2014-03-20, 18:12
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Är index alltid proportionellt med ökningen av nånting? T.ex:

År 1950 motsvarar index 100 och befolkningen är 15000. År 1960 motsvarar index 200, kan man då antaga att befolkningen är dubbelt så stor?

Aldrig varit hajj på det här med index...
Ja, exakt!

Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
Har snart ruschat igenom Matte 1 i förhoppning om framkalla mina gamla kunskaper, får hoppas att någonting sätter sig i alla fall Har tidigare läst Matte C med bra betyg men all "basic" matte är typ borta.

EDIT: Hur var det nu, vilken matte är med på HP-provet? Matte 1-2?

Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011. © studera.nu
Citera
2014-03-20, 22:29
Medlem
Jag håller med dig Anaheimducks. Värsta dan i hela mitt liv. Vaknade med ångestkänslan, klev på bussen och alla på den bussen skulle till provplatsen och skriva HP. Bra för självförtroende när allt du hörde var skryt och babbel om HP. Sen ringde mobilen oavbrutet under varje rast, alla människor vill veta om du valde A,B eller skit.

Förresten, vad tänker ni äta för mat på provdagen? Själv hade jag förra gången en stor macka med Redbull och massor godis som jag trodde skulle hjälpa. Nej även om jag var superpigg i början så märktes det att min blodsocker gick upp och ner. Energi i 10 minuter men laggade av helt under resterande 45 minuter typ.
Citera
2014-03-20, 22:52
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Jag håller med dig Anaheimducks. Värsta dan i hela mitt liv. Vaknade med ångestkänslan, klev på bussen och alla på den bussen skulle till provplatsen och skriva HP. Bra för självförtroende när allt du hörde var skryt och babbel om HP. Sen ringde mobilen oavbrutet under varje rast, alla människor vill veta om du valde A,B eller skit.

Förresten, vad tänker ni äta för mat på provdagen? Själv hade jag förra gången en stor macka med Redbull och massor godis som jag trodde skulle hjälpa. Nej även om jag var superpigg i början så märktes det att min blodsocker gick upp och ner. Energi i 10 minuter men laggade av helt under resterande 45 minuter typ.
Jag tänker lägga om min koststrategi.

Tänker stoppa ner en färdig pastasallad i en kylväska så den fungerar som ett minikylskåp i min skolväska. Jag kommer att ha med mig banan, vatten, några kexchoklad och mer frukt.

Maten får inte vara för tung eller för tunn. Din mat förra gången representerar den tunna.
Citera
2014-03-20, 22:52
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Jättebra sida, den är skapad av experter inom minneslära eller något liknande, kika själv hur det är, använder den här ordlistan; http://www.memrise.com/course/105477/hp-ord/
Jag håller på där just nu, gått igenom morfem, och skall börja med den längre HP-listan på 5780 ord. Jag gillar sidan, speciellt att man kan ignorera ord som man redan kan! Då slipper man ödsla tid på ord man kan. Mycket bra.
Citera
2014-03-20, 23:02
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow

Jag har skrivit HP ett par gånger, och lärt lite av mina misstag. Lämna gärna mobilen hemma om du verkligen inte behöver den, ägna rasterna åt att vila hjärnan och då hjälper knappast random slösurfande/smsande/telefonsamtal till. Det är heller lönlöst att reflektera över föregående prov, att leta svar på frågor du redan skrivit hjälper dig inget inför nästa prov. Om du behöver pauserna för att leta fram diverse kunskap inför nästkommande prov är du helt enkelt för dåligt förberedd.

Ät en lunch fri från mycket fett och svårsmälta kolhydrater som t ex pizza, detta kommer bara höja ditt blodsocker initialt och sedan göra dig trött. En kycklingsallad kommer jag äta under årets prov. Undvik Red Bull, godis och annat snabbt socker överhuvudtaget. Drick en kaffe på förmiddagen och en på eftermiddagen. Den enda vätska du behöver ha med dig in till provet är vatten.

Få in en fungerande dygnsrytm en vecka före provet och förbered dig väl genom att plugga, då kommer din nervositet släppa och du kommer prestera väl.
Citera
2014-03-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Jag har skrivit HP ett par gånger, och lärt lite av mina misstag. Lämna gärna mobilen hemma om du verkligen inte behöver den, ägna rasterna åt att vila hjärnan och då hjälper knappast random slösurfande/smsande/telefonsamtal till. Det är heller lönlöst att reflektera över föregående prov, att leta svar på frågor du redan skrivit hjälper dig inget inför nästa prov. Om du behöver pauserna för att leta fram diverse kunskap inför nästkommande prov är du helt enkelt för dåligt förberedd.

Ät en lunch fri från mycket fett och svårsmälta kolhydrater som t ex pizza, detta kommer bara höja ditt blodsocker initialt och sedan göra dig trött. En kycklingsallad kommer jag äta under årets prov. Undvik Red Bull, godis och annat snabbt socker överhuvudtaget. Drick en kaffe på förmiddagen och en på eftermiddagen. Den enda vätska du behöver ha med dig in till provet är vatten.

Få in en fungerande dygnsrytm en vecka före provet och förbered dig väl genom att plugga, då kommer din nervositet släppa och du kommer prestera väl.
Bra sagt!

Matematik A/1 lönar sig att gå igenom. Jag är kass på funktioner och grafer så det ska jag öva.

Lite mer strategier för LÄS hade varit kul att läsa. ELF gick bra på testproven för det är raka svar de är ute efter och inte en "underliggande ton/känsla" som de vill ha reda på i LÄS, och som är svårare att sätta fingret på. Initialt känner jag att det är bättre att läsa texten först så man inte snöar in sig på en specifik fråga och får svårt att förstå "big picture" vilket är vad de är ute efter.
Citera
2014-03-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Bra sagt!

Matematik A/1 lönar sig att gå igenom. Jag är kass på funktioner och grafer så det ska jag öva.

Lite mer strategier för LÄS hade varit kul att läsa. ELF gick bra på testproven för det är raka svar de är ute efter och inte en "underliggande ton/känsla" som de vill ha reda på i LÄS, och som är svårare att sätta fingret på. Initialt känner jag att det är bättre att läsa texten först så man inte snöar in sig på en specifik fråga och får svårt att förstå "big picture" vilket är vad de är ute efter.

Jag får nästan alla rätt på LÄS med den strategin jag har. Jag gör som du, läser hela artikeln innan jag kollar på frågorna. Jag gör även markeringar vid sidan av texten där vissa "key-points" kan tänkas vara. Det kan vara citat av personer som har inflytande, allmänna fakta, någon som tycker eller tänker något speciellt som rör artikeln etc...

Det viktigaste är inte att läsa igenom allt fort utan att försöka förestå hela artikeln så snabbt som möjligt.
Citera
2014-03-21, 16:56
Medlem
bike99s avatar
Bläää hittar inte bra förklaring så jag frågar här.

Vilket svarsförslag är lika med [roten ur]50?

A. 5[roten ur]2
B. 2[roten ur]25
C. 2[roten ur]5
D. 5[roten ur]10

Jag har kommit fram till att svaret skall vara dryg 7 iaf men får inte kläm på resten. Någon pedagogisk själ här som vill dela sin kunskap? Hur skall jag tänka?
Citera
2014-03-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Bläää hittar inte bra förklaring så jag frågar här.

Vilket svarsförslag är lika med [roten ur]50?

A. 5[roten ur]2
B. 2[roten ur]25
C. 2[roten ur]5
D. 5[roten ur]10

Jag har kommit fram till att svaret skall vara dryg 7 iaf men får inte kläm på resten. Någon pedagogisk själ här som vill dela sin kunskap? Hur skall jag tänka?

Man kan skriva om på det här sättet:

√50 = √2 * √25 = √2*5
Citera
2014-03-21, 17:08
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Bra sagt!

Jag gör helt tvärtemot din taktik. Jag analyserar texter. Plockar ut det viktigaste och undviker onödiga textmassor. Har funkat hur bra som helst och jag har spikat alla rätt pga. denna strategi.
Läs frågorna, stryk över nyckelorden med en färgpenna, leta upp nyckelorden i varje stycke.

Jag tycker LÄS är lättast på hela VERB.
Citera
2014-03-21, 17:08
Medlem
bike99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuzzyLogic
Man kan skriva om på det här sättet:

√50 = √2 * √25 = √2*5

Hmmm.. tror inte jag fattar, haha. Var kan man träna på liknande frågor tro? Hatar när man verkligen inte greppar vissa frågor som jag gissar på är jävligt lätta egentligen om man bara får in rätt tänk
Citera
2014-03-21, 17:10
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Hmmm.. tror inte jag fattar, haha. Var kan man träna på liknande frågor tro? Hatar när man verkligen inte greppar vissa frågor som jag gissar på är jävligt lätta egentligen om man bara får in rätt tänk
I matte 4 har vi återkommit till detta när vi ska lösa ut trigonometriska formler. Det är en identitet som du lär dig i föregående kurser förutom Ma C (3). Sedan stöter du på det igen i Ma 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in