2014-04-03, 16:08
Medlem
PilsnerPers avatar
Det där fallet som skulle tas upp nästa vecka, där någon hade sagt att "Hitler skulle gasat er alla när han ändå höll på."

Jag är ganska säker på att jag läst en tråd här om det.

Förövrigt ganska fult av Aschberg att inte leva som han lär, varför trollade han dom han skulle intervjua med att påstå att han skulle ha vägbeskrivning och var från SVT.

Tycker du ska anmäla dig själv till säsong 2 Robert.
Senast redigerad av PilsnerPer 2014-04-03 kl. 16:11.
Citera
2014-04-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Om han gör en olaglig gärning eller inte är en annan femma, men i så fall ska han bli åtalad vid en rättegång och inte bli uthängd i tv av en åsiktspolis. Om du såg programmet så såg du själv att han inte ens kom ihåg vad han hade gjort, så det verkar vara något han gör dagligen. Tror mer på att han gjorde det för att få lite uppmärksamhet och provocera lite.

Jo, jag skrev i en tidigare kommentar att det optimala vore ett juridiskt program där experter hjälper offer att driva process i domstol. Det intressanta, rent moraliskt, är ju huruvida internetmobbarna får stå till svars för sina kränkande och förtalande kommentarer. Det är inte lika moraliskt intressant att jävlas med mobbarna på gatan, men det är ju bra TV osv. Själv satt jag och mös när Robert fick Hult att verka som en liten flicka, och det är väl det huvudsakliga med programmet: att skipa en slags verbal vigilante-rättvisa.
Citera
2014-04-03, 17:00
Medlem
Jeg har ventet på et slikt program lenge. Jeg håper og tror mange skjelver i buksene nå.

Man kan ikke skjule seg bak et ønske om "ytringsfrihet" når ytringene er basert på ren hets, rasisme, kvinnefiendtlighet og personangrep. Folk som ikke evner å skille disse begrepene har et enormt problem.

Jeg er personlig av den oppfatningen at det ikke er normale personer som bedriver trolling. Ofte er det veldig ensomme personer, uten venner og familie. Man har kanskje noen i sin vennekrets og/eller familie, men den er ikke stor. I det store og hele tror jeg mange av disse sliter sosialt.

Jeg er sikker på at slike program fører til en mentalitetsendring på Internett. Anonymitet kan være viktig, men når anonymiteten brukes til å fronte fiendtlige holdninger, har den mistet sin status.

Altfor mange skjuler seg bak en "politisk identitet". De sier det er venstresiden som ordner dette. De kommer med uttrykk som "politisk korrekt", hiver ut noe om Nord-Korea og DDR etc etc. Denne retorikken kjenner vi, og denne skal det nå bli en slutt på!

Jeg håper dette programmet får rekordmange seere. Det er GLEDELIG at et slikt program endelig er på luften. De planlegger å lage et slikt program i Norge også.

Lenge leve ytringsfriheten.
Citera
2014-04-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Angående den där Hult. Hård i orden, visst, Men betala skadestånd?
Han var ju egentligen bara oense med flickans historia vilket han förkunnade på ett lite för hårt sätt. Dessutom var det väl hon som, nyligen våldtagen (vilket man enl. lag faktiskt får dementera), började lägga upp sin historia för offentligheten? Det var ju det han reagerade på från första början.

Han var inte oense, utan spred ett klipp med ett klart syfte att sprida missaktning. Något han dessutom gjorde med framgång. Sen vad du säger om "(vilket man enl. Lag faktiskt får dementera)" visar enbart på ditt frånvarande intellekt och brist på utbildning.. Tyvärr skall sägas...
Citera
2014-04-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Rätt bra första avsnitt. Det är inte så att jag tror att de värsta näthatarna kommer att sluta, de kanske bara blir mer försiktiga så att de inte kan spåras, men för "vanliga" människor så kan programmet nog ha en positiv effekt. Det är lätt hänt att man är lite taskigare på nätet än IRL även fast man inte sysslar med någon systematisk mobbing eller hot. Framför allt tror jag att man lätt är elakare mot offentliga personer på nätet.

Hoppas att flera näthatare visas utan censurblurr, men jag antar att det är få som är så offentliga i sitt hat som Hult var, så det lär vi nog inte få se. Det bästa är ju att se deras ansiktsuttryck när Robert presenterar bevisen mot dem.

Alltså, den där Hult var ju definitivt i en helt egen kategori. Killen har nog haft det svårt, för så mycket hat kommer nog inte från ingenstans. Det tragiska är ju att han valde att ge sig på en person som antagligen haft det ännu värre... hat föder hat. Man kan ju fråga sig varför han blir så extremt fixerad vid denna tjej. Vore det inte mer rimligt för honom att göra hat-videos mot dömda pedofiler typ? Nu säger jag inte att han borde ha gjort det, men det hade varit lättare att förstå. Personligen så får jag känslan av att han haft det svårt med tjejer och att han mer eller mindre hatar kvinnor. Han tycker att han är offret och blir provocerad när kvinnor påstår att män behandlat dem illa. Han tycker kanske att det är tvärtom... att kvinnor förtrycker männen. Hade det funnits uppenbara bevis om att tjejen hade ljugit om våldtäkten så hade ju hon dömts för att hon kommit med falska anklagelser. Detta fall är precis som de flesta våldtäktsfall, ord står mot ord, det går inte att bevisa att någon var skyldig. Men att lägga upp en video på en ung full tonårstjej i en sådan situation tycker jag åtminstone borde betraktas som sexuellt utnyttjande och bara att video lagts upp måste ha varit fruktansvärt förnedrande för henne.

Men hur som helst, jag ser fram emot nästa avsnitt och jag hoppas på mycket variation. Inte bara kändisar eller så, utan lite som stalkers, blandat.
Din text gör det hela ganska intressant. Så du menar att vissa saker som folk hatar på. Det ska samhället straffa direkt. Vi ska visa dem på bild i tv osv.
Medan andra saker som vi tycker är mera rätt att hata somt tex pedofiler, det är det helt naturligt att hata på. Så att om Hult hade hatat på en pedofil, så hade det varit ok. Men en tjej som påstår något är inte ok?

Är det det du säger.?
Blir också extra intressant, om Hult skulle hata på en misstänkt pedofil. Ja, kanske bara på rykten. Hur ställer du dig där? OK eller inte?
Tycker du också att vi ska gå på magkänslan när vi ska dela ut dessa 10 000 kr stämningar och inför tinget osv? Vem ska avgöra var gränserna går? Hur tycker du där?
Citera
2014-04-03, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Väldigt smart av dom att sända detta avsnittet först.
De visste att avsnittet skulle bli väldigt omtalat på grund av kopplingen till bl.a. Flashback.

Flashback lär nämnas i varje program, så utifrån ditt påstående tror jag inte de planerat. Det är inte bara du som tycks tycka det är fantastiskt att Flashback nämns och jag förstår inte riktigt varför? Flashback är väl tveklöst det absolut största anonyma forumet i Sverige. Det vore väl i det närmaste tjänstefel att inte nämna Flashback i ett program som detta?
Citera
2014-04-03, 17:31
Medlem
frihetskrigares avatar
Är det bara jag som är nyfiken på exakt hur dom har lyckats spåra upp dom här människorna?

Att få fram ett ip nr är ingen svår sak. Det är enkelt att googla fram hur man gör, men att få fram just vem som har haft det ip numret vid det tillfället är en annan sak som ingen privatperson kan göra direkt.
Citera
2014-04-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det är lätt att sparka på en som ligger ner. Den där Hult verkar inte så smart. Dock, han vill skapa debatt. Det inte direkt så att han är ute och knivar eller snor saker eller hur.

Detta är också det tydligen det grövsta han gjort. Alla kan gå över gränsen någon gång. och han har faktiskt inte direkt fått någon objektiv chans att berätta sin sida av det hela.

Huruvida Hult vill skapa debatt låter jag vara osagt, han tycks mer eftersträva att vara en dålig kopia av Betnér.

Sen det här med att Alexander Hult inte fått någon chans att berätta sin sida av historien stämmer inte. Han fick en kanonchans att berätta i tv, vilket han uppenbart avböjde. Antagligen för att han inser hur obotligt korkad han är. Men en chans att förklara sig har han uppenbart haft.
Citera
2014-04-03, 17:48
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Din text gör det hela ganska intressant. Så du menar att vissa saker som folk hatar på. Det ska samhället straffa direkt. Vi ska visa dem på bild i tv osv.
Medan andra saker som vi tycker är mera rätt att hata somt tex pedofiler, det är det helt naturligt att hata på. Så att om Hult hade hatat på en pedofil, så hade det varit ok. Men en tjej som påstår något är inte ok?

Är det det du säger.?
Blir också extra intressant, om Hult skulle hata på en misstänkt pedofil. Ja, kanske bara på rykten. Hur ställer du dig där? OK eller inte?
Tycker du också att vi ska gå på magkänslan när vi ska dela ut dessa 10 000 kr stämningar och inför tinget osv? Vem ska avgöra var gränserna går? Hur tycker du där?

Jag säger att jag kan förstå om han jagade upp sig över en pedofil, däremot så är hat en destruktiv känsla, så bäst är det ju att försöka undvika allt det där... men jag förstår att det ibland är svårt. Jag har svårt att förstå varför han är så hatisk mot den där tjejen. Det är inte rimligt enligt mig. Det tyder på någon form av empatistörning eller nått tycker jag. Vad jag vill säga är, det finns väl vettigare personer att vara arg på? Världen kryllar av mördare och våldtäktsmän, måste man hata så kan man väl välja någon av dessa att reagera på? Valet av offer han ger sig på avslöjar en del om honom. Han försöker inte vara en samhällshjälte, visa sanningen eller skapa rättvisa. Han gav sig på en ung tjej som förnedrats nog på nätet redan.

Sen är han en ovanlig typ av misstänkt, han har ju filmat sina egna gärningar som han begått mot tjejen. Visst, jag tycker inte att man ska peka finger åt någon utan bevis, men i detta fall är det så pass solklart att han har gjort fel. Sen ska det givetvis avslutas i rätten och lämpligt straff ska ges, men han har valt själv att vara offentlig i sitt hat och det har konsekvenser. Han dokumenterade sitt hat och lade upp det för alla att se. Jag är förvånad att någon kan se honom som offret här.
Citera
2014-04-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Nu vet vi hur det kommer att vinklas från medias håll. Nazister på Flashback hotar den fria pressen.

Du är uppenbart en ryggdunkssökande nazist och du skriver förmodligen på delforum jag mest skrattar åt. Ber dig ändock att förklara ovanstående, gillar inte alls att du tycks tro att Flashback består av nazister.
Citera
2014-04-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Om han gör en olaglig gärning eller inte är en annan femma, men i så fall ska han bli åtalad vid en rättegång och inte bli uthängd i tv av en åsiktspolis. Om du såg programmet så såg du själv att han inte ens kom ihåg vad han hade gjort, så det verkar vara något han gör dagligen. Tror mer på att han gjorde det för att få lite uppmärksamhet och provocera lite.

Han skulle stämmas om han inte godtog skadeståndsanspråket så din första frågeställning faller platt. Vidare såg jag inte att han inte mindes, tvärtom verkade han minnas massor. Vad det gäller att få uppmärksamhet eller provocera är det knappast inte att se som förmildrande, skulle faktisk hävda att det är någon som ytterligare försvårar Alexander Hults sits.
Citera
2014-04-03, 18:01
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du är uppenbart en ryggdunkssökande nazist och du skriver förmodligen på delforum jag mest skrattar åt. Ber dig ändock att förklara ovanstående, gillar inte alls att du tycks tro att Flashback består av nazister.

Det är inte vad jag tror eller påstå utan hur media lär vinkla scenariot. Finns erfarenhet. Avpixlat uppmanade läsare att knaka på hos journalister efter att Expressen gjort intrång hos Jimmie Åkesson. Expressen valde att skriva ut det som ett hot från nazister. Det är verkligheten. Flashback från medias håll beskrivs som en hatsajt.
Senast redigerad av UsamaBinNorrland 2014-04-03 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in