Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 09:23
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZT
När man har fått målförteckning med lista över öppna ärenden då ser man målnr/status/partställning osv.

Jag får lite olika dokument så som domslut/stämningsansökan/fup. Vad mer kan man begära ut?
Vad brukar ni be om när ni har målnr ex B 1234-14?

Utdrag från BRU på misstänkt/tilltalad.
Citera
2014-04-16, 20:59
  #206
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Vilken domstol var det? Så man vet vilken man ska hålla sig undan ifrån

Det breder ut sig så fler och fler domstolar kräver mobilnummer för att e-posta dokument. Inget mobilnummer - inget material.
Citera
2014-04-17, 12:08
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det breder ut sig så fler och fler domstolar kräver mobilnummer för att e-posta dokument. Inget mobilnummer - inget material.

Varför gör domstolarna på det viset för?
Citera
2014-04-17, 12:25
  #208
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Varför gör domstolarna på det viset för?
Varför frågar du inte domstolen?
Citera
2014-04-17, 12:29
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Varför frågar du inte domstolen?

Vilken domstol? Finns kanske 50-60 att välja mellan.
Citera
2014-04-17, 12:30
  #210
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Vilken domstol? Finns kanske 50-60 att välja mellan.
En domstol som tillämpar detta förfarande, namn på en sådan har nämnts i tråden.
Citera
2014-04-17, 12:48
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
En domstol som tillämpar detta förfarande, namn på en sådan har nämnts i tråden.

Viktigpetter. Jag har inte stött på fenomenet själv och jag kan inte tala för andra. Den som fick mobilfråga kanske är en återkommande beställare som de vill göra livet svårare för? Om du har nån annan idé om varför det är så låt oss andra ta del av den.
Citera
2014-04-17, 12:50
  #212
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Viktigpetter. Jag har inte stött på fenomenet själv och jag kan inte tala för andra. Den som fick mobilfråga kanske är en återkommande beställare som de vill göra livet svårare för? Om du har nån annan idé om varför det är så låt oss andra ta del av den.
Jag känner inte att jag vill spekulera i varför domstolarna gör på detta sätt och har inte heller någonting att erinra mot förfarandet, då det inte är en grundlagstadgad rätt att få allmänna handlingar skickade till sig digitalt.
Citera
2014-04-17, 12:56
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag känner inte att jag vill spekulera i varför domstolarna gör på detta sätt och har inte heller någonting att erinra mot förfarandet, då det inte är en grundlagstadgad rätt att få allmänna handlingar skickade till sig digitalt.

Nej det går inte att protestera eftersom det inte finns skyldighet från deras sida. Något som jag stött på är att handlingar ibland skickas via en säker anslutning. Man får en länk skickad till sig som man sen laddar hem ifrån.
Citera
2014-04-17, 12:57
  #214
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Nej det går inte att protestera eftersom det inte finns skyldighet från deras sida. Något som jag stött på är att handlingar ibland skickas via en säker anslutning. Man får en länk skickad till sig som man sen laddar hem ifrån.
För tydlighetens skull länkar jag till ett infoblad om just denna typ av säker e-post. Det finns även möjlighet att göra detta ännu säkrare, genom att förse meddelandet med en kod som skickas till en mobiltelefon.

http://www.kammarrattenistockholm.do...are%20sätt.pdf
Citera
2014-05-05, 09:14
  #215
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Utdrag från BRU på misstänkt/tilltalad.

Belastningsregisterutdrag kan vara mycket intressant. Det är dock inte garanterat att domstolen har alla inscannade. Jag tror belastningsregisterutdrag kommer från Rikspolisstyrelsen via ett mejl. I dagboksbladen står det att belastningsregistren kommer in samma dag som de efterfrågas.

Stockholms tingsrätts arkiv tar emot c.a 85 förfrågningar/begäran om utlämnande av allmänna handlingar dagligen men står inte hur många som gäller BRU.
Citera
2014-05-05, 23:40
  #216
Medlem
trattfans avatar
Om en misshandel skedde för snart 3 veckor sedan.
När tror ni då det kan bli rättegång?

Vill beställa fupen och domen.

Vet att det har skett förhör. Man kan inte få reda på vad som står där innan rättegången va?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback