.

Antagandet om att lädrets uppsugningsförmåga är given är säkerligen rimlig, men det var alltså inte det primära skälet till varför fler lager är bättre än få.

För övrigt lägger jag bara på ett lager själv i vanliga fall för det är allt jag har tid med. Och jag putsade i huvudsak sjöstridskängor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in