2014-04-03, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boroj
Den enda anledningen att ta bibeln på allvar vore om det var guds ord i den mening som den påstås vara. Hur vet du att bibeln är guds ord? För att det står i bibeln? Om det är fritt fram med cirkelresonemang så kan vi även fastställa att jag är gud för att jag själv säger det och eftersom jag är gud så stämmer det.
Lyssna här: https://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4
Citera
2014-04-03, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Bara Han som vet när. Läser man bibeln så förstår man. Det står t.om att FN ska blanda sig i. Ta bara Syrien.

Går inte förklara här i text.

I och med att Bibeln består av historiska böcker så är det inte meningen att man skall läsa den som en morgontidning.

Bibeln skrevs heller inte på svenska till att börja med, så det är smart att inte ta allt helt bokstavligt.

Annars är Bibeln värdefull på många sätt, men inte som en spåkula.
Citera
2014-04-03, 08:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det går eg inte skriva ett bevis,så där rakt upp och ner.
För att förstå att bibeln är sann och att Gud finns,måste man läsa och noga studera vad som står.
Gör man det,med hjälp av en kunnig människa,så blir man övertygad.
Och de som gjort det och tappat sin tro, vad säger det om din metod?
Citera
2014-04-03, 08:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bara Han som vet när. Läser man bibeln så förstår man. Det står t.om att FN ska blanda sig i. Ta bara Syrien.

Går inte förklara här i text.

Om du inte kan förklara det enkelt i text kanske du inte själv förstår det bra nog. Du är övertygad, men du kan inte förklara hur du blivit det och varför någon annan ska bli det?
Citera
2014-04-03, 08:29
Medlem
Sepiritzs avatar
[quote=kingstown|48217936]Människan skriver Guds ord. Tänk en sekreterare som skriver vad som sägs.För att det står i boken att det var så? Men hur vet vi att inte en människa skrev att det var Guds ord? Varför ska vi tro på det?

Citat:
Kan tänka mig att dinosarierna fanns innan människa, och hur ska dom då kunna skriva om det?
Du skrev just att det var Gud som satt bakom ratten. Kom igen nu, häng med lite.. Han har ju i så fall försökt beskriva skapelsen i bla. genesis. Hur kunde han då glömma bort att nämna något om 99% av tiden och 99% av arterna som dött ut innan Bibeln skrevs?

Citat:
Återkommer med svar ang namn,och var det står.Har det inte i huvudet nu.
Väntar med spänning.

Citat:
Det står inte FN med dom bokstäverna. Men läser/studerar man noga,så är det självklart. Finns mycket som bevisar det.
Så du menar att om man tolkar det så, så är det vad som står?
Citera
2014-04-03, 08:53
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och de som gjort det och tappat sin tro, vad säger det om din metod?
De trodde inte hårt nog från början...
Citera
2014-04-03, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tyvärr. Om det finns något som ett "inre andligt kompass" då är detta ett extremt opålitligt verktyg, för inga av dom versioner som teister iblant åberopar sig ha pekar på samma norr.

Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Försöker verkligen förstå vad du vill ha sagt, men lyckas inte. Kan du pröva skriva normalt nästa gång?

Som exempler på det jag kallar "inre andliga kompasser" (som är en typ av medvetande-förändringer), kan jag nämna när vissa individer sägar sig uppleva "den heliga anden" eller såna initieringer eller mentala övninger som finns i asiatiska religioner/semireligioner, såsom att "öppna det tredja ögat".

Det finns massor av såna.
Citera
2014-04-03, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och .... "Intelligent Design" ..... zillionte-och-elvta gången; trots att detta postulat är det mest bemötade i religionsdebatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Detta postulat kanske är väldigt välanvänd för att det inte går att argumentera emot?

Det har jag ... och många andra än jag .... redan gjort vid fler tillfällen än jag kan räkna. För min del senast inom dom sista dagarna på denna tråd.

Citat:
Eller ska du försöka motbevisa detta argument?

Men eftersom du till synes hoppar in i diskussion utan att bry dig om vad som sagts tidigare kan jag ta det igen:

ID-postulatet fallar på, att det inte är en kotte som vet hur kausalitet fungerer (om den öht finns) utanför kosmos.

Citat:
Men så du menar att människan är universum absoluta höjdpunkt?

Det kan jag inte uttala mig om, och det har mycket lite ... eller inget ..... med ID-postulatet att göra.
Citera
2014-04-03, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att förstå att bibeln är sann och att Gud finns,måste man läsa och noga studera vad som står.

Det gällar ju för all textgranskning, kunskapssökande och verklighetsbeskrivande aktivitet.

Citat:
Gör man det,med hjälp av en kunnig människa,så blir man övertygad.

Förtydliga, tack.
Citera
2014-04-03, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men hur friska är dom som tror på rymdvarelser och sånt..?

I bibeln står det ex att ,Gud sa ,att en viss stad aldrig ska kunnas byggas upp (staden revs av någon anledning)
Idag har folk försökt bygga i den staden, men det har inte fungerat. Allt har rasat.

Kommer inte ihåg namnet på staden ft. Men detta är ju ett slags bevis.

Nej, det är inte ens "ett SLAGS bevis". Jag kan rekommendera dig att du förkovrar dig omkring vad "bevis" är.
Citera
2014-04-03, 11:07
Medlem
Citat:
I bibeln står det ex att ,Gud sa ,att en viss stad aldrig ska kunnas byggas upp (staden revs av någon anledning)
Idag har folk försökt bygga i den staden, men det har inte fungerat. Allt har rasat.

Kommer inte ihåg namnet på staden ft. Men detta är ju ett slags bevis.

Du tänker nog på staden Babylon:

"Med Babylonien, kronan bland riken, kaldeernas prydnad och stolthet, skall det gå som när Gud ödelade Sodom och Gomorra.
Ingen skall mer slå sig ner där, obebott skall det ligga från släkte till släkte.
Där skall ingen beduin slå upp sitt tält, inga herdar låta hjordarna vila. Men ökendjur skall vila där, husen fyllas av hyenor. Där skall uvar ha sitt tillhåll och gastar hoppa omkring. Vilda hundar skall bo i palatsen, schakaler i de praktfulla salarna.
Stunden är inne för Babylonien, dess dagar är räknade.
" (Jesaja 13:19-22 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2014-04-03 kl. 11:12.
Citera
2014-04-03, 11:19
Medlem
FirstAidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Universums perfektion. En slump? Knappast.
Ursäkta, vad är perfekt med universum? Det är ytterst irreguljär, redan vid skapelsen, om universum vore "perfekt", dvs okaotiskt, skulle universum än i idag endast vara ett gigantiskt moln av jämnt utspridet väte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in