2014-04-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det finns, enligt min vetskap, några i tråden som har fått tingsplatser, vissa mycket goda sådana. Jag vill dock inte gå ut med vilka, utan hoppas att berörda parter ger sig tillkänna.

Själv är det drygt ett år kvar innan jag kan söka, så jag fick bara sommarting, men kan ändå rapportera om uppgifterna på domstolen.

Vilken tingsrätt?
Citera
2014-04-06, 20:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basiderm
Vilken tingsrätt?
Haha, vilken domstol det är säger jag inte.
Citera
2014-04-06, 22:21
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Det finns, enligt min vetskap, några i tråden som har fått tingsplatser, vissa mycket goda sådana. Jag vill dock inte gå ut med vilka, utan hoppas att berörda parter ger sig tillkänna.

Själv är det drygt ett år kvar innan jag kan söka, så jag fick bara sommarting, men kan ändå rapportera om uppgifterna på domstolen.

Visst har några i den här tråden fått ting eller fullgjort sin tjänstgöring...
Citera
2014-04-07, 14:02
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Visst har några i den här tråden fått ting eller fullgjort sin tjänstgöring...

Den informationen har även nått mig...
Citera
2014-04-07, 20:43
Medlem
oviktigts avatar
Citat:

Gratulerar! Det är inte det lättaste att få sommarting heller! Samlar du meritpoäng nu och/eller har du kvar ett år till examen?
Citera
2014-04-07, 21:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Gratulerar! Det är inte det lättaste att få sommarting heller! Samlar du meritpoäng nu och/eller har du kvar ett år till examen?
Tack!

Det är ungefär ett år kvar till examen för mig, då jag studerar T7, så det blir inte aktuellt att söka ting förrän under senvåren 2015. Jag hoppas dock att kunna samla vissa meritpoäng under det året, t.ex. genom att läsa två stycken 30 hp-kurser. För att ha en god chans till ting i Stockholm krävs dock högre poäng, så jag står i valet och kvalet mellan att söka ting direkt efter examen eller att arbeta sex månader först, dels för att få meritpoäng, dels för att kunna avräkna en tid.

Främst vill jag sitta ting för att det verkar roligt att få en inblick bakom skranket, och inte för att jag kommer att arbeta med processer. Sedan bör inte heller förringas att det säkerligen är meriterande att ha det på CV:t.
Citera
2014-04-07, 22:46
Medlem
Citat:
Tack!

Det är ungefär ett år kvar till examen för mig, då jag studerar T7, så det blir inte aktuellt att söka ting förrän under senvåren 2015. Jag hoppas dock att kunna samla vissa meritpoäng under det året, t.ex. genom att läsa två stycken 30 hp-kurser. För att ha en god chans till ting i Stockholm krävs dock högre poäng, så jag står i valet och kvalet mellan att söka ting direkt efter examen eller att arbeta sex månader först, dels för att få meritpoäng, dels för att kunna avräkna en tid.

Främst vill jag sitta ting för att det verkar roligt att få en inblick bakom skranket, och inte för att jag kommer att arbeta med processer. Sedan bör inte heller förringas att det säkerligen är meriterande att ha det på CV:t.

Lycka till med sommartinget! Ska du sitta någonstans i Stockholm så finns risken att du får arbeta med mig! Jag rekommenderar att du ögnar igenom "svarta listan" innan du börjar för att undvika onödiga slitningar p.g.a. ålderdomligt och onödigt byråkratiskt språkbruk
Citera
2014-04-08, 10:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Är det någon i tråden som fått tingsplats ännu? Själv fick jag en för några månader sen...

Räknas vi som fick den för längesedan och redan suttit av tiden?
Citera
2014-04-08, 10:57
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Räknas vi som fick den för längesedan och redan suttit av tiden?

Rimligen, ja. Iaf om man utgår från frågans formulering.
Citera
2014-04-08, 12:06
Medlem
Om man har en poäng kring 325-330 så sitter man i en lite konstig situation eftersom att poängen på de populära domstolarna fluktuerar så mycket kring ≈ 320-346.

Man kommer troligen utan vidare in på domstolarna i närheten av Stockholm, t.ex. Västmanlands TR eller Uppsala TR. Däremot ska man ha lite flyt om man ska få en plats på en av domstolarna Stockholm, f.f.a. på Stockholms TR.

Antingen har man lite is i magen och avvaktar till man kommer in på den domstolen man helst vill, eller så söker man brett och hoppas på det bästa. Går det vägen, så är det inga problem. Om det dock är högt tryck den aktuella omgången får man troligen någon av platserna inom pendlingsavstånd istället och får pendla i två år, alternativt tackar man nej till platsen och avvaktar igen.

Vad säger panelen? Vad bör man göra? Vänta tills man kommer in på den mest ärorika domstolen eller nöja sig med "Tier 2" och pendling? Kan det påverka ens omdömen om man "strulat" vid ansökningen och sökt, fått och sedan tackat nej till en plats?
Citera
2014-04-08, 12:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Rimligen, ja. Iaf om man utgår från frågans formulering.

Men jag läser frågan som att den rimligen avser antingen sådana som fått tingsplats nyligen eller sådana som väntar på den.

Samtidigt får man "härliga" flashbacks till betygsnojan som var på den tiden jag var i samma sits som många i tråden, dvs. att man jämförde statistik från allt och alla mest hela tiden, innan man insåg att statistiken svänger rätt rejält, så det är svårt att lita på den (förutom de uppenbara tendenserna, att storstäder är mer populära, tingsrätter mer populära etc).
Citera
2014-04-08, 12:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Om man har en poäng kring 325-330 så sitter man i en lite konstig situation eftersom att poängen på de populära domstolarna fluktuerar så mycket kring ≈ 320-346.

Man kommer troligen utan vidare in på domstolarna i närheten av Stockholm, t.ex. Västmanlands TR eller Uppsala TR. Däremot ska man ha lite flyt om man ska få en plats på en av domstolarna Stockholm, f.f.a. på Stockholms TR.

Antingen har man lite is i magen och avvaktar till man kommer in på den domstolen man helst vill, eller så söker man brett och hoppas på det bästa. Går det vägen, så är det inga problem. Om det dock är högt tryck den aktuella omgången får man troligen någon av platserna inom pendlingsavstånd istället och får pendla i två år, alternativt tackar man nej till platsen och avvaktar igen.

Vad säger panelen? Vad bör man göra? Vänta tills man kommer in på den mest ärorika domstolen eller nöja sig med "Tier 2" och pendling? Kan det påverka ens omdömen om man "strulat" vid ansökningen och sökt, fått och sedan tackat nej till en plats?

Antar att det fortfarande är så att man inte hur som helst kan söka ny plats när man väl blivit antagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in