Citat:
Ursprungligen postat av
villareal11
Hej
För ett par år sedan fick jag ett samtal av Swedbank där jag blev inbjuden till ett möte om min privatekonomi.
Den här sortens "inbjudningar" ska man
alltid tacka nej till. I synnerhet när man får dem från Swedbank.
Citat:
Ursprungligen postat av
villareal11
Jag hade då jobbat stenhårt i 3 år och samlat på mig en ganska stor buffert på mitt sparkonto. På mötet erbjöd de mig att spara pengar i fonder.
Aj aj aj, bankens "erbjudande" innebär alltid olika sätt att få dej att skänka bort dina pengar till banken. Var det verkligen
ingen som hade berättat detta? Hade du inga vuxna i din närhet att rådfråga?
Citat:
Ursprungligen postat av
villareal11
Slutade med att jag satsade 200 000 kr i några fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handläggaren öppnade upp åt mig.
Fonderna sålde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan på pensionssparandet är tydligen "låsta" och kan inte tas ut föränn jag är 65???
Det är korrekt. De pengar, eller snarare vad som kan tänkas vara kvar av dem, som du stoppat in i ett avdragsgillt pensionssparande kommer du inte åt innan du fyllt 65.
Citat:
Ursprungligen postat av
villareal11
Tycker det är lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar då jag känner att jag är alldeles för ung för att pensionsspara.
Vi tycker också att det är lurigt och håller med om att du inte inte borde ha pensionssparat över huvud taget. Inte för att du är för ung utan för att det är en både dum och dålig sparform som slutade fungera för c:a 25 år sedan. Då, när det var upp till 85% avdragseffekt lönade det sej. Idag gör det inte det utan är en stor förlustaffär för i princip alla som "pensionssparar". För bankerna är det givetvis en kassako. Förutom att de mjölkar dej på avgifter så kommer du ju att bli tvungen att låna pengar eftersom du inte kommer åt dina egna pengar. Det är helt enkelt genialt, för banken!!
Citat:
Ursprungligen postat av
villareal11
Finns det något sätt att få tillbaka dessa pengar??
Nope.
Du kan ansöka hos skatteverket om att få tillbaka pengarna i förtid. Men, även om skatteverket skulle de dej dispens, under förutsättning att du verkligen
är dödssjuk och snart kommer att dö, kommer inte banken att betala tillbaka eftersom du har ingått ett avtal med dem om att de ska "förvalta" dina pengar fram till din 65-årsdag. Jag känner inte till ett enda fall där någon pensionssparare har fått tillbaka pengarna innan 65 årsdagen
"Förvaltandet" går f.ö. mest ut på att norpa lite av pengarna varje år med en procentuell avgift. Genom att norpa lite varje år under lång tid försvinner ungefär hälften, ofta utan att spararen märker något. Det är lite som att koka groda.
Citat:
Ursprungligen postat av
villareal11
Hjälp...
Vi lider med dej men
har man pensionssparat så finns det tyvärr ingen hjälp. Det enda vettiga är att sluta pensionsspara så fort det går för minimera skadan.