2014-04-02, 14:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Men ändå tror vetenskapen på den?
Man förstår inte ursprunget och inte riktigt mekanismerna, men man har en hel del fakta angående händelseförloppet. Det finns observerbara bevis och fakta som leder oss till vissa svar. Det handlar inte om tro.

Citat:
kan du förklara evolutionsteorin utan big bang och vice versa? hur liv uppstod efter smällen/expanderings perioden? Båda är i behov av varandra som en helhet i en förklaringsmodell.
Forskningsfält erbjuder inga helheter eller fullständiga förklaringsmodeller. Bara religioner påstår sig ha hela bilden klar för sig, dock utan belägg för påståendet.
Evolutionsteorin handlar om biologi. Big Bang handlar om universums expansion. Bara för att världen och därför biologi existerar i universum betyder det inte att det finns ett sammanhang.
Citera
2014-04-02, 14:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag skulle givetvis veta att 2+2 =4. Men jag tror att du har missförstått vad troende menar med konceptet "att tro". Vad innebär det att tro på något? Kan man tro utan bevis? De flesta troende tror på Gud eftersom de har fått bevis. Jag tror inte att det finns någon troende som tror på Gud utan bevis, förutom de som har blind tro förstås.

Detta är bara semantisk akrobatik, där du försökar sudda ut betydelsen av "bevis".
Citera
2014-04-02, 16:19
Medlem
Blondinss avatar
Varför måste det vara en gud som skapat alltihop?
Varför kan det inte vara så att vi är ett litet experiment av en intelligentare och större livsform?
"Utomjordingar" om man nu ska sätta ett ord på det..

Men vad vet jag..
Citera
2014-04-02, 16:34
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Varför måste det vara en gud som skapat alltihop?
Varför kan det inte vara så att vi är ett litet experiment av en intelligentare och större livsform?
"Utomjordingar" om man nu ska sätta ett ord på det..

Men vad vet jag..
Är inte det gud då? En högre livsform som för oss verkar omnipotent och har skapat oss och universum, är i vår mening samma sak som en gud.
Citera
2014-04-02, 16:47
Medlem
Dallas-Texass avatar
"Om Gud höll i sin högra hand all sanning och i sin vänstra endast den aldrig slumrande driften att söka sanningen, om också med tillägg att alltid och evigt ta miste, och sa till mig: välj! så grep jag med ödmjukhet hans vänstra hand och sa: Fader, giv! Den rena sanningen är ju dock för dig allena." Gotthold Ephraim Lessing

Det räcker med detta citat av en stor upplysningsman.
Citera
2014-04-02, 17:03
Medlem
Huruvida Gud finns är en ganska ointressant fråga, eftersom den inte har någon relevans.
Eftersom Gud i sin utformning är en abstrakt konstruktion, oavsett om du tror på en Gud eller inte, så finns Gud i vissa hjärnor och inte i andra.

Mer intressant fråga är i så fall: Var tog Gud vägen?

Sen när man kommer till Religion - dvs dyrkan av Gud - så är allt förstårs nonsens. Det vet t.o.m. de religiösa själva. Men för dem handlar om att Tro, och att Tro på sådant som går emot allt förnuft. Där har ni religion......

“If there is a God, his plan is very similar to someone not having a plan.”
Eddie Izzard
Citera
2014-04-02, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tyvärr. Om det finns något som ett "inre andligt kompass" då är detta ett extremt opålitligt verktyg, för inga av dom versioner som teister iblant åberopar sig ha pekar på samma norr.
Försöker verkligen förstå vad du vill ha sagt, men lyckas inte. Kan du pröva skriva normalt nästa gång?
Citera
2014-04-02, 17:35
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Hela mänsklighetens era och dess sol hinner dö innan man kommer fram till bekräftelse av en teori som redan har brister.

Hur vet du det? Hur kan du veta det?

Citat:
Även om någon vetenskaps man lyckas skapa liv i ett laboratorium så bevisar det att det krävts intelligens input och inte någon slump.

Non sequitur. Det bevisar bara att just det livet krävde intelligens för att komma till.

Citat:
Så du menar att big bang kan förklaras utan evolution? Sluta försvara din ignoranta ställning.

Det beror på vad du menar med "evolution". Normalt när man använder ordet för sig självt avses biologisk evolution, du vet den där teorin som kreationister får utslag av. Den har inget som helst förklaringsvärde när det gäller singulariteten eller rumtidens expansion. Den är däremot väldigt bra på att förklara livets mångfald.
Citera
2014-04-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och .... "Intelligent Design" ..... zillionte-och-elvta gången; trots att detta postulat är det mest bemötade i religionsdebatten.

Består den pådyvlande apologet-flocken endast av papegojer som kan rabbla mantran från missions-manualen?

Ska försöka tyda din kryptiska och otillgängliga retorik. Detta postulat kanske är väldigt välanvänd för att det inte går att argumentera emot? Eller ska du försöka motbevisa detta argument?

Och jag försvarar varken religiösa eller ateister. Allt jag säger har jag resonerat mig fram till själv.

Men så du menar att människan är universum absoluta höjdpunkt? Vilket i princip skulle innebära att människan är gudar?
Citera
2014-04-02, 17:45
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Icarus_gbg, jag tror att du själv inte förstår a common ancestor vilket innebär att alla organismer som finns idag har utvecklats från en ursprunglig. Denna mystiska organism ska ha hittat ett sätt att föröka sig och sedan gett upphov till människan, fåglarna, djuren, växterna, frukten, ja allt levande organisk materia. Är det inte vad du tror och sa charles darwin inte det själv i sin bok the origin of species? Att du inte inser din tro....

Har du lika svårt att acceptera y-kromosoms-Adam och mitokondrie-Eva?
Citera
2014-04-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Har du lika svårt att acceptera y-kromosoms-Adam och mitokondrie-Eva?

Du utgår från att vi redan har eukaryota och prokaryota celler. Därmed hävdar början med binär fission, mitos och slutligen meios. Vilket också inte besvarar hur dagens komplexa livsformer har kommit till genom enskilda celler och celldelning. Hur kommer det sig? Dina celler är mkt mer komplexa än en bakterie cell. Skulle du kunna skapa nya organismer med hjälp av din genetiska mångfald från dina egna celler? Nu är jag ingen expert inom området men hur kan man vetenskapligt anta BÖRJAN med organisk materia för tusende gång. Detta är oobservantbar och därmed omöjlig att bekräfta och kan inte anses som vetenskaplig fakta. Löjligt att fortsätta diskutera. Ska vi börja tro nu på miljarder år? Ha fakta för sig och tro för sig. Gud handlar om tro liksom evolutionen med. Det är upp till människan att använda logiken till att välja ställning.
Citera
2014-04-02, 19:20
Medlem
mydoglitterss avatar
felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in