Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Med rätt underhåll så kan det där teglet hålla hur länge som helst. Dom där valven är väl från 15/1600-talet skulle jag tro, dom kan nog hålla i en 500-1000 år till utan problem. Det finns tegelmurar från romarriket som står upp än idag utan några som helst problem. Man river ju ned och bygger upp eftersom. När bruket vittrar sönder ersätter man det med nytt. Ibland kanske en mur måste plockas ned och muras upp igen helt och hållet. Det beror ju på vad murarna utsätts för påfrestningar. Sättningar, vatten, uppluckring av murbruk, osv. Man lappar och lagar och fixar vad som behövs. Men den där grunden har ju stått där i kanske femhundra år nu, och det finns ingenting som säger att den inte kan stå där i femhundra till.
Trähus har en livslängd vanligtvis om kanske 100-200 år. Om fasaderna byts ut regelbundet kanske upp till 500 år. Tegel runt 500-1000 år, och sten runt 1000-2000 år.
Tack för bra svar. Har läst om årtal på olika konstruktioners beräknade längd men det var inget jag hade i huvudet.
Jag förstår ju givetvis det du säger men som med trähusens inre konstruktioner som ibland är svårare att byta ut och för den delen märka att de behövs bytas ut så har jag ibland undrat över vilka tecken som syns på att ett stenhus inte längre är hållbart förutom uppenbara problem som sättningar och djupa visuella sprickor. Jag får liksom för mig att om man bor i tex. denna lägenhet med valv så märker man smygande att man dammsuger upp en allt större mängd finfördelat murbruk som dalar ner på golvet?! Om murbruket vittrar där det är exponerat så undrar jag om det också är lika ruttet längre in i bärande konstruktioner. (Rent allmäna funderingar som du inte behöver svara på.)
Edit. Jag funderar på detta ibland när man ser vindsvåningar med blottade takbjälkar osv. hur besvärligt är det inte att se till att husen har fullt bärande konstruktioner när de är så pass gamla och vi dessutom rustar upp husen och lägger till åtskilliga ton i både möbler och kakel som inte fanns med i beräkningarna när husen byggdes. Dagens ingenjörer kan ju såklart räkna ut hållfasthet och bärighet men jag kan ägna tankar åt sådant och kan tycka att det känns som att vissa hus överbelastas.
Hur besvärligt måste det inte vara att byta bärande träbjälkar i ett hus som dessutom är murat?!