2014-04-03, 20:25
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa1
Vad bör man ta med sig till provet?
Vilka sorters pennor, mellanmål etc.
Stiftpenna, suddgummi, vanlig linjal och överstrykningspenna (helt vanlig med färg från Faber Castell).

Angående mellanmål ska jag köra på pastasallad, vatten, frukt (jag föredrar) och ett par kexchoklad.
Jag undviker helst mackor på mellanrasterna.
Citera
2014-04-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster

LÄS, ELF, MEK och ORD.

DTK, XYZ, KVA och NOG (här kan du få minst poäng, så sammanlagt 12p).

Är det inte smartast att börja med de delar där det är lättast att få poäng?
Citera
2014-04-03, 20:30
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Är det inte smartast att börja med de delar där det är lättast att få poäng?
Hur många poäng brukar man nu få per provpass? DTK vet jag har 12p.
Citera
2014-04-03, 20:33
Medlem
Citat:
Hur många poäng brukar man nu få per provpass? DTK vet jag har 12p.

40 poäng.
Citera
2014-04-03, 20:34
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
40 poäng.
Jo, men per del på ett kvantprovpass.

DTK= 12p
XYZ= 10p?
KVA= 12p?
NOG= 6p?
Citera
2014-04-03, 20:37
Medlem
Citat:
Jo, men per del på ett kvantprovpass.

DTK= 12p
XYZ= 10p?
KVA= 12p?
NOG= 6p?

Jaha, du menar så. Det stämmer. Känner du att du hinner snabbare när du kör i den ordningen du gör?
Citera
2014-04-03, 20:39
Medlem
bike99s avatar
Jag fattar inte upplägget alls. Ni som skriver att ni ska börja med LÄS, ORD osv. Alltså, får man hela verbala delen i näven och får göra i vilken ordning man vill och samma med kvant-delen eller va? Jag trodde det var upplagt så att ALLA gör en del först, sen gör alla nästa del samtidigt osv, någon?

edit: på lördag är första gången jag skriver
Citera
2014-04-03, 20:40
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
I vilken ordning gör ni kvantdelen och verbdelen?
ELF först, sedan MEK/ORD och sist LÄS.

Kvant kör jag nog i ordning om jag inte bestämmer mig för att ändra på detta i morgon, problemet är att jag aldrig riktigt hinner med DTK, så jag kommer att försöka hoppa över allt på XYZ e.g. som jag inte har en susning om för att kunna plocka så många enkla poäng som möjligt och för att få mer tid på DTK. Har dock svårt för att hoppa över uppgifter då jag stör mig på saker jag inte kan så det blir en utmaning bara det!

Borde ha skaffat mig en klocka för övrigt, men jag får hoppas att det finns en i salen.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-03 kl. 20:45.
Citera
2014-04-03, 20:45
Medlem
LilAardbeis avatar
Pendlar mellan galet nervös och helt lugn. Jag har råpluggat i tre månader nu inför mitt första högskoleprov. Gjort det två gånger tidigare på test, tidspress och allt, fått 0.95 för två månader sedan och 1.15 för två veckor sedan. Jag hoppas på en höjning till 1.3-1.4, så länge jag kan ta det lugnt nu på Lördag.

Pennor, linjal, suddgummi och markeringspennor inskaffade. Mat ska packas och läggas i ordning i morgon eftermiddag. Kommer mestadels bestå av frukt och kanske en liten kexchoklad, och en enorm flaska vatten.
Lunchstället är fixat och jag är så redo som jag har kunnat få mig själv nu.

Allt är planerat, nu återstår bara framförandet. Hoppas på att stolt kunna visa en hög poäng för mig själv när svaren läggs ut.
Citera
2014-04-03, 20:55
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Jaha, du menar så. Det stämmer. Känner du att du hinner snabbare när du kör i den ordningen du gör?
Vad tar längst tid att göra? Det börjar man med. Har kört i den vanliga ordningen förra gången men det funkade inte alls. Nu ska jag lägga upp efter förmåga.

Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Jag fattar inte upplägget alls. Ni som skriver att ni ska börja med LÄS, ORD osv. Alltså, får man hela verbala delen i näven och får göra i vilken ordning man vill och samma med kvant-delen eller va? Jag trodde det var upplagt så att ALLA gör en del först, sen gör alla nästa del samtidigt osv, någon?

edit: på lördag är första gången jag skriver
Du får hela häftet på en gång. Ett provpass är ORD, LÄS, MEK och ELF. Ett annat provpass är matematik: XYZ, KVA, NOG och DTK.
Citera
2014-04-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
ELF först, sedan MEK/ORD och sist LÄS.

Kvant kör jag nog i ordning om jag inte bestämmer mig för att ändra på detta i morgon, problemet är att jag aldrig riktigt hinner med DTK, så jag kommer att försöka hoppa över allt på XYZ e.g. som jag inte har en susning om för att kunna plocka så många enkla poäng som möjligt och för att få mer tid på DTK. Har dock svårt för att hoppa över uppgifter då jag stör mig på saker jag inte kan så det blir en utmaning bara det!

Borde ha skaffat mig en klocka för övrigt, men jag får hoppas att det finns en i salen.

DTK är egentligen inte så svårt, men det är så tidskrävande. Hela 55 minuter går så fort att man inte hinner.

Jag hoppas också att det finns en klocka i salen annars blir det katastrofalt. Ironiskt nog så gick min handklocka sönder igår.
Citera
2014-04-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Varför jag delade med två var för att visa att det är 1,5 steg i x led för varje steg i y led, onödigt att göra men gjorde det för att det skulle bli enklare att se.

Vad -4/3 är, är m värdet vilket alltid är var linjen skär y axeln. Här har de valt att skriva de i bråkform förmodligen för att förvirra de som inte är så vana. -4/3 kan man skriva om till -1,33 vilket jag hade gjort. Det finns ett sätt att räkna ut det men jag har glömt bort det sättet och ritar bara upp linjerna snabbt och kan då lösa uppgiften.

Tack.
Någon annan som vet hur man räknar ut? Uppgift 9. Jag vet att någon svarade på det häromdagen men det var för snabbt och komplicerat för mig.

http://studera.nu/download/18.575a959a141925e81d175b/Provpass5kvant.pdf

Någon får gärna också förklara för mig varför Uppgift 12 blir B. Man vet sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs. Men vad Är sannolikheten för att en flicka väljs? 1/3 ? Hur kommer de fram till 2/5 ?

Den som vill och har lust får gärna gå igenom 13, 15 och 18 med mig också.

Uppgift 22 är märklig.
Punkterna (2,2) och (2,4) utgör "ryggen" för den rätvinkliga triangeln, vilket innebär att man vet att sista punkten (-1, a) där a =2. Ändå är rätt svar D, infon räcker inte till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in