2012-11-15, 00:11
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke84
Hej!

Om jag vill veta om det finns dömda ex pedofiler i mitt närområde hur går jag tillväga?
Har ju inga personnummer, namn eller brottsmål att gå på?

Tacksam för svar

Trippa iväg till din närmaste tingsrätt, sätt dig där vid besöksterminalen. Sök sedan på brottmål de avgjort senaste 5 åren. (Längre tid tillbaka än så går inte att söka på digitalt)

Upprepa sedan detta för varje domsaga som känns intressant att forska i.
Citera
2012-11-15, 00:13
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVIV
Tack för info. Dock så har jag i skrivande stund:

- ingen aning om var brottet begåtts
- ingen aning om vilken domstol domen utfärdades i.

Det enda jag har är namn och personnummer på människan och hans eget påstående om att han suttit inne. Innebär detta att det är helt kört att försöka få tag i domen?

Börja ringa runt eller skicka epost till de tingsrätt och hovrätter vi har i landet (börja med sistnämnda). Har du tur får du träff men inte (och om du heller inte vet år) så har du ett tungt arbete framför dig.
Citera
2012-12-11, 21:04
Medlem
r0ckets avatar
Hej, någon har säkert svarat på den här frågan men lyckas fan inte hitta svar, suttit i en timme.

Hur går jag tillväga om jag vill begära ut en polisanmälan?

Polisanmälan handlar om misshandel. Jag vet namnet på brottsoffret och på gärningsmannen. Kan enkelt få fram personnummer på båda två (båda två har unika namn). Vet ej vilket datum polisanmälan är gjord (bara ungefär) och jag vet ej hur eller var ärendet behandlas.
Citera
2012-12-27, 12:48
Medlem
1. Vart hittar man målsnummer? Kan man googla fram det?

2. Kan man beställa FUP från den berörda tingsrättens hemsida i elektronisk form?

3. Kostar det pengar?

4. Kallas det för FUP eller brottsmål när man beställer? Är lite förvirrad med vad som är vad
Citera
2012-12-28, 20:23
Medlem
Kan man få tag på förundersökningsprotokoll gratis i pdf-format? Någon som vet om domstolarna också har förundersökningar i sina arkiv man kan få tillgång till eller är det bara polisen som har dessa?

Tack på förhand!
Senast redigerad av kriminolog.student 2012-12-28 kl. 20:30.
Citera
2012-12-30, 18:17
Medlem
anmälde en person samt yrkade på ett skadestånd och har lite frågor om detta.

Kan jag fråga polisen om namnet på den jag anmälde eller är det sekretess runt det och måste jag isåfall vänta om hen blir dömd för att få reda på det?

Om det blir åtal osv, kan jag ändra skadeståndsbeloppet efter att jag har gett det till polisen? Om åklagaren eller om jag vill det? Kanske var lite litet det jag yrkade på.

tack på förhand.
Citera
2012-12-31, 02:42
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cket
Hur går jag tillväga om jag vill begära ut en polisanmälan?

Polisanmälan handlar om misshandel. Jag vet namnet på brottsoffret och på gärningsmannen. Kan enkelt få fram personnummer på båda två (båda två har unika namn). Vet ej vilket datum polisanmälan är gjord (bara ungefär) och jag vet ej hur eller var ärendet behandlas.

Lyft telefonen, skriv ett mail eller ett vanligt brev. Påtala att du vill ha ut anmälan och ange namnet på personerna och deras personnummer. Om du bara är nyfiken på ärendets status så fråga bara om polisanmälan ledde till förundersökning och om den gjorde det - hur den går.
Citera
2012-12-31, 02:46
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fartranden
1. Vart hittar man målsnummer? Kan man googla fram det?

Alla målnummer härstammar från landets tingsrätter och hovrätter (och HD). Finns ingen register på internet men vissa sidor anger sina källor. Det kan vara en bra hjälp på vägen.

Citat:
2. Kan man beställa FUP från den berörda tingsrättens hemsida i elektronisk form?

Beror på. Uppmärksammade brott brukar komma med en elektronisk FUP men i de allra allra flesta (vanliga brott) inte.

Citat:
3. Kostar det pengar?

Myndigheten har lagstöd för att debitera dig för en överskickad fil, PDF-fil på CD samt beställda eller inscannade papper. Om du har tur kan du får det gratis men förvänta dig inget.

Citat:
4. Kallas det för FUP eller brottsmål när man beställer? Är lite förvirrad med vad som är vad

FUP. Vad om är vad lär du få klart för dig blixtsnabbt.
Citera
2012-12-31, 02:49
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminolog.student
Kan man få tag på förundersökningsprotokoll gratis i pdf-format? Någon som vet om domstolarna också har förundersökningar i sina arkiv man kan få tillgång till eller är det bara polisen som har dessa?

Om man har tur, ja. Annars får man betala en hel del faktiskt. Tingsrätterna brukar spara FUP i sina arkiv i kanske 7 år, sen blir det soptippen. Hovrätten har inga FUPs.

Det som är jävligt är att polisen inte har någon skyldighet att låta dig ta del av en förundersökning som tidigare varit offentlig - sedan den gallrats från tingsrättens arkiv. Många polismyndigheter märker så att säga inte upp vad som redan varit offentlig och inte.
Citera
2012-12-31, 02:52
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
anmälde en person samt yrkade på ett skadestånd och har lite frågor om detta.

Kan jag fråga polisen om namnet på den jag anmälde eller är det sekretess runt det och måste jag isåfall vänta om hen blir dömd för att få reda på det?

Om det blir åtal osv, kan jag ändra skadeståndsbeloppet efter att jag har gett det till polisen? Om åklagaren eller om jag vill det? Kanske var lite litet det jag yrkade på.

tack på förhand.

Nu är jag lite mer osäkrare än tidigare postningar men eftersom polisen frågade dig om skadestånd så lär farbror polis haft viss förhoppningar om att ärendet skulle traska till domstol? Kan jag tycka. Om precis alla målsägande har rätt till juridisk assistans vet jag inte heller? Men om det skulle bli åtal lär du få möjlighet att specificera dig mer noggrant.

Menar du att du inte vet namnet på personen du själv anmälde?
Citera
2012-12-31, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Om man har tur, ja. Annars får man betala en hel del faktiskt. Tingsrätterna brukar spara FUP i sina arkiv i kanske 7 år, sen blir det soptippen. Hovrätten har inga FUPs.

Det som är jävligt är att polisen inte har någon skyldighet att låta dig ta del av en förundersökning som tidigare varit offentlig - sedan den gallrats från tingsrättens arkiv. Många polismyndigheter märker så att säga inte upp vad som redan varit offentlig och inte.

Jo jag vet att det kan bli väldigt dyrt. Jag har en bra kontakt på polisen så det är inga problem att få tag på FUPar där. Jag var mest intresserad eftersom jag ändå ska ha domar på tingsrätten så kunde jag slå två flugor i en smäll. Tack för hjälpen
Citera
2013-01-01, 22:46
Medlem
Ursäktar om frågan redan har ställts men orkar inte läsa igenom alla sidor så jag frågar:

För att få ut en dom måste man i förväg veta vilken man vill ha? Eller kan man få en lista över domar över ett visst ämne? Om jag till exempel vill ha en lista över alla domar som handlar om narkotikabrott, får man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in