2014-04-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Är det givna angivelser på vad man bör hinna med på varje provpass? Har noll koll trots att det skrivits massa om det i tråden. Jag fruktar att provledaren ska ropa in proven eller hur det nu går till och så sitter jag där med halva provet kvar och är körd.

Rekommenderat tid står på varje delprov.
Citera
2014-04-04, 14:02
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Så omöjligt är det faktiskt inte... Ungefär så här görs det: ORD; knappt tre minuter. ELF; ungefär tre minuter. MEK; drygt fyra minuter. LÄS; 15-20 minuter. Att det kvantitativa - trots DTK - skulle gå snabbt visste jag redan. 1,7 på verbala och 1,8 på kvantitativa.

En fråga, hur i helvete gör du ELF på tre (!) minuter? Visst att det är den lättaste delen på VERB, men kom igen..
Citera
2014-04-04, 14:21
Medlem
kantoos avatar
Är det värt att göra ett sista prov nu eller ska man vila hjärnan idag så man är helt klar i huvudet imorn, vad är mest värt tycker ni?
Citera
2014-04-04, 14:23
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Är det värt att göra ett sista prov nu eller ska man vila hjärnan idag så man är helt klar i huvudet imorn, vad är mest värt tycker ni?

Beror på hur mycket du har pluggat tidigare. Har du inte pluggat så mycket så är det värt, annars inte enligt mig. Jag chillar idag eftersom jag har pluggat en del.
Citera
2014-04-04, 14:27
Medlem
Jag ska ge alla som sistaminutenpluggar KVA ett tips:

Gör inte gamla prov på tid!

Ta ett gammalt prov, facit, en formellsamling och en mattebok. Lös sedan alla talen ordentligt i lugn och ro.
Citera
2014-04-04, 14:31
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Varför inte?

Edit: Märke just att de gamla LÄS känns mer brutala än dagens prov. 50 minuter endast LÄS där alla texter är långa är rätt tungt att ta sig igenom. Skiter nog i LÄS nu, gör en verbal del och en ELF senare, resten av tiden får gå till kvant.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-04 kl. 14:49.
Citera
2014-04-04, 14:32
Medlem
Citat:
Jag ska ge alla som sistaminutenpluggar KVA ett tips:

Ta ett gammalt prov, facit, en formellsamling och en mattebok. Lös sedan alla talen ordentligt i lugn och ro.

Tänkte precis göra det. Men är det inte bäst att göra på tid eller?
Citera
2014-04-04, 14:50
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Att plötsligt minska sitt koffeinintag kan ge kraftig huvudvärk och orsaka stressymptom (Källa: 1177). Så se till att inte glömma kaffet imorgon

Haha, jag drack min första kopp för ett par timmar sedan nu. Känner redan att det är något som saknas i mitt liv. En typisk beroendekänsla. Får ta och bli en kopp till. Kanske två till. Max två, men inte drickas senare än klockan 16.

Imorn morgon blir det dock kedjedrickning. Överväger att ta med termos, ifall caféet inte är öppet, riktig campingkänsla!

Vpaz, angående att du inte vill hoppa över en uppgift är fullt naturligt. Jag hatar att påbörja något som jag inte avslutar. Det ligger och gnager och jag hatar när något är ofullständigt. En bra egenskap att bevisa för framtida arbetsgivare, men en stor nackdel på högskoleprovet. Ställ om efter varje uppgift. Skitsamma (om du nu inte tillhör de som satsar på 2.0) om du tror att du har fel på en uppgift. Markera och gå tillbaka om du hinner. Hinner du inte, så fuck it. Du kommer troligtvis ändå inte ha alla rätt oavsett hur bra det känns, varför ska man då dra ner sin self esteem bara för att man vet att man har svarat fel på en uppgift? Det är bara att ånga på och stänga av känslorna. För känslorna kommer inte ge dig några fördelar.

Undvik att få en dålig start. Kommer det 10 ord i början på verbala som man inte har en aning om så är det bara att göra sitt bästa och fortsätta, även om det är en mental pungspark, och intala dig att det lika gärna kan vara rätt som fel. Varje poäng är värd lika mycket. Det spelar ingen roll om du gör 10 fel på de 10 första uppgifterna eller 10 fel på de 10 sista. Det är ändå samma resultat, men om du låter dig påverkas av negativa känslor kommer 10 fel i början ha större påverkan då du har 30 uppgifter kvar.

Edit: Tappar man fokus är det bara att trumma med knytnävarna i bröstet och dra på ett riktigt gorillavrål, som övetygar hela provsalen att det är du som är alfahanen och inte tar skit från betydelselösa känslor under ett jävla prov!
Senast redigerad av AnaheimDucks 2014-04-04 kl. 14:54.
Citera
2014-04-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Varför inte?

Edit: Märke just att de gamla LÄS känns mer brutala än dagens prov. 50 minuter endast LÄS där alla texter är långa är rätt tungt att ta sig igenom. Skiter nog i LÄS nu, gör en LÄS och en ELF senare, resten av tiden får gå till kvant.

Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Tänkte precis göra det. Men är det inte bäst att göra på tid eller?

Man lär sig inte mycket på att repetera det man kan och chansa på det man inte kan. Om ni löser varje tal ordentligt är sannolikheten att något nytt fastnar större.

Eller så gör ni gamla prov, men se till att gå igenom allt ni är osäkra på efteråt.
Citera
2014-04-04, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Bläää hittar inte bra förklaring så jag frågar här.

Vilket svarsförslag är lika med [roten ur]50?

A. 5[roten ur]2
B. 2[roten ur]25
C. 2[roten ur]5
D. 5[roten ur]10

Jag har kommit fram till att svaret skall vara dryg 7 iaf men får inte kläm på resten. Någon pedagogisk själ här som vill dela sin kunskap? Hur skall jag tänka?

Roten ur är motsatsen till upphöjt till 2 (alltså ett tal gånger sig självt)! Typ 2(upphöjt till)2 är ju 2x2=4.

Så du sätter in upphöjt till två över alla tal. Då försvinner roten ur och blir ett vanligt tal, medan 5 som var vanligt blir upphöjt sig själv, alltså gånger sig själv:

5(UT)2 x 2 = 50 =
5x5 x 2 = 50 =
25x2= 50

alltså är svaret A
Citera
2014-04-04, 15:05
Medlem
Skittjacks avatar
Antag att y = x(1+x) där x är ett positivt heltal. Vilket svarsförslag är ett möjligt
värde på y?
A 10
B 16
C 20
D 24

Jag gjorde fel. Jag antog att talet var något x kunde kvadreras med för att få fram. Fan va kasst förklarat.. så här menar jag

2^2=4
3^2=9
4^2=16

Nu räknade jag inte nånting på uppgiften för jag antog att det bör vara 16. Allt detta eftersom

x(1+x)=x^2
Citera
2014-04-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack
Antag att y = x(1+x) där x är ett positivt heltal. Vilket svarsförslag är ett möjligt
värde på y?
A 10
B 16
C 20
D 24

Jag gjorde fel. Jag antog att talet var något x kunde kvadreras med för att få fram. Fan va kasst förklarat.. så här menar jag

2^2=4
3^2=9
4^2=16

Nu räknade jag inte nånting på uppgiften för jag antog att det bör vara 16. Allt detta eftersom

x(1+x)=x^2

y= x^2 + x

y= 4^2 + 4 = 20

Jag kunde direkt se att C var rätt svar med blotta ögat. Men du kan testa dig fram genom att stoppa in några siffror(1,2,3,4,5 etc). Det måste vara en ensiffrig tal då alternativen inte har så höga siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in