Citat:
Ursprungligen postat av
Johnson88
Märks att domstolarna försöker göra det svårare att ta del av offentliga handlingar. Nu vill de ha mitt telefonnummer för att skicka en kod som jag sen använder för att ladda ner dokumenten.
Detta är intressant, bra info!
Det bör dock noteras att det är lika enkelt att ta del av allmänna handlingar om man går till domstolen. Myndigheten får inte fråga efter personens identitet vid begäran om allmänna handlingar (jag anser att ett mobilnummer är ett sätt, om än indirekt, att efterfråga identiteten och skulle gärna vilja se JO uttala sig om det). Viktigt att hålla i minnet är dock att en myndighet inte har någon direkt skyldighet att skicka handlingar som .pdf-filer, utan det sker pga. "snällhet".