Citat:
Ursprungligen postat av
Boblovebuds
Varför jag delade med två var för att visa att det är 1,5 steg i x led för varje steg i y led, onödigt att göra men gjorde det för att det skulle bli enklare att se.
Vad -4/3 är, är m värdet vilket alltid är var linjen skär y axeln. Här har de valt att skriva de i bråkform förmodligen för att förvirra de som inte är så vana. -4/3 kan man skriva om till -1,33 vilket jag hade gjort. Det finns ett sätt att räkna ut det men jag har glömt bort det sättet och ritar bara upp linjerna snabbt och kan då lösa uppgiften.
Tack.
Någon annan som vet hur man räknar ut? Uppgift 9. Jag vet att någon svarade på det häromdagen men det var för snabbt och komplicerat för mig.
http://studera.nu/download/18.575a959a141925e81d175b/Provpass5kvant.pdf
Någon får gärna också förklara för mig varför Uppgift 12 blir B. Man vet sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs. Men vad Är sannolikheten för att en flicka väljs? 1/3 ? Hur kommer de fram till 2/5 ?
Den som vill och har lust får gärna gå igenom 13, 15 och 18 med mig också.
Uppgift 22 är märklig.
Punkterna (2,2) och (2,4) utgör "ryggen" för den rätvinkliga triangeln, vilket innebär att man vet att sista punkten (-1, a) där a =2. Ändå är rätt svar D, infon räcker inte till.