2014-04-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Kanske en klen tröst just nu, men från 55 år är pensionssparande möjligt för uttag.

Isf. förutsätter det nog att TS slutar jobba vid 55. I annat fall kan ha få betala mycket hög marginalskatt.

Tänk dej scenariot avdragseffekt vid pensionssparande 33% och marginalskatt vid uttag 58%.

Det blir bingo för staten och banken men inte fullt så kul för TS.

Jag säger bara Jesus Christ!!
Citera
2014-04-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Isf. förutsätter det nog att TS slutar jobba vid 55. I annat fall kan ha få betala mycket hög marginalskatt.

Tänk dej scenariot avdragseffekt vid pensionssparande 33% och marginalskatt vid uttag 58%.

Det blir bingo för staten och banken men inte fullt så kul för TS.

Jag säger bara Jesus Christ!!

Förtydligande bara vad som gäller kring uttagsregler. Har inte påstått att det var ett bra alternativ...
Citera
2014-04-08, 16:20
Medlem
Glazehs avatar
Citat:
Det blir en uppskjuten beskattning. Du sätter in 12 000:- under 2014, du får ett automatiskt avdrag i deklarationen 2015 (som avser insättningen gjord 2014) som minskar din skatt.
Sen när du tar ut pengarna år 2055 eller när det nu blir så skattar du på pengarna då istället (som inkomst).
Hur skattesatsen ser ut då? Ja, den som lever får se.
Men summan är att du inte skattar dubbelt på dina pengar.

Du är knappast lurad, men du är förmodligen dåligt informerad och dåligt påläst. Tips att inte skriva på avtal utan att läsa på. Det kan gå värre än så här.

Jag har läst på lite och förstår vad du menar bra förklarat
Citera
2014-04-08, 16:32
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roccod9
Det är väl inte helt dumt att ha 12000 på pensionsspararkontot i tidig ålder!?
Viktigt att komma ihåg när man sätter över pengar till IPS eller liknande är att de är avdragsgilla upp till 12 000 kr (vilket är anledningen till att just detta belopp sattes in antar jag). Du kommer alltså inte behöva skatta två gånger. Brukar personligen sätta över runt 12000 kr/år utan att känna mig lurad

Men hur många kommer ha mer på sina pensionssparanden än vad som sattes in?
Jag tror många som började pensionsspara för 15 år sedan har mindre pengar än vad som betalats in.

Dom flesta börjar sitt liv med stora skulder i form av bostadslån varför inte amortera extra på det istället istället för att slänga bort era pengar till bankerna.

För övrigt kommer pensionssparande "avdraget" snart att försvinna och ni får spara redan skattade pengar men kommer bankerna då informera sin sparare?? Knappast

Till användare Tmach: Jag visste att du snabbt skulle dyka upp i denna tråd när det handlade om pensionssparande
Citera
2014-04-08, 16:37
Medlem
Citat:
Du är knappast lurad, men du är förmodligen dåligt informerad och dåligt påläst. Tips att inte skriva på avtal utan att läsa på. Det kan gå värre än så här.

Jag anser att TS har blivit lurad eftersom Swedbank sålt en tjänst som inte kommer att vara till gagn för TS och utan som TS istället kommer att förlora pengar på.

För de som inte känner till bakgrunden kan det vara bra att förklara att "pensionssparande" från början var ett instrument för skatteplanering och som var effektivt fram till 1990. Då kunde få avdrag med upp till 85% och en framtida skattesats på kanske 33%. Att pensionsspara 100 kronor kostade då bara 15 kronor netto.

De som tjänade på detta var ffa 40-talisterna med skapliga löner i slutet av sitt yrkesverksamma liv.

Sedan 1991 lönar det sej inte eftersom hävstången blir 1:1 eller rent av negativ för de flesta.

För majoriteten som pensionssparar idag kostat det runt 67 kronor att pensionsspara en hundralapp. I extremfallet kan det kosta 100 kronor att pensionsspara en hundralapp nämligen i de fall banken förmått en kund som är arbetslös eller studerande att pensionsspara utan att kunna tillgodogöra sej något avdrag. Vid uttag kanske 30 år senare blir det givetvis alltid skatt ändå.

Jag upplever att det råder en massiv okunskap om detta ämne. Det är inte ovanligt att man läser om folk som pensionssparar 12.000 kr / år och tror att de får tillbaka hela summan på skatten. Kanske har "bankmannen" varit lite för entusiastisk när han berättat om alla fördelar...
Citera
2014-04-08, 16:47
Medlem
Glazehs avatar
Ska vi gå in på avdraget då, om man läser i den här tråden som är 4 år gammal så tar användaren skorpion en upphittat situation http://www.sweclockers.com/forum/91-...lbaka-12000-a/

Stämmer detta? betyder det att om man sparar 12k så får man tillbaka 3600kr i skatt från det året
Citera
2014-04-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
Ska vi gå in på avdraget då, om man läser i den här tråden som är 4 år gammal så tar användaren skorpion en upphittat situation http://www.sweclockers.com/forum/91-...lbaka-12000-a/

Stämmer detta? betyder det att om man sparar 12k så får man tillbaka 3600kr i skatt från det året

3600 är en rimlig siffra men jag brukar räkna med 4000 eftersom kommunalskatten ofta ligger runt 33%.

Det betyder att efter att du har betalat in 12.000 kr och fått tillbaka 4.000 kr så är din kostnad för att finansiera pensionssparandet 8.000 kr ditt första år.

Jag brukar beskriva det som att det fattas 8.000 kr i den privata ekonomin. Per år. Det flesta av oss lånar pengar, om inte annat så till bostad. Man måste alltså låna mer om man pensionssparar än om man inte pensionssparar. Mer lån under lång tid, kombinerat med ränta på ränta leder till otroligt mycket mer i skuld vid pensionsdagen än om man inte hade pensionssparat, allt annat lika.
Citera
2014-04-08, 17:02
Medlem
Glazehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
3600 är en rimlig siffra men jag brukar räkna med 4000 eftersom kommunalskatten ofta ligger runt 33%.

Det betyder att efter att du har betalat in 12.000 kr och fått tillbaka 4.000 kr så är din kostnad för att finansiera pensionssparandet 8.000 kr ditt första år.

Jag brukar beskriva det som att det fattas 8.000 kr i den privata ekonomin. Per år. Det flesta av oss lånar pengar, om inte annat så till bostad. Man måste alltså låna mer om man pensionssparar än om man inte pensionssparar. Mer lån under lång tid, kombinerat med ränta på ränta leder till otroligt mycket mer i skuld vid pensionsdagen än om man inte hade pensionssparat, allt annat lika.

mm låter ganska dåligt
Citera
2014-04-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Till användare Tmach: Jag visste att du snabbt skulle dyka upp i denna tråd när det handlade om pensionssparande

Jo, det här är ju ett av mina favoritämnen.
Citera
2014-04-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
mm låter ganska dåligt

Ja, det är dåligt.

Det finns ingen anledning att betala 8.000 kr för att göra 12.000 kronor oskattade. ( Med 1990 års förutsättningar hade kostnaden varit kanske 1800 kr dvs en faktor 4.4 lägre. )

Dels vet man inte hur mycket man får tillbaka av de 12.000 kronorna. Med dagens låga räntor kan avkastningen mycket väl bli negativ.

Dels vet man inte hur hög skatten kommer att vara. Jag tror att den kommer att vara högre än nu.

Det vi vet är att man kunde spara med ett avdrag på 85% mot en framtida skatt på 33% men att det inte är så idag. Mer troligt är att hävstången går åt andra hållet.
Citera
2014-04-08, 17:28
Medlem
Nu så har jag inte orkat läsa igenom alla svar. Det jag dock hann läsa var felaktigt.

Du kan tag ut pengarna tidigast från 55 års åldern. Du kan begära att få ut allt i ett svep om det understiger ett halvt prisbasbelopp dvs om innehavet understiger 13 000. Tråkigt nog så får du välja riktigt dåliga fonder/placeringar, så att inte pengarna överstiger gränsen. Annars så måste du följa en utbetalningsplan, dvs att pengarna betalas ut under en femårsperiod. Du kan välja att få det utbetalt årsvis dvs 13 000/5, månadsvis eller kvartalsvis.

I ditt fall så kan du se pengarna som bortblåsta. Ett låst pensionssparande säger sig självt.

Att fortsätta spara är inget jag rekommenderar då Borg vill slopa avdragsrätten på IPS i framtiden(under förhandling). Men skulle vi behålla avdragsrätten så tycker jag att du ska fullfölja sparandet.

Eftersom du gör avdrag för insättningar på deklarationen(görs per automatik) så skattar du endast pengarna 1 gång.

Nu så hoppas jag att jag fått med allt.

Det jag inte förstår är varför rådgivaren har rekommenderat dig pensionssparande som ett engångsbelopp. Den personen bör inte jobba på bank… Hade det varit månadssparande så hade jag köpt idén.
Citera
2014-04-08, 17:36
Medlem
Ingen insättning de senaste tio åren och om värdet understiger ett prisbasbelopp samt att det inte finns ett oåterkalleligt förmånstagarförordnande kan du få ut de före 55års ålder.

Källa:
https://www.skatteverket.se/privat/s...1c8000927.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in