2014-04-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Vad tar längst tid att göra? Det börjar man med. Har kört i den vanliga ordningen förra gången men det funkade inte alls. Nu ska jag lägga upp efter förmåga.

Jag gjorde i den här ordningen: NOG, XYZ, KVA och DTK. Nej, det var inget för mig. Jag hann inte göra klart provet.

Jag ska testa din ordning imorgon och se hur det fungerar.
Citera
2014-04-03, 21:07
Medlem
Så jävla typiskt att man ska börja kolla gamla prov, dagen innan dagen innan. Klart som korvspad är man ju helt efterbliven då man inte hållt kunskaperna i trim sen gymnasiet. Läste matte a-e och hade glömt bort hur många grader en triangel hade.

Nåväl man kom väl på det rätt snabbt, men vissa grejer såsom a^2 * b^2 osv kommer man ju på allt för segt.

Så kom jag på att fan, man har ju en jävla formelsamling på provet, inte konstigt att man inte ska kunna komma ihåg alla formler i huvudet!

Men nu har jag sökt och hittar fan inte den någonstans, och i min irritation orkar jag ärligt talat inte leta längre. Är jag dum i huvudet eller har dom inte någon länk till formelsamlingen på självaste studera.nu? Om ja eller nej, kan någon vänlig själ länka den till mig?
Citera
2014-04-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack.
Någon annan som vet hur man räknar ut? Uppgift 9. Jag vet att någon svarade på det häromdagen men det var för snabbt och komplicerat för mig.

http://studera.nu/download/18.575a959a141925e81d175b/Provpass5kvant.pdf

Är inte 100% säker, men någon får rätta mig om jag har fel.

För att du ska räkna ut skärningspunkten så ska du sätta båda funktionerna lika med varandra. Då får du reda på var de skär varandra. Lös ut X och sen sätt in det i en av formlerna för att få ut Y. Sen kan du utifrån det avgöra vilka/vilken alternativ som är korrekt.
Citera
2014-04-03, 21:09
Medlem
Citat:
Jo, men per del på ett kvantprovpass.

DTK= 12p
XYZ= 10p?
KVA= 12p?
NOG= 6p?

Jag skulle inte rekommendera att köra DTK först. Rekommenderad provtid för DTK är ca. 24 minuter, vilket ger 0,5p/min mot resterande uppgifters 1p/min. Ponera att provledaren samlar in proven och du har två uppgifter kvar, som tar en minut vardera. Då har du förlorat en poäng genom att starta med DTK.
Citera
2014-04-03, 21:09
Medlem
Citat:
Vad tar längst tid att göra? Det börjar man med. Har kört i den vanliga ordningen förra gången men det funkade inte alls. Nu ska jag lägga upp efter förmåga.

Du får hela häftet på en gång. Ett provpass är ORD, LÄS, MEK och ELF. Ett annat provpass är matematik: XYZ, KVA, NOG och DTK.
Vad har jag missat?

Sist jag skrev så fick man ett häfte i taget. Får man alltså välja nu? Eller vad tusan menar ni? Sjukt förbryllad atm. Ett prov - rast. Ett prov - rast. Osv osv. Borde väl vara samma nu med, annars skulle man ju kunna fuska hejvilt? (fan vad skönt det hade varit )
Citera
2014-04-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felicious
Jag skulle inte rekommendera att köra DTK först. Rekommenderad provtid för DTK är ca. 24 minuter, vilket ger 0,5p/min mot resterande uppgifters 1p/min. Ponera att provledaren samlar in proven och du har två uppgifter kvar, som tar en minut vardera. Då har du förlorat en poäng genom att starta med DTK.

I vilken ordning rekommenderar du?
Citera
2014-04-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Är inte 100% säker, men någon får rätta mig om jag har fel.

För att du ska räkna ut skärningspunkten så ska du sätta båda funktionerna lika med varandra. Då får du reda på var de skär varandra. Lös ut X och sen sätt in det i en av formlerna för att få ut Y. Sen kan du utifrån det avgöra vilka/vilken alternativ som är korrekt.

Du har säkert rätt men problemet är att jag inte vet hur jag ska "sätta båda funktionerna lika med varandra"...
Citera
2014-04-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Vad har jag missat?

Sist jag skrev så fick man ett häfte i taget. Får man alltså välja nu? Eller vad tusan menar ni? Sjukt förbryllad atm. Ett prov - rast. Ett prov - rast. Osv osv. Borde väl vara samma nu med, annars skulle man ju kunna fuska hejvilt? (fan vad skönt det hade varit )

Har du gjort det nya provet?
Citera
2014-04-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Du har säkert rätt men problemet är att jag inte vet hur jag ska "sätta båda funktionerna lika med varandra"...

-x+7= (2/3)x -4/3 ( sätter båda lika med varandra för att veta var båda linjerna skär varandra i samma punkt, P)

(2/3)x + x = 7- 4/3( flyttar över x leden på en sida)

(4/3)x = 21/3 – 4/3(Tar reda på gemensamma nämnaren, vilket är 3)

Förstår du nu? Klarar du själv? Lös ut X och med hjälp av det så kan du lösa ut Y.
Citera
2014-04-03, 21:16
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Vad har jag missat?

Välkommen till Björklunds utmattade flumskola.

Var beredd på att du kommer att få skriva tre verbala provpass där en av dem kommer att ryka. Endast två verbala gäller. Detta är djävulens påfund av mister Björklund bara för att sålla ut trötta.

Annars är det som vanligt, ingen formelsamling, ingen räknare, ingen gradskiva, ingen skalstock.
Citera
2014-04-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
I vilken ordning rekommenderar du?

Är det så att man är stensäker på DTK, så skulle jag inleda med den. Annars skulle jag ta den sist. För en person som får alla rätt på alla uppgifter tar det längre tid att göra en DTK-uppgift (ca 2min/uppift rekommenderat) än en XYZ/KVA-uppgift (ca 1 min/uppgift rekommenderat), som ger samma poäng. Jag skulle plocka de snabba/tidseffektiva poängen först, då det faktiskt finns en risk att 55 minuter runnit iväg innan man hunnit göra alla uppgifter.

Säg att fått ett prov i handen, och blivit ombedd att plocka så många poäng som möjligt på fem minuter. Då hade man aldrig valt DTK.
Citera
2014-04-03, 21:24
Medlem
Hoppas alla flashbackare är duktiga och skriver direkt efter provdelarna vad ni hade så man vet vilket som var test
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in