Är det här någon sorts skoluppgift? Abraham och hans gud ingick ett förbund, där ett av villkoren var att alla människor av manligt kön behövde få sin penis stympad. Är det ett acceptabelt svar?
vilka normer och vilket beteende det har bidragit till.
Vad menas med det? Förstår verkligen inte frågan, utgå ifrån en föreställning i en religion? Vad menas med föreställning?
Help
Jag gissar att du avser olika typer av premisser, ad hoc-positioner, a priori-antaganden, enklare axiomatik e.dyl.
Detta finns inom i stort sett all religion, politik och ideologi-i-allmänhet och brukar vanligen leda precis dit som dessa pre-konstruerade initial-ramer/underlag är skapade för att leda till.
Jag har en fråga om skapelsehymnen i Rigveda, det är denna text det gäller: Vad menar texten med "that One"? syftar de på universum eller deras gud?
There was neither non-existence nor existence then.
There was neither the realm of space nor the sky which is beyond.
What stirred?
Where?
In whose protection?
Was there water, bottlemlessly deep?
There was neither death nor immortality then.
There was no distinguishing sign of night nor of day.
That One breathed, windless, by its own impulse.
Other than that there was nothing beyond.
Darkness was hidden by darkness in the beginning,
with no distinguishing sign, all this was water.
The life force that was covered with emptiness,
that One arose through the power of heat.
Desire came upon that One in the beginning,
that was the first seed of mind.
Poets seeking in their heart with wisdom
found the bond of existence and non-existence.
Their cord was extended across.
Was there below?
Was there above?
There were seed-placers, there were powers.
There was impulse beneath, there was giving forth above.
Who really knows?
Who will here proclaim it?
Whence was it produced?
Whence is this creation?
The gods came afterwards, with the creation of this universe.
Who then knows whence it has arisen?
Whence this creation has arisen
– perhaps it formed itself, or perhaps it did not –
the One who looks down on it,
in the highest heaven, only He knows
or perhaps He does not know.
Ja men jag fattar fortfarande inte frågan tyvärr. En föreställning i en religion? Vad är det? Är judarnas tanke om att vara ett utvalt folk en föreställning?
Förlåt men jag måste vara efterbliven
Har ett skolarbete där vi ska skriva om vad som förenar judarna trots att dom inte har haft ett land tills ett ett tiotal år sen. Vad är det, är det sabbaten , synagogan? plz hjälp!
Huvudsakligen är det såklart Moses, dvs deras "största" profet. Abraham som stamfader, Sabbaten (symboliserar Moses förbund med gud) , Omskärelsen (symboliserar Abrahams förbund). Synagogan som du sa, Torah (Moseböckerna), Talmud (lagen), mm..
Gudssynen varierar dock kraftigt mellan de olika grenarna.
Jämför kristendomens syn på människans plats i världen och relation till naturen med ekosofins, diskutera kring likheter och skillnader. Problematisera.
Vad innebär det för människans frälsning att jesus anses vara guds son i kristendomen?