• 1
  • 2
2014-04-08, 14:51
Medlem
Hej

För ett par år sedan fick jag ett samtal av Swedbank där jag blev inbjuden till ett möte om min privatekonomi. Jag hade då jobbat stenhårt i 3 år och samlat på mig en ganska stor buffert på mitt sparkonto. På mötet erbjöd de mig att spara pengar i fonder. Slutade med att jag satsade 200 000 kr i några fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handläggaren öppnade upp åt mig.
Fonderna sålde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan på pensionssparandet är tydligen "låsta" och kan inte tas ut föränn jag är 65??? Tycker det är lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar då jag känner att jag är alldeles för ung för att pensionsspara.

Finns det något sätt att få tillbaka dessa pengar??
Hjälp...
Citera
2014-04-08, 14:57
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villareal11
Hej

För ett par år sedan fick jag ett samtal av Swedbank där jag blev inbjuden till ett möte om min privatekonomi. Jag hade då jobbat stenhårt i 3 år och samlat på mig en ganska stor buffert på mitt sparkonto. På mötet erbjöd de mig att spara pengar i fonder. Slutade med att jag satsade 200 000 kr i några fonder och sedan 12000 kr i ett pensionssparande konto som handläggaren öppnade upp åt mig.
Fonderna sålde jag och gick vinst ca 5000 kr, men pengarna som jag lade undan på pensionssparandet är tydligen "låsta" och kan inte tas ut föränn jag är 65??? Tycker det är lurigt och jag vill ha tillbaka dessa pengar då jag känner att jag är alldeles för ung för att pensionsspara.

Hjälp...

Du kan inte göra något, Du har gått i den klassiska pensionssparfällan.
Glöm pengarna och avbryt insättningarna
Citera
2014-04-08, 14:57
Medlem
Helt säkert??
Måste ju finnas något att göra...
Citera
2014-04-08, 14:58
Medlem
RockAndOllons avatar
Jag tror att man måste kunna bevisa att man har en dödlig sjukdom för att ha en chans att få till baka pengarna.
Citera
2014-04-08, 15:00
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Du är aldrig för ung för att börja pensionsspara. Hade gjort mycket för att ha dom pengarna i på pensionskontot som privatsparande. Men jag försår att det är lockande plocka ut pengarna och ha på kontot istället. Dock kommer framtids villreal tacka dig som fan!
Citera
2014-04-08, 15:03
Medlem
Man måste alltså vara dödssjuk för att få tillbaka dessa pengar?? det låter ju absurt.. sjukt att bankerna får hålla på såhär.. önskar att det fanns något annat sätt.
Citera
2014-04-08, 15:09
Medlem
Glazehs avatar
pensionsparande ser ut som ett gratis sätt för bankerna att säga till dig hej hej ge oss dina pengar och sug vår kuk

Det roliga är att du sätter in skattade pengar in som sedan skattas igen när du ska ta ut de
Citera
Medlem
Thegreatsunshines avatar
Du kan nog "köpa loss dem" på något sätt. Eller kan du väl byta bank och placera pengarna i den nya istället. Den nya banken kan kanske "köpa loss" pengarna om du placerar dem i deras bank. Hör med någon konkurrerande bank.
Citera
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Man måste alltså vara dödssjuk för att få tillbaka dessa pengar?? det låter ju absurt.. sjukt att bankerna får hålla på såhär.. önskar att det fanns något annat sätt.

Tyvärr har du läst avtalet noga och godkänt villkoren. Finns inte en chans att de går med på det här.

Nu är det bara 12 000 kr vilket är lite i sammanhanget med tanke på vad du satsade i fonderna.
Citera
2014-04-08, 15:12
Medlem
Citat:
Hej

Hjälp...

Vad för slags information fick du om pensionskontot? Fick du med dig något skriftligen därifrån, eller skrev du på något där? Något får mig att misstänka att du har fått ta del av den här informationen men att du inte har varit uppmärksam på att läsa igenom de papper du har fått. Det säger jag inte för att vara nedvärderande, jag är ganska tankspridd av mig så jag brukar alltid diskutera med en polare som är ekonom och har helkoll på sånt här innan jag tar något beslut om att öppna olika typer av konton eller investerar i fonder.

Grundinställningen när det gäller storbankerna bör alltid vara att de är vampyrer som vill dränera dig på så mycket pengar som möjligt. De gör de bland annat genom att uppmuntra dig till att ta lån utan någon hårdare avbetalningsplan (=massa ränta du betalar in under åren), erbjuda sparkonton med värdelös ränta, uppmuntra dig till att investera i aktivt förvaltade fonder istället för indexfonder som tar ut höga avgifter varje år (och som i många fall ger lägre avkastning än indexfonder), samt inte minst uppmuntra till pensionssparande vid unga år vilket fan är helt vrickat. Det bästa pensionssparandet man kan göra anser jag är att så tidigt som möjligt köpa bostad och sedan amortera av.
Citera
2014-04-08, 15:22
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Hej

Hjälp...

Lol, du har inte blivit lurad men däremot kanske inte informerad.
Googla IPS
Citera
2014-04-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Du är aldrig för ung för att börja pensionsspara. Hade gjort mycket för att ha dom pengarna i på pensionskontot som privatsparande. Men jag försår att det är lockande plocka ut pengarna och ha på kontot istället. Dock kommer framtids villreal tacka dig som fan!

Inte om han aldrig blir 65. Sedan kan man ju göra bättre investeringar med pengar än att investera dom i pensiondspar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in