Citat:
Ursprungligen postat av
TimeFlow
Jag håller med dig Anaheimducks. Värsta dan i hela mitt liv. Vaknade med ångestkänslan, klev på bussen och alla på den bussen skulle till provplatsen och skriva HP. Bra för självförtroende när allt du hörde var skryt och babbel om HP. Sen ringde mobilen oavbrutet under varje rast, alla människor vill veta om du valde A,B eller skit.
Förresten, vad tänker ni äta för mat på provdagen? Själv hade jag förra gången en stor macka med Redbull och massor godis som jag trodde skulle hjälpa. Nej även om jag var superpigg i början så märktes det att min blodsocker gick upp och ner. Energi i 10 minuter men laggade av helt under resterande 45 minuter typ.

Jag har skrivit HP ett par gånger, och lärt lite av mina misstag. Lämna gärna mobilen hemma om du verkligen inte behöver den, ägna rasterna åt att vila hjärnan och då hjälper knappast random slösurfande/smsande/telefonsamtal till. Det är heller lönlöst att reflektera över föregående prov, att leta svar på frågor du redan skrivit hjälper dig inget inför nästa prov. Om du behöver pauserna för att leta fram diverse kunskap inför nästkommande prov är du helt enkelt för dåligt förberedd.
Ät en lunch fri från mycket fett och svårsmälta kolhydrater som t ex pizza, detta kommer bara höja ditt blodsocker initialt och sedan göra dig trött. En kycklingsallad kommer jag äta under årets prov. Undvik Red Bull, godis och annat snabbt socker överhuvudtaget. Drick en kaffe på förmiddagen och en på eftermiddagen. Den enda vätska du behöver ha med dig in till provet är vatten.
Få in en fungerande dygnsrytm en vecka före provet och förbered dig väl genom att plugga, då kommer din nervositet släppa och du kommer prestera väl.