2014-04-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det där har diskuterats många gånger i den här tråden och alla är rörande överens om att Grafford har helt fel när de skriver som de gör. Ett standardtips är att inte bry sig särskilt mycket om vad som sägs från Grafford (eller snarare kanske det handlar om "Grafford-gubben").

I folkmun är det så gott som ingen som benämner en läst med dess viddstorlek, eftersom det helt enkelt är fel. Tro mig - jag vet.

Så, nu bör vi kunna lägga det här till handlingarna.

Är det inte lite besynnerligt att Grafford uttrycker sig så? För det är väl samma ägare/vd som Hammargruppen som är de som är grossister för Crocket & Jones i Sverige och de borde väl vara noga med att nyttja rätt termonologi?
Citera
2014-04-09, 16:37
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gillar-klader
Är det inte lite besynnerligt att Grafford uttrycker sig så? För det är väl samma ägare/vd som Hammargruppen som är de som är grossister för Crocket & Jones i Sverige och de borde väl vara noga med att nyttja rätt termonologi?

Man har uppenbarligen gjort det sedan 2011 utan att det påverkat omsättningen så mycket att man själv uppfattat det som ett problem.
Citera
2014-04-09, 17:38
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ni som putsar era skor skinande blanka, har ni funderat på om "blänkan" kommer från antalet putsrörelser enbart eller också att det går en viss tid mellan varven s a s, i det att man gör cirkulära rörelser och inte drar över samma yta förrän ett antal tiondelar senare?

Det borde väl vara en härlig blandning av båda två?
Citera
2014-04-10, 01:21
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael.Caine

Men som jag tidigare nämnde så namnges lästen i ett nummer,ja.
Men som jag sa brukar de flesta i folkmun prata mer om bokstavens vidd som lästen.
Men det korrekta som vi båda nu sagt är ett siffernummer.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det där har diskuterats många gånger i den här tråden och alla är rörande överens om att Grafford har helt fel när de skriver som de gör. Ett standardtips är att inte bry sig särskilt mycket om vad som sägs från Grafford (eller snarare kanske det handlar om "Grafford-gubben").

I folkmun är det så gott som ingen som benämner en läst med dess viddstorlek, eftersom det helt enkelt är fel. Tro mig - jag vet.

I detta fall så har hoodog helt rätt på båda punkterna.

1 - Lyssna inte på "Grafford-gubben".
2 - Läster benämns inte med viddstorleken.

Jag skrev dem i den ordning de är viktigast
Citera
2014-04-10, 01:25
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Det lilla jag förstått är att alkoholen skall skapa en kemisk reaktion som får till blänket, men jag har inte själv lyckats så jag går bet.

Det alkoholen gör är att torka ut polishen, ingen "hemlig" kemisk reaktion. Det är av denna anledning som många låter sina burkar med polish stå utan lock några dagar. Blir inte blankare av detta men det går fortare att få till en bra puts.
Citera
2014-04-10, 09:52
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Visste faktiskt inte att lästen gjordes även i E & G.
Inget jag sätt i butik, kanske måste nätshoppa mera.

Men som jag tidigare nämnde så namnges lästen i ett nummer,ja.
Men som jag sa brukar de flesta i folkmun prata mer om bokstavens vidd som lästen.
Men det korrekta som vi båda nu sagt är ett siffernummer.

EDIT: Praktexempel vad jag menar : http://www.grafford.se/varumrken/crockett-jones?page=3

Att du, och Grafford, är helt fel ute har redan påpekats.

Vill dock säga det att även om det vore så att "de flesta i folkmun" benämner "vidd som läst", så är det fortfarande lika fel. I folkmun säger man också ofta att Goodyear-randsydda skor är handgjorda, det är fel. I folkmun benämner man ofta läster med fyrkantig tå som mejslade, det är också fel.

Problemet är ju att det här sprider sig vidare och gör att folk får felaktig information, man blandar ihop saker, det blir krångligt, osv. Om vi som vet hur saker och ting förhåller sig ser till att använda rätt begrepp så bidrar vi till att minska den här felaktiga informationsspridningnen, istället för att hänvisa till att "andra säger ju så".
Citera
2014-04-10, 09:54
Medlem
LikeAGloves avatar
Fick hem mina efterlängtade Crockett and Jones Sydney Suede igår, otroligt trevliga skor. Är det någon som kan säga något generellt om kvaliteten på C&J?
Citera
2014-04-10, 10:28
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Fick hem mina efterlängtade Crockett and Jones Sydney Suede igår, otroligt trevliga skor. Är det någon som kan säga något generellt om kvaliteten på C&J?
Kul! Posta gärna en bild när du bär dem.

Jag som inte äger några C&J kan nog ändå säga att de generellt sett antas hålla en hög kvalitet.
Citera
2014-04-10, 12:31
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Vill dock säga det att även om det vore så att "de flesta i folkmun" benämner "vidd som läst", så är det fortfarande lika fel. I folkmun säger man också ofta att Goodyear-randsydda skor är handgjorda, det är fel. I folkmun benämner man ofta läster med fyrkantig tå som mejslade, det är också fel.

Problemet är ju att det här sprider sig vidare och gör att folk får felaktig information, man blandar ihop saker, det blir krångligt, osv. Om vi som vet hur saker och ting förhåller sig ser till att använda rätt begrepp så bidrar vi till att minska den här felaktiga informationsspridningnen, istället för att hänvisa till att "andra säger ju så".

Jag skal göra en insatts och ändra samtliga underrubriker på kategorisidorna till vidd på grafford.se.
Klickar man in på produkten bör där stå Läst "xxx" | Vidd "x". Detta ändrade jag så fort jag kom in i bilden, borde haft mer koll och så klart styrt upp underrubrikerna också.

Anledningen att det är fel på kategorisidorna är att Crockett & Jones själva skrev last i stället för fitting i deras gamla kataloger.
Sen ska det också tilläggas att majoriteten av kunderna man pratar med endast blir förvirrade och avtända när man börjar prata läster och vidder. Vilket kan tyckas lite märkligt då detta är en väldigt vital del när man har med kvalitetsskor att göra.
Detta är så klart ingen ursäkt men kanske en liten förklaring till varför ändringen inte kommit tidigare.

Tack hur som för att ni uppmärksammade mig på detta, jag kommer osökt att tänka på en liknande situation när någon här inne uppmärksamade att vi kallade vår MTO serie för Bespoke For Grafford.
Citera
2014-04-10, 12:51
Medlem
Michael.Caines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Absolut, som jag tidigare sa innan alla spydde galla över mig så är det korrekta sättet att benämna detta oftast ett siffernummer.

Men som du säger ska jag nu ta och benämna vidd och läst med rätt namn.

För att släppa detta och få fortsätta disskutera om just skor.

Hur uppfattar ni som gillar kvalitéskor Edward Greens skor ?
Sugen på att köpa ett par Berkeley i deras DK Oak.

Kör själv för det mesta bara C&J, men har provat Church samt dödade min ekonomi med ett par G&G.

Såg nämligen att denna kommer i en f-vidd.... .
Sen om den vidden är lik C&J får vi väl se.
Citera
2014-04-10, 12:56
Medlem
Citat:
Absolut, som jag tidigare sa innan alla spydde galla över mig så är det korrekta sättet att benämna detta oftast ett siffernummer.

Det var ingen som spydde galla över dig. Det var enkom bemötande av dina påståenden.
Citera
2014-04-10, 15:00
Medlem
doughies avatar
Var inne hos grabbarna på Skoaktiebolaget igen.

http://i.imgur.com/Z9DJCQd.jpg

Jag är nöjd med denna GMTO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in