2014-04-04, 11:13
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Tror ni att en kort intensiv(3-5 min) motion kan vara bra innan provet? Bara för att "vakna" upp?

Jag vaknade klockan 06:00 idag och drog ut i löparspåret och joggade kanske 20 minuter, var extremt kallt med shorts. Däremot efteråt kände jag mig avslappnad, lugn och kunde fokusera på Dual-N-Back (ett spel som är till för att förbättra ens korttidsminne, samt flytande och kristalliserad intelligens). Men i det stora hela gör det inte så stor skillnad utan det viktigaste är dina kunskaper, däremot kan det nog förbättra ens inställning och verka lugnande, så det kan kanske få en indirekt förbättrad prestation.

Man blir ju pigg och glad.

http://www.boston.com/dailydose/2013/03/07/ways-exercise-can-boost-your-mental-performance/nI4DA55GaKDZbdrAk9EmiO/story.html
Citera
2014-04-04, 11:25
Medlem
Pyramids avatar
Hur ofta händer det att det inte finns tillräckligt med information i en uppgift för att den inte skall kunna lösas? Tänker på NOG, jag har aldrig sett det men har å andra sidan inte sett så mycket
Citera
2014-04-04, 11:29
Medlem
intelones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Hur ofta händer det att det inte finns tillräckligt med information i en uppgift för att den inte skall kunna lösas? Tänker på NOG, jag har aldrig sett det men har å andra sidan inte sett så mycket

Det sker nog ungefär lika många gånger som de andra alternativen.
Citera
2014-04-04, 11:45
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Dan före dopparedan!

Som jag har väntat. Det känns bra att provet är i morgon och jag känner mig väl förberedd, nästan på gränsen till lite för förberedd, så idag blir det bara att slappna av. Blir enbart EN kopp kaffe (dricker vanligtvis 5-7 stycken om dagen) och lite avslappnande FIFA14-lir. Inte många tankar ska läggas på HP då jag känner att det bara kommer göra mig nervös. Känner mig väldigt lugn jämfört med i höstas, så jag hoppas att jag inte får något psykbryt ikväll och ligger och vrider mig i sängen tills klockan slår 05:45 som senast.

Vill önska alla här inne lycka till och hoppas att morgondagen blir en dag då leendet bidrar till kramp i käkmuskeln för alla.

Glöm inte bort att varje fråga är värd lika mycket. Sista helvetestexten på LÄS (ångest) med fyra frågor som tar ~10 minuter motsvarar samma poäng som fyra ORD tillexempel. Det är viktigt att nollställa inför varje ny uppgift. Markera i provhäftet och gå vidare om ni känner att ni fastnar på en uppgift, istället för att förtrollas av frustration och förlora tid.

Nu ska jag avnjuta min kaffe och lämna allt som har med HP att göra i 18 timmar. Lycka till!
Citera
2014-04-04, 11:48
Medlem
Stratakastas avatar
det står ju att man inte får ta med sig mat eller är det in till provlokalerna?
Tar man med sig lunch som man lägger i ett hörn tills det är lunch dags?

Och delarna, är det fritt att välja vilken man vill eller är det ORD första timmen sen ELF etc?
Citera
2014-04-04, 11:50
Medlem
lulz123s avatar
Citat:
http://hogskoleprov.uhr.se/hp/2012/vt/images/kva.16.gif
16. I fyrhörningen ABCD är vinklarna DAB och CDA räta. Längden av sidan BC är 3 cm, längden av sidan CD är 4 cm och längden av sidan AD är 2 cm.

Kvantitet I: Längden av sidan AB

Kvantitet II: 6 cm

A) I större än II
B) II större än I
C) Lika
D) Otillräckligt med info
Facit säger att rätt svar är D) men jag får det till A)?

BC är 3, AD är 2. Då borde AB vara 4 + sqrt(5) vilket är större än kvantitet II? Vad gör jag fel?
Citera
2014-04-04, 11:53
Medlem
heartbeat03s avatar
Hade typ inte med käk alls förra gången, hade bara med frukt och en celsius, men det vidriga skitet fick en helt speedad i hjärnan så det gör vi inte om

Ska ladda upp med lite tester idag, förbereda någon god lunch till imorgon samt kolla upp vart fan jag ska skriva provet. sen är det all in imorgon!
Citera
2014-04-04, 11:59
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lulz123
Facit säger att rätt svar är D) men jag får det till A)?

BC är 3, AD är 2. Då borde AB vara 4 + sqrt(5) vilket är större än kvantitet II? Vad gör jag fel?

Det här är en uppgift där de faktiskt ändrade facit från A till D. Anledningen är hur uppgiften är beskriven. För ALLA uppgifter gäller det att texten, alltså beskrivningen är det som gäller, bilden är bara en illustration och i det här fallet är illustrationen något missvisande. Det finns nämligen inget som säger att AB inte är kortare än BC, det är bara i bilden som den inte är det. Alltså går uppgiften inte att lösa, rätt svar D.
Citera
2014-04-04, 12:03
Medlem
Är det någon som varit med om att man måste ha med sin kallelse till provlokalen?

Jag har bara gjort provet en gång tidigare och då var det inte talan om någon kallelse.. Tänkte om man måste skriva ut den och ha sig?
Citera
2014-04-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Dan före dopparedan!

Som jag har väntat. Det känns bra att provet är i morgon och jag känner mig väl förberedd, nästan på gränsen till lite för förberedd, så idag blir det bara att slappna av. Blir enbart EN kopp kaffe (dricker vanligtvis 5-7 stycken om dagen) och lite avslappnande FIFA14-lir. Inte många tankar ska läggas på HP då jag känner att det bara kommer göra mig nervös. Känner mig väldigt lugn jämfört med i höstas, så jag hoppas att jag inte får något psykbryt ikväll och ligger och vrider mig i sängen tills klockan slår 05:45 som senast.

Vill önska alla här inne lycka till och hoppas att morgondagen blir en dag då leendet bidrar till kramp i käkmuskeln för alla.

Glöm inte bort att varje fråga är värd lika mycket. Sista helvetestexten på LÄS (ångest) med fyra frågor som tar ~10 minuter motsvarar samma poäng som fyra ORD tillexempel. Det är viktigt att nollställa inför varje ny uppgift. Markera i provhäftet och gå vidare om ni känner att ni fastnar på en uppgift, istället för att förtrollas av frustration och förlora tid.

Nu ska jag avnjuta min kaffe och lämna allt som har med HP att göra i 18 timmar. Lycka till!

Att plötsligt minska sitt koffeinintag kan ge kraftig huvudvärk och orsaka stressymptom (Källa: 1177). Så se till att inte glömma kaffet imorgon
Citera
2014-04-04, 12:04
Medlem
Skittjacks avatar
http://imgur.com/vFNbByA

http://imgur.com/ThmBXuW

I dessa två uppgifter vet jag inte riktigt hur jag ska tänka.
Citera
2014-04-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Det här är en uppgift där de faktiskt ändrade facit från A till D. Anledningen är hur uppgiften är beskriven. För ALLA uppgifter gäller det att texten, alltså beskrivningen är det som gäller, bilden är bara en illustration och i det här fallet är illustrationen något missvisande. Det finns nämligen inget som säger att AB inte är kortare än BC, det är bara i bilden som den inte är det. Alltså går uppgiften inte att lösa, rätt svar D.

Jag satt med precis samma problem tidigare under veckan men det är ju helt sjukt att de ens kan göra på det sättet. Tror dock inte att de gör om samma misstag igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in