2014-04-08, 15:23
Medlem
Det är väl inte helt dumt att ha 12000 på pensionsspararkontot i tidig ålder!?

Som jag förstått det kan du flytta kapitalet till andra banker eller pensionsförvaltare, vilket kan vara en bra ide om de tar ut en dryg avgift av dig. Om banken tar ut en årlig, ej procentuell avgift, kan det innebära att hela ditt kapital äts upp innan pension. Exempelvis Avanza har en gratis IPS (individuellt pensionsparande).

Viktigt att komma ihåg när man sätter över pengar till IPS eller liknande är att de är avdragsgilla upp till 12 000 kr (vilket är anledningen till att just detta belopp sattes in antar jag). Du kommer alltså inte behöva skatta två gånger. Brukar personligen sätta över runt 12000 kr/år utan att känna mig lurad
Citera
2014-04-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
pensionsparande ser ut som ett gratis sätt för bankerna att säga till dig hej hej ge oss dina pengar och sug vår kuk

Det roliga är att du sätter in skattade pengar in som sedan skattas igen när du ska ta ut de

Kommentera det du vet något om...
I vissa fall kan det vara bra att pensionsspara även när man är ung, mycket beroende på hur mycket man tjänar (har du statlig skatt så kan det vara fördelaktigt med pensionssparande).
I andra fall är det bättre att spara på andra sätt, t ex Investeringssparkonto, naturligtvis beroende på vilken placering man tänkt sig.
Det du sparar i ett pensionssparande, med nuvarande regler max 12 000:-/år, är avdragsgillt. Du skattar på pengarna som inkomst när du tar ut dessa (tidigast från du är 55 år).
Dina pengar dubbelbeskattas INTE (om du inte sätter in mer än 12 000:-/år)!

Läs på lite om hur det funkar och ta kontakt med banken igen och fråga vad de anser?
Citera
2014-04-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villareal11
Man måste alltså vara dödssjuk för att få tillbaka dessa pengar?? det låter ju absurt.. sjukt att bankerna får hålla på såhär.. önskar att det fanns något annat sätt.

Går du ofta in i avtal med noll koll på vad det innebär? Verkar som det är tryggast för ditt framtida du att så mycket pengar som möjligt är låsta...

PS. Akta dig för Nigerianska prinsar DS.
Citera
2014-04-08, 15:34
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Du har antagligen skrivit under villkoren dar det framgar att man inte kan plocka ut pengarna hur som helst.12000 ar ingenting egentligen sa se bara att borja spara ihop till vad du nu tankt kopa.
Citera
2014-04-08, 15:48
Medlem
Glazehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Kommentera det du vet något om...
I vissa fall kan det vara bra att pensionsspara även när man är ung, mycket beroende på hur mycket man tjänar (har du statlig skatt så kan det vara fördelaktigt med pensionssparande).
I andra fall är det bättre att spara på andra sätt, t ex Investeringssparkonto, naturligtvis beroende på vilken placering man tänkt sig.
Det du sparar i ett pensionssparande, med nuvarande regler max 12 000:-/år, är avdragsgillt. Du skattar på pengarna som inkomst när du tar ut dessa (tidigast från du är 55 år).
Dina pengar dubbelbeskattas INTE (om du inte sätter in mer än 12 000:-/år)!

Läs på lite om hur det funkar och ta kontakt med banken igen och fråga vad de anser?

Berätta lite mer om hur man kan göra avdrag på det?

Först säger du att pengarna skattas som inkomst när du tar ut de sen säger du att de inte skattas om du inte betalar mer än 12k per år, vilket gäller då?
Citera
2014-04-08, 16:01
Medlem
Citat:
Hej
För ett par år sedan fick jag ett samtal av Swedbank där jag blev inbjuden till ett möte om min privatekonomi.

Den här sortens "inbjudningar" ska man alltid tacka nej till. I synnerhet när man får dem från Swedbank.

Citat:
Jag hade då jobbat stenhårt i 3 år och samlat på mig en ganska stor buffert på mitt sparkonto. På mötet erbjöd de mig att spara pengar i fonder.

Aj aj aj, bankens "erbjudande" innebär alltid olika sätt att få dej att skänka bort dina pengar till banken. Var det verkligen ingen som hade berättat detta? Hade du inga vuxna i din närhet att rådfråga?

Citat:
Slutade med att jag satsade 200 000 kr i några fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handläggaren öppnade upp åt mig.
Fonderna sålde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan på pensionssparandet är tydligen "låsta" och kan inte tas ut föränn jag är 65???

Det är korrekt. De pengar, eller snarare vad som kan tänkas vara kvar av dem, som du stoppat in i ett avdragsgillt pensionssparande kommer du inte åt innan du fyllt 65.

Citat:

Tycker det är lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar då jag känner att jag är alldeles för ung för att pensionsspara.

Vi tycker också att det är lurigt och håller med om att du inte inte borde ha pensionssparat över huvud taget. Inte för att du är för ung utan för att det är en både dum och dålig sparform som slutade fungera för c:a 25 år sedan. Då, när det var upp till 85% avdragseffekt lönade det sej. Idag gör det inte det utan är en stor förlustaffär för i princip alla som "pensionssparar". För bankerna är det givetvis en kassako. Förutom att de mjölkar dej på avgifter så kommer du ju att bli tvungen att låna pengar eftersom du inte kommer åt dina egna pengar. Det är helt enkelt genialt, för banken!!

Citat:
Finns det något sätt att få tillbaka dessa pengar??

Nope.

Du kan ansöka hos skatteverket om att få tillbaka pengarna i förtid. Men, även om skatteverket skulle de dej dispens, under förutsättning att du verkligen är dödssjuk och snart kommer att dö, kommer inte banken att betala tillbaka eftersom du har ingått ett avtal med dem om att de ska "förvalta" dina pengar fram till din 65-årsdag. Jag känner inte till ett enda fall där någon pensionssparare har fått tillbaka pengarna innan 65 årsdagen

"Förvaltandet" går f.ö. mest ut på att norpa lite av pengarna varje år med en procentuell avgift. Genom att norpa lite varje år under lång tid försvinner ungefär hälften, ofta utan att spararen märker något. Det är lite som att koka groda.

Citat:
Hjälp...

Vi lider med dej men har man pensionssparat så finns det tyvärr ingen hjälp. Det enda vettiga är att sluta pensionsspara så fort det går för minimera skadan.
Citera
2014-04-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
Berätta lite mer om hur man kan göra avdrag på det?

Först säger du att pengarna skattas som inkomst när du tar ut de sen säger du att de inte skattas om du inte betalar mer än 12k per år, vilket gäller då?

Det blir en uppskjuten beskattning. Du sätter in 12 000:- under 2014, du får ett automatiskt avdrag i deklarationen 2015 (som avser insättningen gjord 2014) som minskar din skatt.
Sen när du tar ut pengarna år 2055 eller när det nu blir så skattar du på pengarna då istället (som inkomst).
Hur skattesatsen ser ut då? Ja, den som lever får se.
Men summan är att du inte skattar dubbelt på dina pengar.

Du är knappast lurad, men du är förmodligen dåligt informerad och dåligt påläst. Tips att inte skriva på avtal utan att läsa på. Det kan gå värre än så här.
Citera
2014-04-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegreatsunshine
Du kan nog "köpa loss dem" på något sätt. Eller kan du väl byta bank och placera pengarna i den nya istället. Den nya banken kan kanske "köpa loss" pengarna om du placerar dem i deras bank. Hör med någon konkurrerande bank.

Nej, det kan han inte göra!!

Pengarna är inlåsta till 65-årsdagen.
Citera
2014-04-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roccod9
Brukar personligen sätta över runt 12000 kr/år utan att känna mig lurad

Det betyder bara att du inte har insett hur systemet fungerar.
Citera
2014-04-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Nej, det kan han inte göra!!

Pengarna är inlåsta till 65-årsdagen.

Kanske en klen tröst just nu, men från 55 år är pensionssparande möjligt för uttag.
Citera
2014-04-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Men summan är att du inte skattar dubbelt på dina pengar.

Det kommer inte att löna sej för TS att skjuta upp beskattningen. Det tåget gick 1990.
Citera
2014-04-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Det kommer inte att löna sej för TS att skjuta upp beskattningen. Det tåget gick 1990.

Inte för att vi vet vad han tjänar och får göra skatteavdraget till för skattesats, men jag håller med dig. Det lär ju inte bli lägre skatter i det här landet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in