2014-04-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=490AH3L6Q00QTV0S&typ=CMBoLgh&from =Hemnet
Lite annorlunda lägenhet i gamla stan.
Ett källarvalv har förvandlats till ett sovrum.
Jävligt mysigt men tro inte på spöken om du ska slå till

Man får huka och nästan krypa in genom entren....eller ser jag fel?
Citera
2014-04-06, 12:40
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=490AH3L6Q00QTV0S&typ=CMBoLgh&from =Hemnet
Lite annorlunda lägenhet i gamla stan.
Ett källarvalv har förvandlats till ett sovrum.
Jävligt mysigt men tro inte på spöken om du ska slå till

Min "stolt-framtagna-gamla-risiga-tegelväggar"-sensor slog upp i det röda! Undrar just hur hög takhöjd det är i valven?
Citera
2014-04-06, 12:43
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det la jag inte märke till!
Ja som du säger, man ser ut att behöva huka utav helvete för att komma in där
Citera
2014-04-06, 12:47
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Om handtagen sitter på normal höjd så ser dörren ut att vara cirka 170-180 cm hög. Perfekt smälla i skallen-höjd.
Citera
2014-04-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Min "stolt-framtagna-gamla-risiga-tegelväggar"-sensor slog upp i det röda! Undrar just hur hög takhöjd det är i valven?

Hahaa jo det var tegel i överdos. Jag funderade när jag såg bilderna, hur länge är tegel hållfast? Det här är ju några hundra år gamla hus och det är ju en fis i rymden om vi jämför med pyramiderna i egypten, men teglet ser så ofta kantstött och risigt ut i en del lägenheter i gamlastan. Teglet är ju också så mycket mindre än klossarna i pyramiderna. Valven är ju byggda för att uppta enorma mängder i vikt och jag skulle känna det lite som att ligga i en potentiell grav om jag hade sovrum i ett sådant fönsterlöst valv. Hur starkt är tex. fogarna i dessa gamla byggnader, tänk om teglet håller i evigheter men fogarna vittrar sönder....

Jag funderade på om jag i denna lägenhet hade haft nedervåningen som vardagsrum, sitter man i soffan så kan takhöjden vara lite sluttande. Det var så mycket outnyttjad yta där i sovrummet. Men det fanns inga fönster och det kan ju kännas klaustrofobiskt i ett vardagsrum.
Citera
2014-04-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Om handtagen sitter på normal höjd så ser dörren ut att vara cirka 170-180 cm hög. Perfekt smälla i skallen-höjd.

Jag gissar mer på ca. 150cm. Hur och varför ids jag inte gå in på haha, men du kan ha rätt.
Citera
2014-04-06, 15:29
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Tre favoriter i repris. Tidigare utlagda, ute nu igen...

Det finns fortfarande en chans att snappa upp den här sextiotalspärlan från Hultsfred. Fyrahundratusen är inte mycket för det där:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hultsfred-hultsfreds-kommun-granvagen-13-5841291

Sjuttiotalskänsla i Laholm:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-sjoalt-laholms-kommun-sjoalt-387-5709193

Samt designerhipstervillan från Ronneby. Kommer inte ihåg vad det kostade förra gången, men dom kan ha sänkt priset med några hundratusen...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-ronneby-ronneby-kommun-axvagen-10-5539475

Apropå Laholm: Ingår den där dubbelsängen i priset, tar jag huset! Det måste vara den enda i sitt slag i Sverige. De andra har släpats till soptippen sena, mörka kvällar.
Citera
2014-04-06, 16:49
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:

Pyramiderna är väl huvudsakligen byggda i kalksten och liknande... Tegel håller hursomhelst väldigt länge om man inte slår sönder det. Gamla tegelkyrkor är ett bra exempel.
Citera
2014-04-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedspis
Pyramiderna är väl huvudsakligen byggda i kalksten och liknande... Tegel håller hursomhelst väldigt länge om man inte slår sönder det. Gamla tegelkyrkor är ett bra exempel.

Ja men jag hade hoppats på ett mer utförligt svar. Det måste ju finnas olika tegelmaterial och förr i tiden så hade de inte samma byggkrav som idag. Jag menar det har ju byggts hus av tegel som har både småsprickor och är naggat i kanterna. Kyrkor är ju alltid påkostade och de tegelhus som byggs för att synas i dagen är ju alla utav prima kvalite. Kalksten är ju förövrigt ett väldigt "mjukt" stenmaterial.
Citera
2014-04-06, 18:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ja men jag hade hoppats på ett mer utförligt svar. Det måste ju finnas olika tegelmaterial och förr i tiden så hade de inte samma byggkrav som idag. Jag menar det har ju byggts hus av tegel som har både småsprickor och är naggat i kanterna. Kyrkor är ju alltid påkostade och de tegelhus som byggs för att synas i dagen är ju alla utav prima kvalite. Kalksten är ju förövrigt ett väldigt "mjukt" stenmaterial.

Med rätt underhåll så kan det där teglet hålla hur länge som helst. Dom där valven är väl från 15/1600-talet skulle jag tro, dom kan nog hålla i en 500-1000 år till utan problem. Det finns tegelmurar från romarriket som står upp än idag utan några som helst problem. Man river ju ned och bygger upp eftersom. När bruket vittrar sönder ersätter man det med nytt. Ibland kanske en mur måste plockas ned och muras upp igen helt och hållet. Det beror ju på vad murarna utsätts för påfrestningar. Sättningar, vatten, uppluckring av murbruk, osv. Man lappar och lagar och fixar vad som behövs. Men den där grunden har ju stått där i kanske femhundra år nu, och det finns ingenting som säger att den inte kan stå där i femhundra till.

Trähus har en livslängd vanligtvis om kanske 100-200 år. Om fasaderna byts ut regelbundet kanske upp till 500 år. Tegel runt 500-1000 år, och sten runt 1000-2000 år.
Citera
2014-04-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Med rätt underhåll så kan det där teglet hålla hur länge som helst. Dom där valven är väl från 15/1600-talet skulle jag tro, dom kan nog hålla i en 500-1000 år till utan problem. Det finns tegelmurar från romarriket som står upp än idag utan några som helst problem. Man river ju ned och bygger upp eftersom. När bruket vittrar sönder ersätter man det med nytt. Ibland kanske en mur måste plockas ned och muras upp igen helt och hållet. Det beror ju på vad murarna utsätts för påfrestningar. Sättningar, vatten, uppluckring av murbruk, osv. Man lappar och lagar och fixar vad som behövs. Men den där grunden har ju stått där i kanske femhundra år nu, och det finns ingenting som säger att den inte kan stå där i femhundra till.

Trähus har en livslängd vanligtvis om kanske 100-200 år. Om fasaderna byts ut regelbundet kanske upp till 500 år. Tegel runt 500-1000 år, och sten runt 1000-2000 år.

Tack för bra svar. Har läst om årtal på olika konstruktioners beräknade längd men det var inget jag hade i huvudet.

Jag förstår ju givetvis det du säger men som med trähusens inre konstruktioner som ibland är svårare att byta ut och för den delen märka att de behövs bytas ut så har jag ibland undrat över vilka tecken som syns på att ett stenhus inte längre är hållbart förutom uppenbara problem som sättningar och djupa visuella sprickor. Jag får liksom för mig att om man bor i tex. denna lägenhet med valv så märker man smygande att man dammsuger upp en allt större mängd finfördelat murbruk som dalar ner på golvet?! Om murbruket vittrar där det är exponerat så undrar jag om det också är lika ruttet längre in i bärande konstruktioner. (Rent allmäna funderingar som du inte behöver svara på.)

Edit. Jag funderar på detta ibland när man ser vindsvåningar med blottade takbjälkar osv. hur besvärligt är det inte att se till att husen har fullt bärande konstruktioner när de är så pass gamla och vi dessutom rustar upp husen och lägger till åtskilliga ton i både möbler och kakel som inte fanns med i beräkningarna när husen byggdes. Dagens ingenjörer kan ju såklart räkna ut hållfasthet och bärighet men jag kan ägna tankar åt sådant och kan tycka att det känns som att vissa hus överbelastas.
Hur besvärligt måste det inte vara att byta bärande träbjälkar i ett hus som dessutom är murat?!
Senast redigerad av lacrima 2014-04-06 kl. 18:45.
Citera
2014-04-06, 18:45
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Om murbruket vittrar där det är exponerat så undrar jag om det också är lika ruttet längre in i bärande konstruktioner.

Ja, jag kan för lite för att ge ett bra svar på det. Det är då man får kalla in en byggnadskonservator/byggnadsingenjör, som får göra en bedömning av skicket och tillståndet på huset. En ren okulärbesiktning av murarna från bilderna i annonsen säger mig att dom där valven är i ett väldigt bra skick. Oerhört vackert hantverk, dessutom. Om det finns nåt tegelarbete man ska lämna öppet så är det ju det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in