2014-04-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
De enda från mångkulturen som sakta breder ut sig är de tiggande "EU-migranterna" men så är de mycket riktigt bilburna. Jag har aldrig sett detta sällskap åka vagn eller buss.

Den orkester som står på Drottningtorget, tror ni de åker vagn eller buss med sitt pick och pack?Näää...de åker bil.

Jag har flera gånger delat spårvagn med en hel tiggande zigenarklan på väg till eller från sina jobb i stan. Det är fruktansvärt. På grund av sådana upplevelser har jag nu nästan helt slutat att åka kollektivt.
Citera
2014-04-05, 10:23
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag har flera gånger delat spårvagn med en hel tiggande zigenarklan på väg till eller från sina jobb i stan. Det är fruktansvärt. På grund av sådana upplevelser har jag nu nästan helt slutat att åka kollektivt.

Jaha...!? Du har säkert rätt eftersom jag sällan åker kollektivt.

De stora köpcentra som ligger utanför stadskärnan har länge varit förskonade eftersom kollektivtrafiken dit inte varit utbyggd. De har väl tyvärr införskaffat sig fordon för detta ändamål.

De borde hålla sig till centrum och åka buss och spårvagn dit.
Citera
2014-04-05, 10:24
Medlem
Citat:
Jaha...!?

Du påstod att tiggarna åker bil och inte kollektivt. Detta är ett fullständigt felaktigt påpekande.
Citera
2014-04-05, 10:25
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Du påstod att tiggarna åker bil och inte kollektivt. Detta är ett fullständigt felaktigt påpekande.

Jag har sett dem åka bil till och från perifiera köpcentra utanför stadskärnan men eftersom jag inte åker kollektivt måste jag medge att du borde veta bättre. Då undrar jag om du även vet hur de drar hit sina fallfärdiga husvagnar och annat pick och pack?

Senast redigerad av Rektangel 2014-04-05 kl. 10:28.
Citera
2014-04-05, 10:29
Medlem
Citat:
Jag har sett dem åka bil till och från perifiera köpcentra utanför stadskärnan men eftersom jag inte åker kollektivt måste jag medge att du borde veta bättre. Då undrar jag om du vet hur de drar hit sina fallfärdiga husvagnar och annat pick och pack?

Tiggarna har säkert tillgång till någon bil per grupp. Men med tanke på att de använder kollektivtrafikresorna till att tigga bland passagerarna och dessutom naturligtvis inte betalar för sina resor är det nog mer lönsamt att åka kommunalt än att åka bil.
Citera
2014-04-05, 12:38
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Tiggarna har säkert tillgång till någon bil per grupp. Men med tanke på att de använder kollektivtrafikresorna till att tigga bland passagerarna och dessutom naturligtvis inte betalar för sina resor är det nog mer lönsamt att åka kommunalt än att åka bil.

Så är det nog men vi har nog lämnat topic. Då förstår jag varför de tar bil till mer perifiera köpcentra. Det finns helt enkelt ingen kollektivtrafik värd namnet dit.

Den bilburna köpkraften kan i större utsträckning värja sig mot den alltmer utbredande "mångkulturen" som främst åker kollektivtrafik.

Inte underligt att den etablerade medelklassen alltmer bosätter sig i kranskommuner för att inte bli beroende av kollektivtrafik.
Bilen blir i allt större utsträckning ett attribut som markerar samhällsklass och segregation. Man markerar helt enkelt sin integritet och kan välja sin omgivning och umgänge helt själv. Detta gör bilen till en klassmarkör.

Jag har noterat att den svenska medelklassens barn alltmer väljer bort skolor i centrum (gymnasium) och hellre söker sig till kranskommunernas skolor. Mölnlycke och Kungsbacka verkar bli populära. Detta i takt med att förortsghettonas barn bussas ner till stadskärnan för att "integreras". Deras skolor har ju kollapsat och vem vill ha sina barn i skola där i förorten särskilt om man inte ens bor i området?

De ungdomar som hänger i sysslolösa klasar utanför Nordstan vid gaveln mot Centralstation under uppsikt av vakt och polis. De som främst nyttjar kollektivtrafiken in till centrum och tränger ut bilister och annan nyttotrafik med de nya gräddfilerna som bussarna nu har samt förstärker trenden ytterligare.

Vem vill dela kollektivtrafik med dem och om alternativet är bil och betala TS? Då är säkerligen alternativet att flytta till kranskommunerna och slippa TS och mångkulturen värt sitt pris.

Göteborg ett nytt Detroit?
Senast redigerad av Rektangel 2014-04-05 kl. 12:52.
Citera
2014-04-06, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
För det går ju helt klart inte någon tid till att sitta i bilen och leta parkeringsplatser?

Frågan är vilka arbetsgivare som betalar förmånsskatt på den parkering som de erbjuder anställda?

För att jämföra med andra städer än Göteborg. Restid buss/tåg till city, 40 minuter, ingen parkeringskostnad, inga tider för att leta parkering, samt självklart kan njuta av en öl eller bra vin.
Bil: 15 minuter första halvan av vägen, andra halvan allt från 5 minuter till 1½ timme. Sen leta parkeringsplats, 5 minuter - 50 minuter, kostnad ("gratis" - 30kronor/30 min). Inget öl/vin till maten.

Vilken PLANET bor du på? Tror du verkligen någon bryr sig om det tar 15 eller 40 minuter in till stan en lördag om man ska in och dricka vin? Eller du kanske sitter och pimplar rödtjut varje lunch på jobbet? Ni kommunister och socialmarodörer har inget begrepp alls om hur det är att jobba.
Citera
2014-04-06, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
Varför skulle jag åka in i staden när affärerna som har mina varor ligger utanför? Tiden för mig att hitta en parkering är mindre än minut.

Tiden att hitta en parkeringsplats är ungefär noll förutom inne i city där man inte ens ämnar försöka; för vem vill in till city förutom de röda stormtrupperna?
Citera
2014-04-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bristen på parkeringsplatser är politiskt beslutad. Det har funnits gott om parkeringsplatser och det finns gott om plats i Göteborg då det inte direkt är någon storstad. Det finns inget parkeringsproblem i Göteborg och ingen trängsel.

Man vill ju från politiskt håll minska biltrafiken och det är ju en sak i sig, men ville man inte det funnes det inga problem av det slag som förstås naturligt uppstår i riktigt stora miljonstäder.

"Bristen" på parkeringsplatser beror ju på att det är ansett vara en rättighet att gratis få parkera sin bil på det allmännas ytor.

Det här "problemet" med att parkeringsplatser på allmän plats nyttjas av butiksägare som sedan helt förvånade häver ur sig att det saknas platser för kunderna förekommer i allt från Arjeplog till Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Vilken PLANET bor du på? Tror du verkligen någon bryr sig om det tar 15 eller 40 minuter in till stan en lördag om man ska in och dricka vin? Eller du kanske sitter och pimplar rödtjut varje lunch på jobbet? Ni kommunister och socialmarodörer har inget begrepp alls om hur det är att jobba.

Vilken planet du bor på vet vi väl inte riktigt, men uppenbart är att din beskrivning av Göteborg inte stämmer med den vedertagna.

Konstigt nog så värderar du inte restiden på fritiden, varför inte?

Nja, alkohol på arbetstid är ju inte alls bra, dels alkoholpolicy, men också det arbete man faktiskt har som innebär närvaro i trafikmiljö, planerat och oplanerat. Alkohol => inte köra bil.

Så, varför fungerar städer som inte planerat med bilen som en förutsättning mer robust och konjunkturkänsligt än Detroit, LA, Göteborg?

Citat:
Tiden att hitta en parkeringsplats är ungefär noll förutom inne i city där man inte ens ämnar försöka; för vem vill in till city förutom de röda stormtrupperna?

Tiden i city är ju också noll, men då kostar det.
Citera
2014-04-06, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Konstigt nog så värderar du inte restiden på fritiden, varför inte?

Nja, alkohol på arbetstid är ju inte alls bra, dels alkoholpolicy, men också det arbete man faktiskt har som innebär närvaro i trafikmiljö, planerat och oplanerat. Alkohol => inte köra bil.

Så, varför fungerar städer som inte planerat med bilen som en förutsättning mer robust och konjunkturkänsligt än Detroit, LA, Göteborg?

Tiden i city är ju också noll, men då kostar det.

Den värderas men till skillnad från lattepappor och innerstadsfetischister så spenderas oftast inte fritiden med att hänga på caféer innanför vallgraven diskuterandes pölens (alla lägre belånade utanför vallgravens) icke-rätt att existera i "er" stad.

Ni vill detaljstyra människors liv, ni tror ni har svaret på alla problem genom förbud förbud och åter igen förbud. Jag säger: var så goda, fortsätt med er lekstuga och ha er lilla klubb där inne så lever vi andra vidare utanför i den riktiga världen.
Citera
2014-04-06, 13:57
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Den kollektivburna mångkulturen på väg till sitt "integrationprojekt" omdöpt till skolutbildning?

De i vuxen ålder i ghettoförorterna är mer statiska och låter sig sällan tranporteras och gynnas av MP:s policy om att allt produktivt som rör sig ska straffbeskattas tills dess att de dör eller är statiskt stilla på en plats.

Vi andra väljer att bosätta oss i kranskommunerna 5-7 km utanför innerstaden med egna köpcentra för bilburen medelklass helt befriade från ungdomsgäng med Ahmed som beväpnad triggerhappy klanhövding. Dit även arbetsplatserna klustrar sig vilket TS implicit uppmuntrar.

ÅF-skrapan ligger på Grafiska vägen (för att inte tala om kontorskomplexen runt Krokslättsfabriker) tyket nog 50 meter utanför TS-zonen så att de i kranskommunerna Mölndal, Partille och Härryda (via R40) kan nå detta kontorskomplex utan TS, även om man bor i de mer välbeställda villaområdena i Askim, Hovås eller Långedrag. Skatteunderlaget för TS eroderar snabbt.

I Mölndal bygger man hela nya stadsdelar i Forsåker och runt gamla Åby vid Stallbacken och boende där kan ta bil till jobbet utan TS om man väljer att sin arbetsplats med omsorg. Mölndals sjukhus kan rekrytera bilburen personal utan TS till skillnad från Sahlgrenska, såvida personalen där inte väljer att bo så att de kan cykla dit från city eller Majorna.

Att bostäderna dessutom är ännu billigare än city är en lycka, eftersom man då har råd med bil och möjlighet att bruka den med stora ytor med bra trafiklösningar samtidigt som de boende i innerstaden självmant isolerar sig genom högbelåning, bygga på höjden så att de vare sig finns utrymme för vare sig ytterligare belåning till bil eller fysiskt utrymme för densamma den dagen man alltmer tröttnar på kulturberikningen i city...och inser vart samhället är på väg. Kanske den dagen man får barn och själv vill ta ansvar för deras transportbehov vilket kräver bil.

De lattedrickande cyklisterna i city lär snart inse vart samhället är på väg och söker sig till egna "Gated Communities" i kranskommunerna eller annorstädes i enklaver i city där de egna barnen inte är subjekt detta utopiska samhällsprojekt för andra barns välbefinnande utan i lugn och ro kan tillgodogöra sig sin utbildning för sin egen skull utan störande elever utifrån. De som nu bussas in city i egna gräddfiler, skapar trängsel då de behöver behöver "integreras" med den lattedrickande och cykelburna medelklassen deras framtida barn och ännu inte insett konsekvenserna av denna politik.

Linnéstaden och Majornas skolor och barnomsorg håller på att förfalla p g a penningbrist och detta p g a att offentliga medel bättre behövs i "mer behövande stadsdelar"...

Glad att jag varken bor, betalar skatt eller är beroende av barnomsorg där.
Senast redigerad av Rektangel 2014-04-06 kl. 14:23.
Citera
2014-04-06, 14:21
Medlem
Citat:
Den värderas men till skillnad från lattepappor och innerstadsfetischister så spenderas oftast inte fritiden med att hänga på caféer innanför vallgraven diskuterandes pölens (alla lägre belånade utanför vallgravens) icke-rätt att existera i "er" stad.

Ni vill detaljstyra människors liv, ni tror ni har svaret på alla problem genom förbud förbud och åter igen förbud. Jag säger: var så goda, fortsätt med er lekstuga och ha er lilla klubb där inne så lever vi andra vidare utanför i den riktiga världen.

Så, varför ska det värderas restid måndag-fredag, men inte helgerna?

Intressant att det helt plötsligt handlar om belåningsgrad, den som är satt i skuld är icke fri. Som sagt, min ekonomiska situation = inga lån.

Varför är städer som Amsterdam, Köpenhamn, San Francisco vara mer attraktiva än Detroit, LA, Göteborg? Som ett litet tips, se vilka transportmedel som prioriteras.

Lekstugan är väl ändå att politiken väljer att premiera bilen trots att verkligheten säger något helt annat. Jfr peak car...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in