2014-04-02, 11:24
Medlem
Newkies avatar
Att ni orkar hålla på. Vet ni varför denna diskussion aldrig kommer att komma till en vettig slutsats?

Dom som håller fast vid vetenskapen förkastar tron på en gud då inga påtagliga bevis finns eller någonsin funnits. Att försöka kvatifiera religion går inte. Den bygger ju för fasen på att man ska tro, Inte veta.

Dom som håller fast vid religion förstår generellt inte vetenskapliga principer. Men provar ändå att förklara varför gud finns med en uppsjö av logiska tankevurpor. Av någon underlig anledning bevisar man ofta gud genom att det inte finns några bevis som talar emot.

Kontentan, ingen av er kan veta. Detta är vad gud bygger på. Jag kan hävda att Gud skapades av en liten klick mäniskor för att genom skräck vinna rikedommar och makt över andra. Detta kan motbevisas lika lite som gud själv. Betyder det att det är sant? Jag vet bara vatikanen har rätt mycket makt och pengar. Men dock åter en logisk slutsats på en ologiskt problem..
Citera
2014-04-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
[...]
Det är logisk att säga, att varje rum har en dörr(utgång). Om inte, ja då är rummet det enda som existerar och allt den rymmer. Denna klassificering av existens Är självklart given Till Gud som är evig men kallas tro. Men om skapelsen är likvärdig klassad, och kallas istället vetenskap. Är det då inte en tro bakom en slöja? Dessvärre en ologisk.

Problemet ligger även i resonemanget att universum började expandera. Vad expandera? Bara rummet? Hur fick vi då materia till att börja med? Hur speglar teorin, tidens ramar? Ju djupare vi ställer frågorna, ju närmare hamnar logiken hos en skapare.

Skapelsen började expandera och skapade sig själv...? Big bang utgår från att något redan fanns, en annan teori är att från ingenting kom allting...

Evolutionsteorin har en tendens att bete sig som en hydra. När du hugger av ett huvud, så växer 2 nya upp. Huvudena har växt så höga att man måste vänta miljarder år för nästa tillfälle. Bara för att sedan få två nya huvuden. Du ser, teorin anser sig omprövbar men bara under sitt egna tillstånd. När något bevisas falskt (inom vetenskapen) så måste det som bevisades falskt, ersättas med en ny teori. Med andra ord:
"Den här teorin är allmänt accepterad tills dess den är bevisad en lögn" and the story will never end.
Skärp er nu, även Hercules hade en gräns. När ska ni inse att evolutionsteorin är en tro.

Visste du att det fanns en "evolutionsteori" tidigare också? Om du tror din bibel innehåller absolut sanning från pärm till pärm så borde du titta litet på de influenser som - genom överenskommelser mellan människor - fann sin väg in mellan pärmarna, och vilka som uteslöts. När troende försöker göra sitt troende till vetande så blir det gnosticism av det hela, så vad vet man om det då:

Citat:
[...]Gnosticism presents a distinction between a supranatural, unknowable reality and the sensible materiality of which the demiurge is creator. However, in contrast to Plato, several systems of Gnostic thought present the Demiurge as antagonistic to the Supreme God: his act of creation either in unconscious and fundamentally flawed imitation of the divine model, or else formed with the malevolent intention of entrapping aspects of the divine in materiality. Thus, in such systems, the Demiurge acts as a solution to the problem of evil. In the Apocryphon of John (several versions of which are found in the Nag Hammadi library), the Demiurge has the name "Yaltabaoth", and proclaims himself as God:

"Now the archon who is weak has three names. The first name is Yaltabaoth, the second is Saklas, and the third is Samael. And he is impious in his arrogance which is in him. For he said, 'I am God and there is no other God beside me,' for he is ignorant of his strength, the place from which he had come."

http://en.wikipedia.org/wiki/Gnosticism

Liknande mental uppdelning finns i moderna debatter, som om andligheten tillhör en "Supreme Being" och vetenskapen "Demiurgen".

Evolution låter som en jättebra idé!
Senast redigerad av Thingamabob 2014-04-02 kl. 11:46.
Citera
2014-04-02, 11:49
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Belägg för vad? Varför vill du inte dela med dig av din kunskap? Jag vill gärna höra vad du tycker.

Vad var det som var för svårt att förstå av den sista meningen?
Citera
2014-04-02, 11:49
Medlem
personligen tror jag religion kommer att do ut inom de kommande generationerna.
Religion har enbart anvants for att forklara det som de inte har kunnat forklara pa de tiderna da de uppkommit.

Grekisk mytologi ar lika logisk som kristendomen.

Har ni som tror pa gud ens last bibeln? forsta sidan indikerar ju dess bullshit rakt av. minns det inte ordagrant men gud raknar upp de forst skapade manniskorna. "Cain was the first born man in this world and he lived for 900 years. blablabla was the third born child in this world and he lived for 965 years". pa sida 3 eller 4 namns noas ark som seglade runt i 3 manader med 2 stycken av alla livsformer, da jorden var drankt i vatten.. Hur fan kan man tro pa nagot som saknar logik over huvudtaget?
Citera
2014-04-02, 11:51
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Det har krävt ett tillfälle där du har varit utanför rummet innan det blev byggt, vilket innebär att rummet har en utgång. Du kanske bygger rummet oigenomträngbar för det som lever i det men det innebär fortfarande att det finns något utanför. Universum kan inte ha existerat av sig själv och inte heller vara ett evigt rum.

Din logik fungerar inte. Du pratar om universum. Det är något vi inte förstår än. Du kan omöjligtvis veta hur det är byggt, vad som finns utanför eller vad som skapat det. Det gör det dock inte mer rimligt att det är något gubbe med magiska krafter som tillverkat det. God of gaps.

Citat:
Hela mänsklighetens era och dess sol hinner dö innan man kommer fram till bekräftelse av en teori som redan har brister. Tidsramen för evolutionsteorin är ursäkten för att ge den en ton som låter ljuvlig för de som hatar iden av en Gud. Även om någon vetenskaps man lyckas skapa liv i ett laboratorium så bevisar det att det krävts intelligens input och inte någon slump.

Jag tror inte du riktigt har koll på vad du pratar om. Evolutionen är accepterad redan idag och tonvis av bevis finns att skåda över hela världen. Det finns självklara exempel på hur det gått till, i vilket olika faser vår planet befunnit sig i samt hur djurriket har utvecklats till vad det är idag. Detta är inga påståenden som man måste "tro på" för att kunna acceptera. Du behöver bara se, ta och förstå med dina egna sinnen. Objektivt.

Citat:
Så du menar att big bang kan förklaras utan evolution? Sluta försvara din ignoranta ställning.

Se vad du själv skriver innan du kallar andra för saker som "ignorant". Inget kan förklara Big Bang. Inte vetenskapen; inte gud.

Evolutionen jag tänker på har absolut ingenting att göra med en Big Bang. Vad för "evolution" är det du tänker på? Förklara det för mig så kan jag besvara dina tillkortakommanden senare.
Citera
2014-04-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vilken metod använder du för att skilja på det spirituella och rena fantasier?

Den där frågan kan jag inte ens förstå, vad då fantasier? Fantasier sitter i huvudet, det spirituella sitter i hela kroppen. Det spirituella öppnar upp mig, ger mig svar, tröst o massa annat, det är inget som sker intellektuellt o såldes leder det inte till fantasier. Det får mig inte tro att en gubbe sitter på ett moln o dömer mig... Det är just det här jag menar med mitt tidigare inlägg, ni är så inskränkta...

Meditation är något de flesta behöver pröva..
Citera
2014-04-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
[...]
Hur fan kan man tro pa nagot som saknar logik over huvudtaget?

Vissa människor behöver tanken på att "någon" har full översikt och kontroll, och kan ställa allt tillrätta i slutändan. Släpper de tanken på att rättvisa kommer att skipas så framstår världens kaos som oöverstigligt.

Människor med religiös indoktrinering har helt enkelt inte tillit till sig själva eller andra människor. Det är mycket tragiskt.
Senast redigerad av Thingamabob 2014-04-02 kl. 12:18. Anledning: gram.
Citera
2014-04-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Jag tror inte du riktigt har koll på vad du pratar om. Evolutionen är accepterad redan idag och tonvis av bevis finns att skåda över hela världen. Det finns självklara exempel på hur det gått till, i vilket olika faser vår planet befunnit sig i samt hur djurriket har utvecklats till vad det är idag. Detta är inga påståenden som man måste "tro på" för att kunna acceptera. Du behöver bara se, ta och förstå med dina egna sinnen. Objektivt.

Jag hoppas du inte talar från blind tro på vad vetenskapsmän säger. Ge mig ett bevis från ditt påstående.

Citat:
Inget kan förklara Big Bang. Inte vetenskapen; inte gud.

Men ändå tror vetenskapen på den?

Citat:
Evolutionen jag tänker på har absolut ingenting att göra med en Big Bang. Vad för "evolution" är det du tänker på? Förklara det för mig så kan jag besvara dina tillkortakommanden senare.
kan du förklara evolutionsteorin utan big bang och vice versa? hur liv uppstod efter smällen/expanderings perioden? Båda är i behov av varandra som en helhet i en förklaringsmodell.
Citera
2014-04-02, 12:49
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Jag hoppas du inte talar från blind tro på vad vetenskapsmän säger. Ge mig ett bevis från ditt påstående.

http://evolution.berkeley.edu/evosite/evo101/index.shtml

Citat:

Precis! Det är så det fungerar. Det är den bästa förklaringen vi har för att hitta sanningen till vart vi och allt vi kan se kommer ifrån. Hittar vetenskapen något bättre går den på det spåret istället. Vi är inte dumma nog till att tro oss ha hela sanningen framför oss idag.

Citat:
kan du förklara evolutionsteorin utan big bang och vice versa? hur liv uppstod efter smällen/expanderings perioden? Båda är i behov av varandra som en helhet i en förklaringsmodell.

http://evolution.berkeley.edu/evosite/evo101/index.shtml
Läs själv. Jag är inte här för att hålla någon utbildning. Ta reda på egen fakta!
Senast redigerad av icarus_gbg 2014-04-02 kl. 12:51.
Citera
2014-04-02, 12:51
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

I brist på annat alternativ så väljer väl folk att tro på det vetenskapsmän kommit fram till och det man lär ut i skolorna. Inte säkert det stämmer till 100% men nått måste man ju ändå gå på. Och i mina ögon är det obegripligt hur man kan tänka sig att tro på fantasier och påhitt istället för den fakta som finns Men alla är vi olika och det får man väl acceptera.
Citera
2014-04-02, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Gud finns, i vilken form låter jag vara osagt.

Tråden efterfrågar det starkaste bevis.

Citat:
Vad tror ni startade Big Bang?

Och ett sånt bevis är inte en TRO på ett 'argument from ignorance'.

Citat:
Vad fanns innan Big Bang?

Ingen vet, många gissar.

Citat:
Det är omöjligt att nånting bara exploderar och börjar skapa materia från ingenstans.

Och hur vet du det? Kan du garantera att kausalitet som vi kännar den från kosmos finns utanför kosmos.

Citat:
Det måste ha fått någon knuff eller blivit aktiverat på nått sätt. Människan har skapat atombomben, den kom inte till av sig själv.

Falsk analogi.

Citat:
För mig är det obegripligt att hävda att universum inte har någon skapare. Enligt er så blev det bara till från ingenstans? Med ingenstans menar jag tillståndet före Big Bang.

Att du inte "begripar" och kommer med 'arguments from ignorance' är ditt problem.
Citera
2014-04-02, 13:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henke8445
Många pekar på att vetenskapen är något som bevisar att gud inte finns. Jag skulle istället vilja vända diskutionen och mena på att det visar på att det finns en gud men också att vetenskapen är ett komplement till religion. Nu talar jag framförallt om Kristendomen.

Ett bra exempel är just skapelsen. Vetenskapen pekar och bevisar tid, evolution etc. Däremot förstår inte vetenskapen hur allt började, det gör religionen.

Vad menar du med "förstår"? Det mesta är ju gissninger.

Citat:
Läser du skapelseberättelsen i Bibeln kommer du också märka att den skiljer sig inte ifrån vetenskapen.

Jo, det gör den.

Citat:
Det är också många som anser att det är onödig och att världen vore bättre utan. Religion får människor att känna hopp, trygghet och kärlek. Vad skulle världen vara utan det? En bättre plats? Det är iallafall jag övertygad om att det inte hade varit.

Social-psykologiska betraktninger är inte särskild relevante för bevis för 'gud'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in