2014-04-03, 21:32
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack.
Någon annan som vet hur man räknar ut? Uppgift 9. Jag vet att någon svarade på det häromdagen men det var för snabbt och komplicerat för mig.

Man behöver inte räkna ut den utan endast måla up den snabbt för sig själv, då ser man att de korsar varandra i första kvadraten där både x och y är positiva. Man behöver inget exakt svar utan endast veta att x och y är positiva.
Citera
2014-04-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack.
Någon annan som vet hur man räknar ut? Uppgift 9. Jag vet att någon svarade på det häromdagen men det var för snabbt och komplicerat för mig.

http://studera.nu/download/18.575a959a141925e81d175b/Provpass5kvant.pdf

Någon får gärna också förklara för mig varför Uppgift 12 blir B. Man vet sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs. Men vad Är sannolikheten för att en flicka väljs? 1/3 ? Hur kommer de fram till 2/5 ?

Den som vill och har lust får gärna gå igenom 13, 15 och 18 med mig också.

Uppgift 22 är märklig.
Punkterna (2,2) och (2,4) utgör "ryggen" för den rätvinkliga triangeln, vilket innebär att man vet att sista punkten (-1, a) där a =2. Ändå är rätt svar D, infon räcker inte till.

9 Det lättaste för den som är osäker är att rita upp en värdetabell. Börja med ett par värden på x och justera tätheten mellan x-värdena beroende på hur nära varandrs y-värdena hamnar

12. Sannolikheten är 2:3 av chansen för en flicka att väljas. Alltså finns totalt 5 snorungar varav 3 är flickor och 2 pojkar.

13.

-(7/4) och -(3/2). Steg ett är att hitta en gemensam nämnare.

-(3/2)=-(6/4)

Andra kvantiteten är således 1/4 större. Har du svårt för bråk kan du omvandla till decimaler.

-(7/4) = -1.75
-(3/2) = -1.5

15. Prova ett par värden:

Om x=0,01 så blir (1/X+x) 100,01
Om x=100 så blir (1/x+x) 100.01
Om X=1 så blir (1/x+x) 2

Informationen är otillräcklig.
Citera
2014-04-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felicious
Är det så att man är stensäker på DTK, så skulle jag inleda med den. Annars skulle jag ta den sist. För en person som får alla rätt på alla uppgifter tar det längre tid att göra en DTK-uppgift (ca 2min/uppift rekommenderat) än en XYZ/KVA-uppgift (ca 1 min/uppgift rekommenderat), som ger samma poäng. Jag skulle plocka de snabba/tidseffektiva poängen först, då det faktiskt finns en risk att 55 minuter runnit iväg innan man hunnit göra alla uppgifter.

Säg att fått ett prov i handen, och blivit ombedd att plocka så många poäng som möjligt på fem minuter. Då hade man aldrig valt DTK.

Jag håller faktiskt med.

Jag funderar på att köra i den här ordningen: NOG-> XYZ/KVA > DTK

Vad tycker du?
Citera
2014-04-03, 21:45
Medlem
Soulsurfers avatar
Tumstock borde nog vara tillåtet? Lite klumpigt kanske, men originellt. Ångrade mig förresten när jag kom på hur utmattad jag var förra gången.... skall nog lägga mig tidigare i dag. Kör ett verbalt prov nu och lägger mig sedan, runt 23.00 och går upp runt 07.00-08.00 istället, nog 07.00 om jag vaknar då jag inte vågar riskera att inte somna i tid i morgon. Får bli en tung lördag, men orkar inte ha må dåligt över att jag inte började plugga tidigare! Som man bäddar får man ligga
Citera
2014-04-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Man behöver inte räkna ut den utan endast måla up den snabbt för sig själv, då ser man att de korsar varandra i första kvadraten där både x och y är positiva. Man behöver inget exakt svar utan endast veta att x och y är positiva.

Får jag fråga dig var man kan se lutningen(k) i grafen?
Citera
2014-04-03, 21:52
Medlem
bike99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Vad tar längst tid att göra? Det börjar man med. Har kört i den vanliga ordningen förra gången men det funkade inte alls. Nu ska jag lägga upp efter förmåga.

Du får hela häftet på en gång. Ett provpass är ORD, LÄS, MEK och ELF. Ett annat provpass är matematik: XYZ, KVA, NOG och DTK.

Och tanken är att man på varje "pass" ska klara av två delar?
Citera
2014-04-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Och tanken är att man på varje "pass" ska klara av två delar?

Nej, halva delen per pass. Alltså halva verbala delen på ett pass och halva mattedelen på ett pass. Gånger två, alltså 4 pass med två matte och två verbal. Sedan finns det ett utprövningsblock också
Senast redigerad av Duca00 2014-04-03 kl. 21:56.
Citera
2014-04-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Tumstock borde nog vara tillåtet? Lite klumpigt kanske, men originellt. Ångrade mig förresten när jag kom på hur utmattad jag var förra gången.... skall nog lägga mig tidigare i dag. Kör ett verbalt prov nu och lägger mig sedan, runt 23.00 och går upp runt 07.00-08.00 istället, nog 07.00 om jag vaknar då jag inte vågar riskera att inte somna i tid i morgon. Får bli en tung lördag, men orkar inte ha må dåligt över att jag inte började plugga tidigare! Som man bäddar får man ligga

Andas djupt. Det gör mer skada än nytta att må dåligt av att du inte pluggade tidigare. Gör det bästa av tiden som är kvar(imorn) och gå dit och gör ditt bästa.
Citera
2014-04-03, 21:58
Medlem
Skittjacks avatar
http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/dtk-vt13-provpass-2/uppgift-29,-30-och-31

Jag fick rätt på 31 men jag gjorde inte enligt lösningsförslaget, så jag vet inte om jag gjorde rätt eller om jag bara hade flyt.

Jag kollade upp att det var 35000 ton 1876-80 och 110000 ton 1906-10.

110/35= ungefär 3. 3 gånger så mycket.

Duger det?
Citera
2014-04-03, 22:02
Medlem
Jag har en fråga angående DTK

Säg att man skall mäta ett avstånd mellan två platser på en karta. I verkligheten mäter man 3.1 cm

Skalan visar att 8.2 cm motsvarar 4 km i själva uppgiften

Är det helt enkelt 3.1/8.2 * 4 km (400000 cm)?

Tänker jag rätt? Eller finns det ett effektivare sätt?
Citera
2014-04-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack
http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/dtk-vt13-provpass-2/uppgift-29,-30-och-31

Jag fick rätt på 31 men jag gjorde inte enligt lösningsförslaget, så jag vet inte om jag gjorde rätt eller om jag bara hade flyt.

Jag kollade upp att det var 35000 ton 1876-80 och 110000 ton 1906-10.

110/35= ungefär 3. 3 gånger så mycket.

Duger det?

Det stämmer, men kom ihåg att det står "tusental ton" ovanför diagrammet. Så det är 110 000 och 35 000. Du hade tur.
Citera
2014-04-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Har du gjort det nya provet?
Jag hade för mig det, men tydligen inte. Det här var helt nytt för mig, what the fuck. Minns det att jag skrev ett prov med mindre fokus på svenskaord, fick 1.1 då. Var några år sen nu. Men då fick vi slumpmässigt dessa 5-6(?) kategorier per rast, amn visste inte vilken innan och kunde absolut inte välja..

Märker även att mattedelen är klart annorlunda. Visst dels att jag inte läst matte på två år nu, men även uppgifter som jag inte minns öht var med.

Kan någon förklara hur i helvete det går ihop att man får välja ordning, om man nu får 1/2 provet i "näven", men att det ändå är samma antal raster? vad förhindrar mig från att fuska då? Uppenbarligen ska det ju inte gå att fuska, så någonting viktigt har jag ju missat. ÄR jävligt trött nu och hjärndöd så ni får ursäkta att jag inte orkar skumma igenom massa sidor. Ska försöka göra klart 2013 prov nu och sen återkomma igen med ev. frågor (eller svar).
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Välkommen till Björklunds utmattade flumskola.

Var beredd på att du kommer att få skriva tre verbala provpass där en av dem kommer att ryka. Endast två verbala gäller. Detta är djävulens påfund av mister Björklund bara för att sålla ut trötta.

Annars är det som vanligt, ingen formelsamling, ingen räknare, ingen gradskiva, ingen skalstock.
Formelsamling har jag starkt för mig att man får ha. Eller trollar du mig nu? Det är väl ändå inte fusk med att ha .tex. pythagaros sats, geometri osv osv på ett formelblad, eller?

Isåfall är jag nog rätt fucked. Satte MVG i Matte A o B med enbart förkunskaper fårn högstadiet - nu kan jag inte ens räkna ut rätt jävla vinklar i något annan än en vinkelrät triangel eller annat superenkelt mellanstadietjafs.

Fyfan jag som planerat att skriva iaf 1.3 i år. Nu får man bita i det sura äpplet och kanske lära sig till nästa gång, Suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in