2014-03-05, 23:59
  #193
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Vill ha tag i FUP till detta fall: http://www.kuriren.nu/nknyheter/idrottsstjarna-atalad-7454562.aspx

Namnet står i denna tråd: (FB) Norrbottnisk idrottsstjärna skallade man -åtalas - vem?

Som sagt vill ha FUP till nämnda händelse. Vars är det jag beställer FUP ifrån? Första inlägget i tråden ger inget säkert svar:
"Beställning av förundersökning
Här har jag olika uppgifter. Det finns de som har beställt förundersökningar via den polismyndighet som handhar ärendet och det finns de som har beställt den via domstolen. Kanske kan någon kunnig bringa klarhet?"


Är det hos polisen eller hos domstolen jag begär ut FUP?

Eller är det stämningsansökan (åtal) jag skall fråga efter? Följer FUP med så att säga om jag beställer åtal?

Jag vill läsa förhör och eventuella tekniska bevis och så.
Eh..

Har åklagaren lämnat in sin stämningansökan är det bara att begära ut FUP:n från TR:n.
Citera
2014-04-03, 13:48
  #194
Medlem
desammlass avatar
hej alla har en liten fråga de är så här att jag vill begära ut en dom jag vet att personen är dömd men vet inte när och tänkte maila till tingsrätten men hur ska ja formulera de mvh
Citera
2014-04-03, 13:51
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
hej alla har en liten fråga de är så här att jag vill begära ut en dom jag vet att personen är dömd men vet inte när och tänkte maila till tingsrätten men hur ska ja formulera de mvh

Hej. Formulera det så här.

Hej. Önskar beställa domar och handlingar som rör personnummer xxxxxx-xxxx

Önskas beställas i pdf som skickas till min epost.
Citera
2014-04-03, 13:57
  #196
Medlem
desammlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonmedia
Hej. Formulera det så här.

Hej. Önskar beställa domar och handlingar som rör personnummer xxxxxx-xxxx

Önskas beställas i pdf som skickas till min epost.


tackar så jätte mycet
Citera
2014-04-04, 19:11
  #197
Medlem
Märks att domstolarna försöker göra det svårare att ta del av offentliga handlingar. Nu vill de ha mitt telefonnummer för att skicka en kod som jag sen använder för att ladda ner dokumenten.
Citera
2014-04-04, 19:14
  #198
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Märks att domstolarna försöker göra det svårare att ta del av offentliga handlingar. Nu vill de ha mitt telefonnummer för att skicka en kod som jag sen använder för att ladda ner dokumenten.
Detta är intressant, bra info!

Det bör dock noteras att det är lika enkelt att ta del av allmänna handlingar om man går till domstolen. Myndigheten får inte fråga efter personens identitet vid begäran om allmänna handlingar (jag anser att ett mobilnummer är ett sätt, om än indirekt, att efterfråga identiteten och skulle gärna vilja se JO uttala sig om det). Viktigt att hålla i minnet är dock att en myndighet inte har någon direkt skyldighet att skicka handlingar som .pdf-filer, utan det sker pga. "snällhet".
Citera
2014-04-05, 16:54
  #199
Medlem
Skulle vilja ha domslutet från tjejen som påstod sig blivit våldtagen och som var med i första avsnittet av tv3s trolljägarna. Det ända jag vet är egentligen hennes namn, att hon är 20+ år och staden hon bor i. Går det att få ut domslutet med denna information?

Edit: läste nyss att utredningen tydligen lades ned vilket borde innebära att det inte finns något domslut att ta del av.
__________________
Senast redigerad av vargarna 2014-04-05 kl. 17:04.
Citera
2014-04-06, 16:50
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargarna
Skulle vilja ha domslutet från tjejen som påstod sig blivit våldtagen och som var med i första avsnittet av tv3s trolljägarna. Det ända jag vet är egentligen hennes namn, att hon är 20+ år och staden hon bor i. Går det att få ut domslutet med denna information?

Edit: läste nyss att utredningen tydligen lades ned vilket borde innebära att det inte finns något domslut att ta del av.


Det du skulle kunna göra är att kontakta polismyndigheten i hennes län och höra om du kan få ta del av förundersökningen. Men polisen är väldigt glada med att ta betalt för detta dock.
Citera
2014-04-07, 11:32
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Märks att domstolarna försöker göra det svårare att ta del av offentliga handlingar. Nu vill de ha mitt telefonnummer för att skicka en kod som jag sen använder för att ladda ner dokumenten.

Vilken domstol var det? Så man vet vilken man ska hålla sig undan ifrån
Citera
2014-04-10, 06:24
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Vilken domstol var det? Så man vet vilken man ska hålla sig undan ifrån

Sorry för sent svar. Uddevalla TR.
Citera
2014-04-11, 15:04
  #203
Medlem
ZTs avatar
När man har fått målförteckning med lista över öppna ärenden då ser man målnr/status/partställning osv.

Jag får lite olika dokument så som domslut/stämningsansökan/fup. Vad mer kan man begära ut?
Vad brukar ni be om när ni har målnr ex B 1234-14?
Citera
2014-04-11, 15:13
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZT
När man har fått målförteckning med lista över öppna ärenden då ser man målnr/status/partställning osv.

Jag får lite olika dokument så som domslut/stämningsansökan/fup. Vad mer kan man begära ut?
Vad brukar ni be om när ni har målnr ex B 1234-14?

Jag brukar begära ut allt som är möjligt utan kostnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in