2014-04-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Du måste räkna ut det som är i parantesen först, . Det är en räkneregel.

Därefter kommer: multiplikation, division, addition och subtraktion.

Nu tänkte jag kontra med att fråga varför det inte görs i täljaren också då, men insåg att det inte går eftersom z är okänt. OK.

Angående talet ovan med linjerna; jag ger upp. Får inte till det. Ser jag ett sånt tal på HP så chansar jag bara. Mitt huvud vill inte koppla sammanhanget. Jag fattar inte hur man ritar upp punkter som inte är heltal och helt ärligt fattar jag inte vad fan dom är ute efter. Det enda de har lyckats med är att skaka om min tillvaro, min allra svagaste sida är att räkna med bråk, speciellt i sammanhang med koordinatsystem. Det blir grekiska+japanska = fucked up.

Tror att det enda som återstår nu är att nöta formler och lära sig räkna fram och baklänges. Har inte ens testat mig själv på tid för det kräver att man faktiskt kan räkna matte.

Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
12. Sannolikheten är 2:3 av chansen för en flicka att väljas. Alltså finns totalt 5 snorungar varav 3 är flickor och 2 pojkar.

Tack, men hur ställer man upp räknesättet för dessa 5 snorungar?

Citat:
13.

-(7/4) och -(3/2). Steg ett är att hitta en gemensam nämnare.

-(3/2)=-(6/4)

Andra kvantiteten är således 1/4 större. Har du svårt för bråk kan du omvandla till decimaler.

När jag såg talet visste jag inte hur jag skulle angripa det. Men ok. Att hitta gemensam nämnare är min 'specialité', men det som förbryllade mig var minustecknet innan talen, och x:t. Ser inte riktigt dess funktion.

Citat:
15. Prova ett par värden:

Om x=100 så blir (1/x+x) 100.01
Om X=1 så blir (1/x+x) 2

Informationen är otillräcklig.

Om x=100 = 1/100+100 = 101 ?
-> Jaha det är pga att man kan sätta in vilket x-värde som helst som gör informationen otillräcklig, dvs D ?
Senast redigerad av vote 2014-04-03 kl. 23:09.
Citera
2014-04-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack
Känns som att jag spammar tråden här till skrot nu.

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/dtk-vt13-provpass-2/uppgift-35,-36-och-37

35. Jag fattar verkligen inte vad de menar i deras lösning? "Jämför vi denna uppgift med de andelar som visas i diagrammets staplar, kan vi direkt utesluta svarsförslagen 1477, 1478 och 1483."

Hur kan de "direkt utesluta förslagen 1477, 1478 och 1483."? Jag skulle behöva kolla upp alla staplar en åt gången för att se vilken som har 2% av kyrkans inkomster för att förstå det.

Du behöver inte kolla upp alla staplar, bara de alternativ som finns. Alltså: 1470, 1477, 1478 och 1483. Det är ju bara någon av dessa årtal som är korrekt.
Citera
2014-04-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack
Känns som att jag spammar tråden här till skrot nu.

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/dtk-vt13-provpass-2/uppgift-35,-36-och-37

35. Jag fattar verkligen inte vad de menar i deras lösning? "Jämför vi denna uppgift med de andelar som visas i diagrammets staplar, kan vi direkt utesluta svarsförslagen 1477, 1478 och 1483."

Hur kan de "direkt utesluta förslagen 1477, 1478 och 1483."? Jag skulle behöva kolla upp alla staplar en åt gången för att se vilken som har 2% av kyrkans inkomster för att förstå det.
Testamente ska ju vara ca. 5 gånger så stort som stockapenningar, går lätt att se vart det kan gå in 5 stockapenningar på samma längd som 1 testamente. Dåligt förklarat men du kanske fattar hur jag menar
Citera
2014-04-03, 23:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Nej, tyvärr så kommer de hugga av din högra arm.
Det går på försäkringen

God natt alla och plugga nu inte ihjäl er Jag blev nyss klar med ett verbalt prov, hade en LÄS-text med ca 5 minuter kvar och hann inte riktigt så jag fick chansa på tre frågor. 25/40 blev det tyvärr. Två fel på ELF. LÄS var min absolut sämsta del med 6 fel...
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-03 kl. 23:37.
Citera
2014-04-03, 23:50
Medlem
http://studera.nu/download/18.4149f55713bbd917563800010282/Provpass2kvant.pdf

Tal 31.

1906/10 -> tackjärn 120.000 ton
1876/80 -> tackjärn ~35.000 ton.

D: 3,0 gånger så stort är rätt. Varför? 35/120 blir mer än 3.
Citera
2014-04-03, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
http://studera.nu/download/18.4149f55713bbd917563800010282/Provpass2kvant.pdf

Tal 31.

1906/10 -> tackjärn 120.000 ton
1876/80 -> tackjärn ~35.000 ton.

D: 3,0 gånger så stort är rätt. Varför? 35/120 blir mer än 3.

120 000/ 35000 = 120/35 blir ungefär 3,5 men är närmast 3.
Citera
2014-04-04, 00:27
Medlem
Sjukt luddigt hur man ska tolka sina svar. Varför är det två separata delar på normeringen?

Jag vill ju få ut mitt slutgiltiga svar snarare än att få svar för varje del..?

Nåväl, om jag fattat det hela rätt så är det alltså såhär:
del 1:
XYZ KVA NOG DTK
del 2:
ORD LÄS MEK ELF

Korrekt?

Fick 80/160 rätt. Med tanke på att jag var jävlig trött och bara tryckte igenom en markant del (samtidigt som jag fuskade lite på orddelen för att förstå vissa ord) så uppskattar jag att jag skulle fått cirka 0.9 av detta, stämmer det?

Klara svagheter är min svensk(a)förståelse, främst i ord men även läsförståelse. Är någorlunda förvånad över resultatet på den kvantitativa delen då jag trodde jag mist all den kunskapen, men som tur är sitter det väl kvar någonstans i hjärnan.

Å ena sidan gick jag utöver tidsramen (iofs gjorde jag provet över 5-6h med rökpauser, matpaus mm) , men så å andra sidan lite fel kommer jag ju få på provet pga tidspress -> chansningar, men om jag nu förstått resultatet rätt, 1.0, så tordes det ändå kunna bli 1.2-1.3 i ett något mer vaket och seriöst tillstånd?
Citera
2014-04-04, 05:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Sjukt luddigt hur man ska tolka sina svar. Varför är det två separata delar på normeringen?

Jag vill ju få ut mitt slutgiltiga svar snarare än att få svar för varje del..?

Nåväl, om jag fattat det hela rätt så är det alltså såhär:
del 1:
XYZ KVA NOG DTK
del 2:
ORD LÄS MEK ELF

Korrekt?

Fick 80/160 rätt. Med tanke på att jag var jävlig trött och bara tryckte igenom en markant del (samtidigt som jag fuskade lite på orddelen för att förstå vissa ord) så uppskattar jag att jag skulle fått cirka 0.9 av detta, stämmer det?

Klara svagheter är min svensk(a)förståelse, främst i ord men även läsförståelse. Är någorlunda förvånad över resultatet på den kvantitativa delen då jag trodde jag mist all den kunskapen, men som tur är sitter det väl kvar någonstans i hjärnan.

Å ena sidan gick jag utöver tidsramen (iofs gjorde jag provet över 5-6h med rökpauser, matpaus mm) , men så å andra sidan lite fel kommer jag ju få på provet pga tidspress -> chansningar, men om jag nu förstått resultatet rätt, 1.0, så tordes det ändå kunna bli 1.2-1.3 i ett något mer vaket och seriöst tillstånd?
80/160 säger inte ett dyft om du inte specificerar hur många poäng du fick i den verbala respektive den kvantitativa delen. Men - förmodligen runt 0,8-1,1 totalt, ja. Om det kan bli 1,2-1,3 på det riktiga provtillfället återstår att se. Många gör slarvfel p.g.a. nervositet.

---

I och för sig jobbar jag - så jag skulle ändå inte kunna ha skrivit HP nu - men jag vill nästan skriva det. Förra gången hade jag över 25 min kvar på varje del efter att jag gjort alla uppgifter. Jag gjorde dem i den ordning de är i i häftet; ORD, LÄS, MEK, ELF & XYZ, KVA, NOG, DTK (om jag inte missminner mig).
Citera
2014-04-04, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
80/160 säger inte ett dyft om du inte specificerar hur många poäng du fick i den verbala respektive den kvantitativa delen. Men - förmodligen runt 0,8-1,1 totalt, ja. Om det kan bli 1,2-1,3 på det riktiga provtillfället återstår att se. Många gör slarvfel p.g.a. nervositet.

---

I och för sig jobbar jag - så jag skulle ändå inte kunna ha skrivit HP nu - men jag vill nästan skriva det. Förra gången hade jag över 25 min kvar på varje del efter att jag gjort alla uppgifter. Jag gjorde dem i den ordning de är i i häftet; ORD, LÄS, MEK, ELF & XYZ, KVA, NOG, DTK (om jag inte missminner mig).

Hur i hela friden kunde du göra ett verbalt provhäfte på en halvtimme? Och vad fick du för normeringsvärde?
Citera
2014-04-04, 07:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av felicious
Hur i hela friden kunde du göra ett verbalt provhäfte på en halvtimme? Och vad fick du för normeringsvärde?
Så omöjligt är det faktiskt inte... Ungefär så här görs det: ORD; knappt tre minuter. ELF; ungefär tre minuter. MEK; drygt fyra minuter. LÄS; 15-20 minuter. Att det kvantitativa - trots DTK - skulle gå snabbt visste jag redan. 1,7 på verbala och 1,8 på kvantitativa.
Citera
2014-04-04, 08:23
Medlem
Tror mitt största problem blir att hålla fokus. Hur gör ni för att inte tappa koncentrationen?
Citera
2014-04-04, 08:52
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DFTR
Tror mitt största problem blir att hålla fokus. Hur gör ni för att inte tappa koncentrationen?
Försök balansera "energin" mellan kropp och huvud. Det är lätt när man sitter för en tenta att vara helt uppe i huvudet. Försök andas med magen, känn hur den rör sig in respektive ut när du andas. Ett tips är också att försöka känna fötterna, i en stressad situation är det lätt att man tappar all kontroll över kroppen och istället försvinner in i sina tankar, som går i 200. Det fungerar för mig, kunde ibland nästan skaka innan tentor när man sitter och väntar på att de skall börja, om jag istället försöker tänka på min andning brukar jag lugna ner mig och kunna fokusera bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in