2014-04-07, 21:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag skulle säga den intelligenta designen. Vissa saker i naturen är helt enkelt för svåra och komplicerade för att ha utvecklats genom bara evolution. Det är som att lägga en sten, kisel och olja bredvid varandra och tro att om 5 miljoner år har en dator skapats.
Om man ska säga att något blivit designat bör man ha belägg för en designer först.
Bara för att du inte förstår hur det gick till innebär inte att det är bevis för någon sorts magisk lösning (ID). Detta logikfel kallas argument from incredulity. Googla termen om du vill.
Om det är något speciellt du tänker på som är för komplicerat för evolutionen får du gärna ta upp den specifika saken här eller googla och se om det finns några naturliga förklaringar.

ID har ofta föreslagits men aldrig belagts med annat än "argument from incredulity" eller "ignorance".
Citera
2014-04-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ska försöka vara lite tydligare. Evolutionen påstår ju t.ex. att fisk utvecklade armar och ben och tog upp sig på land. Hur kan man kontrollera något sådant påstående? Kan man verkligen bevisa denna händelse? Det går nog inte, eftersom händelsen ligger för långt tillbaka i tiden. Men en sak kan man nog i alla fall göra och det är att göra modeller och testa det i en datorsimulation. Vet inte om man redan har gjort det och lyckats med det?

Har du hört talas om tiktaalik?
Citera
2014-04-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeanddrive
Och du har inte heller ETT ENDA bevis på att Gud INTE finns. Vad vet du om det övernaturliga? Hur kan du bevisa att det bara är myter? Man kan varken säga att Gud finns eller inte finns med en säker källa. Allt handlar bara om vad man tror på vilket borde vara helt okej utan att man ska försöka bevisa varandra vad som är rätt eller fel när det inte finns något svar på den frågan. Man måste nog vara rätt så ignorant om man tänker ignorera allt som folk säger och bara envisas emot. Allt kan vara möjligt, vi vet inte.

Allt kan teoretiskt sett vara möjligt och av just den anledningen så bör man i största möjliga mån undvika grundlösa spekulationer eller att INTE ifrågasätta påstådda absoluta "sanningar" samt färdigpacketerade dogmatiska ideologier samt religioner.

Den vetenskapliga metoden är oöverträffad vad gäller att analysera och skapa förståelse kring oss själva och vårt kosmos, dels därför att den uppmuntrar till kritik och ifrågasättande och del därför att varje svar leder till nya frågor, frågor som skulle upphöra om vi angav Gud som slutdestination på vårt kunskapssökande.

Så nog kan allt vara möjligt, men tills dess att vi ges en anledning att tro att månen är ihålig och dess innanmäte befolkas av rosa enhörningar så finns det ingen anledning faktiskt förutsätta att så är fallet.
Citera
2014-04-07, 22:49
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ska försöka vara lite tydligare. Evolutionen påstår ju t.ex. att fisk utvecklade armar och ben och tog upp sig på land. Hur kan man kontrollera något sådant påstående? Kan man verkligen bevisa denna händelse? Det går nog inte, eftersom händelsen ligger för långt tillbaka i tiden. Men en sak kan man nog i alla fall göra och det är att göra modeller och testa det i en datorsimulation. Vet inte om man redan har gjort det och lyckats med det?

Som redan påpekats går det lätt att kontrollera att det är alldeles utmärkt möjligt för fiskar att bli landlevande genom att studera moderna amfibiska fiskar. Vad som säger att det inte skulle kunna ha skett i det förgångna hos tidigare arter övergår mitt förstånd.

Tillägg: Nu hittar jag inte inlägget jag tror att du skrev om livets uppkomst, så om jag är ute och cyklar, så vänligen bortse från detta: Evolutionsteorin behandlar inte hur livet uppstod från början, och en ledtråd till det finns i titeln till Darwins bok, "On the origin of species". Inte "on the origin of life on earth", utan "on the origin of species". Arters uppkomst.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2014-04-07 kl. 23:15.
Citera
2014-04-08, 00:30
Medlem
Nu har vi kommit en bra bit in i tråden. Och ingen har lyckats bevisa att gud finns. Hmm.. Varför tror man på gud om man inte har ett enda bevis?
Citera
2014-04-08, 01:54
Medlem
Så klart Gud finns.
Men det är ingen här som tycka ha fattat var Gud innebär och vad Gud egentligen är för någonting. Att Gudsbegreppet finns betyder inte att det finns en Gud i fysisk form.

Gud är således ingen gammal man som svävar ovan molnen och där man kan tigga och be om att få materiella fördelar av olika slag tilldelade. Glöm det.

Gud är en mental disposition som finns i varje människas hjärna. Mer eller mindre. Det finns serier av liknande upplevelse/behovshierakier i våra hjärnor. Några av dessa är välbekanta för var och en, andra är lite mer främmande. Vi kan vare sig ta bort eller lägga till nya sådana fenomen, de som finns där, t ex att ägna sig åt religiositet, finns där oåterkalleligen en gång för alla. Vissa individer har en mer utvecklad känslighet för fenomenet religion än andra och är därmed mer disponerade för att ägna sig åt det som vi kallar Kristendomen och därmed hela Kristendomens system av mytologien, som t ex finns i Bibeln.

Som överkurs kan man konstatera att de sk abrahamitiska religiösa systemen är besläktade, alltså Islam, Judendomen och Kristendomen hänger mer eller mindre ihop. Åtminstone förr betraktade man också varje världsreligion - inte bara de tre nämnda - som filosofiska system.
Citera
2014-04-08, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Så klart Gud finns.
Men det är ingen här som tycka ha fattat var Gud innebär och vad Gud egentligen är för någonting. Att Gudsbegreppet finns betyder inte att det finns en Gud i fysisk form.

Gud är således ingen gammal man som svävar ovan molnen och där man kan tigga och be om att få materiella fördelar av olika slag tilldelade. Glöm det.

Gud är en mental disposition som finns i varje människas hjärna. Mer eller mindre. Det finns serier av liknande upplevelse/behovshierakier i våra hjärnor. Några av dessa är välbekanta för var och en, andra är lite mer främmande. Vi kan vare sig ta bort eller lägga till nya sådana fenomen, de som finns där, t ex att ägna sig åt religiositet, finns där oåterkalleligen en gång för alla. Vissa individer har en mer utvecklad känslighet för fenomenet religion än andra och är därmed mer disponerade för att ägna sig åt det som vi kallar Kristendomen och därmed hela Kristendomens system av mytologien, som t ex finns i Bibeln.

Som överkurs kan man konstatera att de sk abrahamitiska religiösa systemen är besläktade, alltså Islam, Judendomen och Kristendomen hänger mer eller mindre ihop. Åtminstone förr betraktade man också varje världsreligion - inte bara de tre nämnda - som filosofiska system.
I min hjärna finns snoppguden. Han e king
Citera
2014-04-08, 02:16
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Så klart Gud finns.

Om det är så klart, så kan du såklart lägga fram belägg för densamme.

Citat:

Vi som aldrig ägnat oss åt religiositet då, är vi inte människor, eller kan det vara så att du har fel? Finns det några belägg för det du påstår?
Citera
2014-04-08, 04:16
Bannlyst
tycker att det är lite kul att det fortfarande finns så mycket troende människor i så pass moderna land som sverige och USA
Citera
2014-04-08, 04:28
Medlem
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Att det finns saker och fenomen vi inte förstår hur de fungerar/ blev till och gud skulle vara en enkel och smidig förklaring.

(nej jag tror inte på gud)
Citera
2014-04-08, 06:46
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag skulle säga den intelligenta designen. Vissa saker i naturen är helt enkelt för svåra och komplicerade för att ha utvecklats genom bara evolution. Det är som att lägga en sten, kisel och olja bredvid varandra och tro att om 5 miljoner år har en dator skapats.

Haha, har du sett filmen "Paul"? Tänker speciellt på scenen i bussen.
Citera
2014-04-08, 10:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så klart Gud finns.

Och att guds-begreppet finns betydar inte heller att 'gud' finns i NÅGON form.

Citat:
Gud är en mental disposition som finns i varje människas hjärna.

Finns ingen evidens för detta för min del och i min hjärna.

Citat:
Mer eller mindre.

Alltså för mig: Inte alls.

Citat:
Det finns serier av liknande upplevelse/behovshierakier i våra hjärnor. Några av dessa är välbekanta för var och en, andra är lite mer främmande. Vi kan vare sig ta bort eller lägga till nya sådana fenomen, de som finns där, t ex att ägna sig åt religiositet, finns där oåterkalleligen en gång för alla. Vissa individer har en mer utvecklad känslighet för fenomenet religion än andra och är därmed mer disponerade för att ägna sig åt det som vi kallar Kristendomen och därmed hela Kristendomens system av mytologien, som t ex finns i Bibeln.

Själv är jag mycket känslig för transmofoglyfiering av ambrojade och är därför disponerat för att ägna mig åt det. Och ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in