2014-04-07, 14:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Här kommer till en märklighet i rättegångar och advokaters arbete. Å det ena förneka att klienten begått brottet över huvud taget för att i andra hand erkänna dråp? Jaha. Om det blir dråp mot klientens nekande jämfört med mord mot klientens nekande är det ju samma brott som klienten då hypotetiskt begått?

Även åklagare garderar sig ju ofta med alternativa brottsrubriceringar för den händelse att domstolen inte köper deras bevisning för deras primära yrkande. Men visst är det lite av att både äta kakan och ha den kvar i bägge fallen.
Citera
2014-04-07, 15:15
Medlem
Citat:
Här kommer till en märklighet i rättegångar och advokaters arbete. Å det ena förneka att klienten begått brottet över huvud taget för att i andra hand erkänna dråp? Jaha. Om det blir dråp mot klientens nekande jämfört med mord mot klientens nekande är det ju samma brott som klienten då hypotetiskt begått?

Fast nu har ju inte TO i och för sig uttalat att klienten "erkänner dråp". Det som uttalats är att om rätten, mot klientens nekande, finner honom skyldig till att ha berövat offret livet ska handlandet rubriceras som dråp och inte som mord. Dråp har lägre straffsats än mord och möjligheten att få ned strafftiden är då större. Dock måste rätten, om man ska anse att handlandet var dråp, finna någon omständighet som gör att berövandet av livet i detta fall kan anses "mindre grovt". Det är lite svårt att se vad det skulle vara. Ingen omfattande praxis finns heller på området. I något fall där s k "aktiv dödshjälp" skett har rubriceringen blivit dråp istället för mord. Men som sagt, i detta fall har ingen historia presenterats från KJs sida som kan visa på någon "förmildrande" omständighet.
Citera
2014-04-07, 15:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Thomas Olsson är nog på det klara med att KJ är skyldig. Men TO vill få det till dråp. Varför skulle han annars tala så mycket om dråp i sin slutplädering? Som jag uppfattade den, lade TO allt krut på att, om möjligt, få ett lägre fängelsestraff för KJ. Det tror jag också han kommer att få.

Det tror jag INTE att han kommer att få. Det som hände Vatchareeya bär inte ett enda signum som tyder på dråp, snarare på att hon blev utsatt för ett av de mest brutala och hänsynslösa morden som förekommit i Sverige på senare år. Långt troligare att KJ döms till livstid än för dråp, men mitt stalltips är arton år vilket åklagarna yrkade.
Citera
2014-04-07, 15:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det tror jag INTE att han kommer att få. Det som hände Vatchareeya bär inte ett enda signum som tyder på dråp, snarare på att hon blev utsatt för ett av de mest brutala och hänsynslösa morden som förekommit i Sverige på senare år. Långt troligare att KJ döms till livstid än för dråp, men mitt stalltips är arton år vilket åklagarna yrkade.

Åklagarna har inte yrkat på mer än 18 års fängelse. Jag har nu lärt mig att domare faktiskt kan utdöma strängare straff än åklagaren föreslagit, men att detta är så ytterligt sällsynt att man helt torde kunna bortse från det i praktiken.
Citera
2014-04-07, 15:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Åklagarna har inte yrkat på mer än 18 års fängelse. Jag har nu lärt mig att domare faktiskt kan utdöma strängare straff än åklagaren föreslagit, men att detta är så ytterligt sällsynt att man helt torde kunna bortse från det i praktiken.

Jag utesluter inte livstid, gärningen uppfyller alla kriterier på detta. Har en känsla av att en kursändring är under uppsegling i riktning mer livstid och mindre psyk"vård", och vad kan vara lämpligare än att börja med Kristoffer Johansson ..
Citera
2014-04-07, 15:48
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Jag utesluter inte livstid, gärningen uppfyller alla kriterier på detta. Har en känsla av att en kursändring är under uppsegling i riktning mer livstid och mindre psyk"vård", och vad kan vara lämpligare än att börja med Kristoffer Johansson ..

Folk i tråden har - gång efter annan - förklarat för dig hur praxis kring livstidsstraffet ser ut. Man har visat på exakt vilka kriterier som gäller för detta straff och visat hur dessa inte är uppfyllda i det här fallet.

Lik förbannat sitter du återigen och stirrar i din spåkula som ger dig en "känsla" av att livstid kan komma på tal och att en hovrätt plötsligt skulle få för sig att gå emot en prejudicerande dom från HD som är mindre än ett år gammal.

Det du sysslar med är sagor. Du tillför ingenting till den här tråden.
Citera
2014-04-07, 15:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Folk i tråden har - gång efter annan - förklarat för dig hur praxis kring livstidsstraffet ser ut. Man har visat på exakt vilka kriterier som gäller för detta straff och visat hur dessa inte är uppfyllda i det här fallet.

Lik förbannat sitter du återigen och stirrar i din spåkula som ger dig en "känsla" av att livstid kan komma på tal och att en hovrätt plötsligt skulle få för sig att gå emot en prejudicerande dom från HD som är mindre än ett år gammal.

Det du sysslar med är sagor. Du tillför ingenting till den här tråden.

Vilket kriterium menar du inte är uppfyllt ?

Om du tror att nuvarande praxis varar för all framtid tolkar jag att du är en högst ordinär knäckebröätare .. Avvakta domen FUP-12 - sedan lär du förmodligen få anledning att hålla käften ..
Citera
2014-04-07, 16:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Om försvaret primärt pläderar för frikännande, och sekundärt för dråp, medan den tilltalade kategoriskt förnekar varje form av inblandning så tar nog inte rätten något större intryck av vad någon av dem säger ..
Citera
2014-04-07, 16:26
Medlem
bamdidams avatar
Citat:
Ja.

Eh nej. Måste man ha missuppfattat vad du tror, bara för om man själv har en annan teori? Eller duger bara en enda teori i denna tråd? Man får ju skriva saker som kan ha skett. Jag skrev bara att det inte alls behöver ha tagit lång tid från första till sista stick. Sen att allt annat (styckning, städning, flyttning) garanterat har tagit ganska lång tid är ju en helt annan sak.
Citera
2014-04-07, 16:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamdidam
Eh nej. Måste man ha missuppfattat vad du tror, bara för om man själv har en annan teori? Eller duger bara en enda teori i denna tråd? Man får ju skriva saker som kan ha skett. Jag skrev bara att det inte alls behöver ha tagit lång tid från första till sista stick. Sen att allt annat (styckning, städning, flyttning) garanterat har tagit ganska lång tid är ju en helt annan sak.

Jag tror att eventet med Vatchareeya pågick i bortåt två timmar från första till sista sticket. Ok ?
Citera
2014-04-07, 19:30
Medlem
Citat:

KJ är psykiskt frisk i lagens mening så påföljden som kan utdömas är fängelse. Jag har förstått det som att det enligt dig då handlar om 18 år eller livstid.
Citera
2014-04-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Lyssna igenom rättegångsfilerna istället för att sitta och skriva en massa dravel om allt du tror är skumt.

En spaning av det här slaget kan inte bedrivas med en 100%-täckning. Detta förklarade spaningsledaren vid rättegången. Man tappar bort spaningsobjektet ibland eftersom man inte kan ligga för nära inpå utan att bli upptäckt. Enligt spaningsledaren var det dock aldrig några längre stunder det var fråga om. Gissningsvis var turen till Lakaträsk det enda undantaget och det är därför man frågar om det vid förhören senare på sommaren. Man hade heller inte heltäckande spaning varje natt, utan när man konstaterat att det varit släckt i bostaden en längre stund och ingen mer aktivitet noterats så åkte man därifrån, för att sen återuppta tidigt nästa morgon. Vill man kan man självklart fantisera ihop en konspirationsteori om att MB låg och tryckte i sin säng och sen steg upp för att åka iväg för att stycka lik och sprida ut kroppsdelar i terrängen. Så du kan bespara dig att skriva en post med två meningar med fjorton utropstecken efter som handlar om att han gjorde exakt just detta.
Har någon direkt förklaring till varför polisen byter spaningsobjekt i slutet av perioden 4-23 maj presenterats? Vad var det som fick polisen att skifta fokus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in