Citat:
Ursprungligen postat av
komi
Men det finns så många sätt man kan ha sex på, så med våldtäkt menar jag att man på något sätt skaffar sexuell tillfredsställelse från någon annan utan dennes medtycke.
Men kan hålla med om att våldtäktslagen tyvärr har urvattnats tack vare alla falksanmälningar, men å andra sidan kan man ju råka riktigt illa ut inför lagen om man falskanmäler också
Jojo du har ju helt rätt i det. Det kanske var lite olyckligt ordval med just "urvattnat" av mig och jag reagerade sist också främst på att så många verkade mena att jag bagatelliserade övergreppet med det jag sade om begreppet våldtäkt och det kanske inte stämde så bra in på vad just du skrev. Det jag menar är ju alltså bara att begreppet har kommit att innefatta så många fler definitioner av sexuella handlingar idag än vad som var vanligt förr.
Jag är t.ex en bit över 30 idag och under hela större delen av min ungdom så betydde "våldtäkt" helt enkelt penetrationssex, och alla andra former av övergrepp beskrevs alltid som någon form av just "sexuellt övergrepp", "tafsande" eller liknande. Ordet våldtäkt användes aldrig om det inte var en "penis-i-kroppsöppning-akt". Det är ju på senare tid som i princip samtliga sexuella handlingar mot någons vilja definierats om som "våldtäkter" allhopa, vilket säkert är jättebra i juridisk bemärkelse men det kan göra att folk som är lite äldre av gammal vana blir förvirrade och tror att det handlar om mer än vad det behöver göra när man hör ordet.
Inte för att fingertafsande på något sätt är bra, det är ju åt helvete i vilket fall som helst vad än fanskapet gjort mot ungarna men som sagt, jag kan förstå varför man kan tro att det skulle tagit lång tid, och även att det skulle finnas bevis att undanröja efteråt, om man tänker sig att GM måste hala fram hemulen ur byxorna för att begå övergreppet.
Jag tog bara upp det för att det är lätt i såna här situationer att skuldbelägga övriga i personalen för att de inte märkte nåt (eller kanske t.o.m skyddade GM) men som sagt, begreppet våldtäkt är ju så löst definierat så om han bara suttit vänd mot en vägg eller nåt med ett barn i knät och lagt en hand på fel ställe så har han ju säkert kunnat uppfylla definitionen på "våldtäkt" hur många gånger som helst utan att nån skulle ha en chans att upptäcka det - eller möjlighet att förhindra att det händer igen heller, tyvärr.