2016-06-17, 14:43
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Benon|57596103]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Alla svar finns där rakt framför dig, ingen är så blind som den som inte vill se-

https://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/livets-stora-fr%C3%A5gor/livets-stora-fr%C3%A5gor/
Du kan hänga med mig ett år, så ska vi se du och jag.. vad du ser....

oh halleluja sanningstalare där? , och jag lögnare här?
Citera
2016-06-17, 14:53
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|57596938]
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Du kan hänga med mig ett år, så ska vi se du och jag.. vad du ser....

oh halleluja sanningstalare där? , och jag lögnare här?

Är du en lögnare (förvånad)

Ok, var ses vi?
Citera
2016-06-17, 14:57
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Benon|57597029]
Citat:

Är du en lögnare (förvånad)

Ok, var ses vi?
På akuten. Mycket "blodsspillan" där, men där du kan omsätta dina böner, så gud får se att du menar allvar.
Citera
2016-06-17, 15:18
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|57597068]
Citat:
På akuten. Mycket "blodsspillan" där, men där du kan omsätta dina böner, så gud får se att du menar allvar.

Tyvärr har människan vänt Gud ryggen och vi är nu föremål för tid och oförutsedda händelser.

Akuten, arbetar du där, i så fall är du ingen lögnare som du skrev, utan en fin människa.
Citera
2016-06-17, 15:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Benon|57597300]
Citat:

Tyvärr har människan vänt Gud ryggen och vi är nu föremål för tid och oförutsedda händelser.

Akuten, arbetar du där, i så fall är du ingen lögnare som du skrev, utan en fin människa.

Jag har med omsorg behandlat och tröstat mer än ett jv, liggandes i total ångest, ska du veta

Okså jv-par, som åker in.. har haft behov av min hand ( *ateistiska hand ). De nekade aldrig, tvärtom...
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-06-17 kl. 15:27.
Citera
2016-06-17, 16:07
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|57597370]
Citat:

Jag har med omsorg behandlat och tröstat mer än ett jv, liggandes i total ångest, ska du veta

Okså jv-par, som åker in.. har haft behov av min hand ( *ateistiska hand ). De nekade aldrig, tvärtom...

Du gör ett behjärtansvärt arbete (kall), har den uppfattningen att ni är ömsinta människor.!

inför döden är vi alla lika, har själv legat och flåsat döden i vitögat, i mitt fall var jag lugn.

Om man är jv eller inte, är ingen glad av att lämna nära och kära.

https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/vakttornet-nr5-2016-september/
Citera
2016-06-17, 16:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Benon|57597977]
Citat:

Du gör ett behjärtansvärt arbete (kall), har den uppfattningen att ni är ömsinta människor.!

inför döden är vi alla lika, har själv legat och flåsat döden i vitögat, i mitt fall var jag lugn.

Om man är jv eller inte, är ingen glad av att lämna nära och kära.

https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/vakttornet-nr5-2016-september/
Lite svårt att vara kall och oöm där livet vänder - finns moment där inte ens gud är den man ropar efter längre. Det är ganska så mänskligt att ty sig till varandra då, iställt för att peka bort med ultimativ moral i handen. Kan man inte ödmjuka sig till vissa gränser, ska man nog klappa ihop bibeln som det första!

Det måste få vara också rustat för väldigt oväntade obarmhärtiga händelser, sådant som ej går att planera. Där är vi alla på sitt sätt små och rädda och behövande i någon mening. När livet vänder. Det vänder ju i olika riktningar dessutom.

Ett livs glädje, men plötsligt dras mattan under fötterna. Ropa gärna på gud då, men det finns mer än gud vid vissa ögonblick, där man säger nej tack till gud och börjar istälelt älska sin medmänniska, på ett outgrundligt vis... ofta omedvetet, inget man ska behöva läsa instruktionsbok till. ÄVen m du ahr en instruktionsbok för empati, så kan den bli "ogiltig" på en halv sekund.

(det är inte mitt kall, men väl angelägenhet nog så väl, att oavsett det ligger en islamist och ber om livet tbx.. så kan den iofs ligga på rättspsyk, där går det mcyket annnorlunda till än på somatisk akut)

Men ännu står det djupt oklart, huruvida det var gud.. som gjorde det , det som nu hände...
Citera
2016-06-17, 16:47
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|57598312]
Citat:
Lite svårt att vara kall och oöm där livet vänder - finns moment där inte ens gud är den man ropar efter längre. Det är ganska så mänskligt att ty sig till varandra då, iställt för att peka bort med ultimativ moral i handen. Kan man inte ödmjuka sig till vissa gränser, ska man nog klappa ihop bibeln som det första!

Det måste få vara också rustat för väldigt oväntade obarmhärtiga händelser, sådant som ej går att planera. Där är vi alla på sitt sätt små och rädda och behövande i någon mening. När livet vänder. Det vänder ju i olika riktningar dessutom.

Ett livs glädje, men plötsligt dras mattan under fötterna. Ropa gärna på gud då, men det finns mer än gud vid vissa ögonblick, där man säger nej tack till gud och börjar istälelt älska sin medmänniska, på ett outgrundligt vis... ofta omedvetet, inget man ska behöva läsa instruktionsbok till. ÄVen m du ahr en instruktionsbok för empati, så kan den bli "ogiltig" på en halv sekund.

(det är inte mitt kall, men väl angelägenhet nog så väl, att oavsett det ligger en islamist och ber om livet tbx.. så kan den iofs ligga på rättspsyk, där går det mcyket annnorlunda till än på somatisk akut)

Men ännu står det djupt oklart, huruvida det var gud.. som gjorde det , det som nu hände...

Du vill tydligen se döden som det slutgiltiga?

Vi har övergett Gud så döden måste vi undergå alla ännusålänge länge.

Detta har livet att erbjuda för böde dig och mig:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)
Citera
2016-06-17, 16:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Benon|57598679][quote=Honey.B.Blue|57598312]

Citat:
Du vill tydligen se döden som det slutgiltiga?
Vilken sorglig uppfattningsförmåga du har, hur kommer du öht fram till sådan tro?

Citat:
Vi har övergett Gud så döden måste vi undergå alla ännusålänge länge.
Finns också en väg, som är värdefull innan det är dags... handlar om HUR man tillmötesgår, erbjudna premisser som livet självt bjuder på. Med eller utan bibeln i hand! så är det rätt så likgiltigt. Eftersom livet är mer meningsfullt, än du verkar tro.

(men tråden här är dokuserad på "gudsbevis" dock .... lite svårt med den saken, det är extremt tyst "från guds håll" , frågan är om det är någon där... mer än din tro som ropar hallå hallå.
Frågan/TVIVLET är relevant och inget att ignoreras rakt av, det kan t.o.m jv-anhängare skriva under på. iaf dem jag träffat. När orden sviker...

Citat:
Detta har livet att erbjuda för böde dig och mig:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English
) Nåja, du har din bok, men det finns oerhört många böcker som ger lite bättre livsråd och något bättre förberedelse på det oförutsedda, allt som händer har verkligne inte med "synd" att göra.

och frågan är hur och om, gud öht är som sagt, involverad, eller om det är bibelvurmen i sig, som kan vara en orsaksfaktor bland givetvis flera andra. ATt somliga händelser, kan relateras til osund relation till bibel, jag bara nämner det...¨ individen kan vara övertolkande men individen kan också vara s.k besatt av felaktig el överdriven tolkningsvurm av bibeln och prioritera den, framför människan, och bli ovän med livet självt och börja baktala människor på lösa boliner till slut, om den inte ser upp.

men.. ok, det är mänskligt..... att fela.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-06-17 kl. 17:01.
Citera
2016-06-17, 17:03
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|57598936][quote=Benon|57598679]
Citat:

Vilken sorglig uppfattningsförmåga du har, hur kommer du öht fram till sådan tro?

Finns också en väg, som är värdefull innan det är dags... handlar om HUR man tillmötesgår, erbjudna premisser som livet självt bjuder på. Med eller utan bibeln i hand! så är det rätt så likgiltigt. Eftersom livet är mer meningsfullt, än du verkar tro.

(men tråden här är dokuserad på "gudsbevis" dock .... lite svårt med den saken, det är extremt tyst "från guds håll" , frågan är om det är någon där... mer än din tro som ropar hallå hallå.
Frågan/TVIVLET är relevant och inget att ignoreras rakt av, det kan t.o.m jv-anhängare skriva under på. iaf dem jag träffat. När orden sviker...

) Nåja, du har din bok, men det finns oerhört många böcker som ger lite bättre livsråd och något bättre förberedelse på det oförutsedda, allt som händer har verkligne inte med "synd" att göra.

och frågan är hur och om, gud öht är som sagt, involverad, eller om det är bibelvurmen i sig, som kan vara en orsaksfaktor bland givetvis flera andra. ATt somliga händelser, kan relateras til osund relation till bibel, jag bara nämner det...¨ individen kan vara övertolkande men individen kan också vara s.k besatt av felatkig tolkning av bibeln.

men.. ok, det är mänskligt..... att fela.

Grunden i det du menar är att Gud inte finns, ok, lev med det.

Att du bryr dig om medmänniska är helt klart, det gör många, så även jag.
Citera
2016-06-17, 17:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Benon|57599040][quote=Honey.B.Blue|57598936]
Citat:

Grunden i det du menar är att Gud inte finns, ok, lev med det.

Att du bryr dig om medmänniska är helt klart, det gör många, så även jag.
Där du föreslår gud, föreslår jag annat - lev med din saliggörande tro, och respektera att bibeln inte är den livsprototyp ssom du eventuellt går och tror.

Du ser ju förfall i människor som inte "tror på bibel" , inte sant? .. men du dömer inte?
Citera
2016-06-17, 19:23
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|57599606][quote=Benon|57599040]
Citat:
Där du föreslår gud, föreslår jag annat - lev med din saliggörande tro, och respektera att bibeln inte är den livsprototyp ssom du eventuellt går och tror.

Du ser ju förfall i människor som inte "tror på bibel" , inte sant? .. men du dömer inte?

Detta förstår jag inte vad du vill ha sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in