Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Jag funderar på detta ibland när man ser vindsvåningar med blottade takbjälkar osv. hur besvärligt är det inte att se till att husen har fullt bärande konstruktioner när de är så pass gamla och vi dessutom rustar upp husen och lägger till åtskilliga ton i både möbler och kakel som inte fanns med i beräkningarna när husen byggdes. Dagens ingenjörer kan ju såklart räkna ut hållfasthet och bärighet men jag kan ägna tankar åt sådant och kan tycka att det känns som att vissa hus överbelastas.
Hur besvärligt måste det inte vara att byta bärande träbjälkar i ett hus som dessutom är murat?!
Jag förstår inte riktigt frågan. När det gäller laster brukar man skilja på
dead load och
live load. Dead load är byggnadens konstruktion när den står tom. Dvs, huset måste ju kunna tåla sin egen statiska vikt. Live load är allt löst, alla möbler, och alla människor som rör sig i huset. Och den kan ju naturligtvis variera med användning och behov.
Med tunga konstruktioner som tegel och sten och betong, så är skillnaden mellan byggnadens egen vikt och det som placeras inne i den oerhört stor, det finns en oerhörd redundancy mellan live load och dead load. Såvida man inte bygger på huset med flera våningar så är frågan istort sett en icke-fråga. Säg att vinden ska kunna klara 200 tons belastning, då är skillnaden mellan ett och två ton kakel försumbar.
Jag har för mig att man beräknar åtminstone 10-20 gångers överdimensionering när man beräknar laster idag. Det är väl snarare dagens lättviktskonstruktioner som är mer skeptiska ur den synvinkeln. Sandwichkonstuktioner och lättbetong och frigolit. Gipsväggar där man knappt kan hänga upp tavlor utan att spika genom väggen.
Däremot kan det ju finnas andra dimensioneringsproblem. Jag tänkte inreda vinden på det hus jag har på landet. Det har använts som kallvind, men jag vill ha sovloft däruppe. Problemet är bara att takstolarna inte är dimensionerade för det. Dom är ungefär en decimeter tjocka, med läkt och sen takpannor direkt utanpå. Om jag vill ha isolering så behöver jag en väggtjocklek om minst 25 cm. Dvs, takstolarna är inte dimensionerade för den innervägg jag vill ha, och dom är antagligen inte byggda för att ta upp den typen av statiska laster. Vill jag ha en inredd vind måste jag riva ned taket och takstolarna och ersätta med nya i rätt dimension.