2014-02-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Jag kritiserar inte ditt val av önskat styrelseskick (om jag nu har tolkat dig rätt, vet många som förespråkar teknokrati) utan det faktum att vi saknar demokratisk förankring och riskerar stora förluster då målsättningen verkar vara att bygga en bro men ingen berättar eller tänker på vart den ska gå.
.

Man ska också ha klart för sig att teknokratier bara klarar av att kopiera lösningar från andra mer framgångsrika samhällen. Det fungerar bra (kanske tom bättre än en demokrati ) då man ska gå från bondesamhälle till industrisamhälle, dvs det som USA gjorde för 100 år sedan och Sverige för 60 år sedan, och Kina gör idag. Allt är relativt enkelt att centralplanera då, alla vill ha elektricitet, rinnande vatten, sjukvård, WC, spis, tvättmaskin, bil etc.
Men i ett mer välutvecklat samhälle så fungerar inte teknokratin. Alla sitter redan på de grundläggande välfärdsparametrarna, och som uppfattas som välfärd idag är på en mera lyxbetonad nivå som är högst individuell. En del gillar att resa, andra att laga mat, en del att samla frimärken, etc.
Det är bara marknadsekonomins decentraliserade resursfördelningsförmåga som klarar av att ge alla det som man vill ha. Både de rödgrönbruna:s och de borgerliga tokliberalernas politik är kraftigt marknadsfientlig, och kommer därför alltid att leda till något som majoriteten uppfattar som sämre välfärd.
Citera
2014-02-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Att på något sätt "inskränka" framkomligheten för den förlovade lösningen bilen i någon kommun i landet är ajabaja och det får man inte göra. Trots att det i en buss (i rusningstrafik) oftast finns motsvarande kölängd på 200-250 meter i en buss. Vilket nyttjande av de offentliga platserna är mest effektivt?

Inom ramen för det västsvenska paketet så har det publicerats en rapport om restidkvoter:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/96361/restidskvoter_2012.pdf

Restidskvoten säger hur mycket två olika transportslag förhåller sig till varandra på en viss sträcka. Restidskvoten mellan kollektivtrafik och bil är mest intressant. Det visar sig att kvoten aldrig är under ett (dvs kollektivtrafiken är snabbare än biltrafiken) någonstans i Göteborgsregionen. Tvärtom ligger den typiskt på 1,5, dvs kollektivtrafiken tar 1,5 ggr så lång tid som bilen.

Din utsaga om att kollektivtrafik skulle vara ett bättre utnyttjande av "de offentliga platserna" är alltså helt fel.

Uppenbarligen så är bilen helt överlägsen kollektivtrafiken, när det gäller att transportera en person från punkt A till B.

Nu har det varit mycket snack om teknokrati mm i tråden. Då underförstått att teknokrater skulle välja kollektivtrafik som transportslag, för att den är "bättre".

Kan någon förklara på vilket sätt som kollektivtrafiken, som tar 1,5 ggr längre tid på sig att genomföra samma uppgift som en bil, men till 10 ggr högre kostnad, skulle vara bättre än bilen?

Är inte den alternativa förklaringen, dvs att kollektivtrafiken är ideologiskt motiverat eftersom den faller bättre in i det kommuniska idealet, och att de "experter" som förordar kollektivtrafik i själva verket är lysenkonister, mer rimligt?
Citera
2014-03-04, 22:17
Medlem
JetSocietys avatar
Jag har testat att åka kollektivt till jobbet nu, det tar 60 minuter.
Samma resa med bil tar 25 minuter. (även innan vägtullarna, för min del)

-Jag går miste om 1 timme och 10 minuter av mitt liv varje dag.
Ett dygn varje månad går åt till att sitta och ruttna i en buss/spårvagn.

Men det fina i kråksången:
När jag kör bil får kommunen in 18+13 eller 8+18 kr ca. 30kr/dag eller 600kr per månad
Åker jag däremot buss, kostar jag kommunen -545kr per månad. (västtrafiks kommunbidrag på 50%)
600+545= -1145kr går kommunen back då jag byter bil mot buss.

Ännu bättre:
Köper jag enkelbiljett -25kr/tur,-50kr per dag = -1000kr per månad.
Kommunen går back 1000+600 = -1600kr per månad på mig.

Slutsats: om jag vill göra så mycket skada som möjligt på västlänken, då skall jag göra som dom vill att jag skall göra!

(om jag förstått det hela rätt)
Citera
2014-03-04, 23:12
Medlem
"Ett dygn varje månad går åt till att sitta och ruttna i en buss/spårvagn."

Plussa på för övriga ärenden också och räkna ut hur många procent av din vakna och lediga tid som skulle gå åt.
Citera
2014-04-04, 08:20
Medlem
VLAD0s avatar
Intressant att S behöver kalla in rikspolitiker för denna regionala fråga.
Citat:
- Jag har förstått att placeringen av betalstationerna i Backa inte blev särskilt lyckosam, säger Magdalena Andersson, ekonomisk-politisk talesman för Socialdemokraterna, som gästar Göteborg på torsdagen och fredagen.

- Det måste gå att flytta betalstationerna. Kommer vi till regeringsmakten efter höstens val kommer vi att föreslå att de minskade intäkterna från Backa kompenseras genom att den period trängselskatten utgår förlängs med några månader.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2331409-s-vill-lata-backaborna-slippa-trangselskatten
Citera
2014-04-04, 11:51
Medlem
Cyb8rgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLAD0
Intressant att S behöver kalla in rikspolitiker för denna regionala fråga.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2331409-s-vill-lata-backaborna-slippa-trangselskatten

Citat:
S vill låta Backaborna slippa trängselskatten
Hur ska det här gå nu då? Kommer det inte bli ännu värre sandlådenivå på det hela; "om DE slipper ska väl även JAG..."
Citera
2014-04-04, 19:29
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Problemet är att det är inte så jävla enkelt å flytta de där stationerna.

Gör man fel så kanske det blir väldigt mkt trafik på en väg som inte är avsedd för detta.
Citera
2014-04-04, 21:48
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Problemet är att det är inte så jävla enkelt å flytta de där stationerna.

Gör man fel så kanske det blir väldigt mkt trafik på en väg som inte är avsedd för detta.

Nej då. De har ju en bra lösning på detta. De vill t ex sänka hastigheten på Litteraturgatan till 10 km/tim. Då blir det ingen trafik alls; det går fortare att gå. Visst är det enkelt nog? Lysande!
Citera
2014-04-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
"Ett dygn varje månad går åt till att sitta och ruttna i en buss/spårvagn."

Plussa på för övriga ärenden också och räkna ut hur många procent av din vakna och lediga tid som skulle gå åt.

För det går ju helt klart inte någon tid till att sitta i bilen och leta parkeringsplatser?

Frågan är vilka arbetsgivare som betalar förmånsskatt på den parkering som de erbjuder anställda?

För att jämföra med andra städer än Göteborg. Restid buss/tåg till city, 40 minuter, ingen parkeringskostnad, inga tider för att leta parkering, samt självklart kan njuta av en öl eller bra vin.
Bil: 15 minuter första halvan av vägen, andra halvan allt från 5 minuter till 1½ timme. Sen leta parkeringsplats, 5 minuter - 50 minuter, kostnad ("gratis" - 30kronor/30 min). Inget öl/vin till maten.
Citera
2014-04-05, 09:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
För det går ju helt klart inte någon tid till att sitta i bilen och leta parkeringsplatser?

Frågan är vilka arbetsgivare som betalar förmånsskatt på den parkering som de erbjuder anställda?

För att jämföra med andra städer än Göteborg. Restid buss/tåg till city, 40 minuter, ingen parkeringskostnad, inga tider för att leta parkering, samt självklart kan njuta av en öl eller bra vin.
Bil: 15 minuter första halvan av vägen, andra halvan allt från 5 minuter till 1½ timme. Sen leta parkeringsplats, 5 minuter - 50 minuter, kostnad ("gratis" - 30kronor/30 min). Inget öl/vin till maten.

Bristen på parkeringsplatser är politiskt beslutad. Det har funnits gott om parkeringsplatser och det finns gott om plats i Göteborg då det inte direkt är någon storstad. Det finns inget parkeringsproblem i Göteborg och ingen trängsel.

Man vill ju från politiskt håll minska biltrafiken och det är ju en sak i sig, men ville man inte det funnes det inga problem av det slag som förstås naturligt uppstår i riktigt stora miljonstäder.
Citera
2014-04-05, 09:58
Medlem
Varför skulle jag åka in i staden när affärerna som har mina varor ligger utanför? Tiden för mig att hitta en parkering är mindre än minut.
Citera
2014-04-05, 10:11
Medlem
Rektangels avatar
Är man bilburen och handlar utanför staden har man stora P-däck att parkera i. Dessutom sammanbyggda så man till skillnad från den kollektivburna mångkulturen slipper utsättas för naturens nycker t ex regn. De företag som tillhandahåller parkeringsutrymme till sina anställda är dessutom så generösa så att även allmänheten får stå där....helt gratis. Det är således ingen förmån att få gratis parkeringsplats på de stora arbetsplatserna utanför stadskärnan i Göteborg.

Att jaga ut den bilburna köpkraften från centrum genom att ta bort P-platser är kontraproduktivt. Detta har även de tiggande EU-migranterna insett som även livnär sig på de mer perifiera köpcentra där bilburna gör sina inköp. Där köpkraften finns.

Detta sällskap är mycket riktigt bilburna. De körs ut med bil var morgon innan affärerna öppnar och betalar inte TS. Jag har aldrig sett detta sällskap åka vagn eller buss.

Den orkester som står på Drottningtorget, tror ni de åker vagn eller buss med sitt pick och pack? Näää...de åker bil.

Senast redigerad av Rektangel 2014-04-05 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in