2014-03-31, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Var är beviset?

Definera din förståelse av ordet bevis. Ge även ett exempel.
Citera
2014-03-31, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29

En bild på gud vore bra. Men det har ju ingen, för ingen har sett gud.

Men vad som helst går bra. Men de måste vara bevis, i form av en säker källa
Citera
2014-03-31, 01:21
Medlem
Citat:
Varför har du fått för dig att tro på gud då?
Citera
2014-03-31, 01:28
Medlem
Många pekar på att vetenskapen är något som bevisar att gud inte finns. Jag skulle istället vilja vända diskutionen och mena på att det visar på att det finns en gud men också att vetenskapen är ett komplement till religion. Nu talar jag framförallt om Kristendomen.

Ett bra exempel är just skapelsen. Vetenskapen pekar och bevisar tid, evolution etc. Däremot förstår inte vetenskapen hur allt började, det gör religionen. Läser du skapelseberättelsen i Bibeln kommer du också märka att den skiljer sig inte ifrån vetenskapen.

Det är också många som anser att det är onödig och att världen vore bättre utan. Religion får människor att känna hopp, trygghet och kärlek. Vad skulle världen vara utan det? En bättre plats? Det är iallafall jag övertygad om att det inte hade varit.
Citera
2014-03-31, 01:34
Medlem
Citat:
En bild på gud vore bra. Men det har ju ingen, för ingen har sett gud.

Men vad som helst går bra. Men de måste vara bevis, i form av en säker källa

Med andra ord så menar du information som kan tas upp av något av våra 5 sinnen.

Detta är en vetenskaplig fakta:
Omkring oss finns radiovågor

Fråga - kan något av våra 5 sinnen bekräfta detta?
Svar: Nej, men det innebär fortfarande att dessa existerar. Det krävs ett instrument för att ta upp frekvenserna.

På samma sätt. Din själ är instrumentet för Guds kommunikation. Det som isolerar Guds "radiovågor" är köttet som ligger i strid med själen.
Citera
2014-03-31, 01:37
Medlem
Citat:
Med andra ord så menar du information som kan tas upp av något av våra 5 sinnen.

Detta är en vetenskaplig fakta:
Omkring oss finns radiovågor

Fråga - kan något av våra 5 sinnen bekräfta detta?
Svar: Nej, men det innebär fortfarande att dessa existerar. Det krävs ett instrument för att ta upp frekvenserna.

På samma sätt. Din själ är instrumentet för Guds kommunikation. Det som isolerar Guds "radiovågor" är köttet som ligger i strid med själen.
De finns inga bevis för att en själ finns. Så din tes föll direkt.

Men varför började du tro på gud från första början?
Citera
2014-03-31, 01:39
Medlem
Som jag har hört så ska tydligen det starkaste beviset för gud vara den heliga boken koranen, som enligt många är guds direkta budskap till människorna.

En ängel ska ha framfört guds ord genom att viska i en mans öra som sen ordagrant ska ha plitats ner i textformat och sen blivit ett samlat verk i koranen.

Om inte det duger som bevis för guds existens så finns det nog inte mkt som kan övertyga oss
otrogna hundar om att det är mer än bara humbug.
Men...det kan ju alltid vara roligt att spekulera.
Citera
2014-03-31, 01:41
Medlem
Citat:
De finns inga bevis för att en själ finns. Så din tes föll direkt.

Men varför började du tro på gud från första början?

Ge mig då en vetenskaplig förklaring för känslor, ett medvetande och fri vilja?
Citera
2014-03-31, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galimah
Som jag har hört så ska tydligen det starkaste beviset för gud vara den heliga boken koranen, som enligt många är guds direkta budskap till människorna.

En ängel ska ha framfört guds ord genom att viska i en mans öra som sen ordagrant ska ha plitats ner i textformat och sen blivit ett samlat verk i koranen.

Om inte det duger som bevis för guds existens så finns det nog inte mkt som kan övertyga oss
otrogna hundar om att det är mer än bara humbug.
Men...det kan ju alltid vara roligt att spekulera.

Har du bevis för att den här ängeln verkligen agerade såhär?
Citera
2014-03-31, 01:49
Medlem
Citat:
Ge mig då en vetenskaplig förklaring för känslor, ett medvetande och fri vilja?
Svara på min fråga först, så ska ja svara på din sen
Citera
2014-03-31, 02:11
Medlem
Citat:
Svara på min fråga först, så ska ja svara på din sen

3 ord har jag för dig. Tro, hopp och kärlek. Dessa tre är endast fullkomliga i Guds namn. Jesus Kristus. När jag läser bibelns ord, så känns det mer än bara ord. Det ligger liv, hopp och kärlek i förkunnelserna.

Om bibeln visar sig bara vara en myt, så har jag ändå inte förlorat något utan vunnit mycket kärlek och omsorg. Men om den visas sann, då har jag lagt min själ i Guds händer och hoppas på frälsning. Jag har valt fruktan över högmod. Vad ska du människa kunna säga om bibeln visar sig vara sann och sanningen var under din näsa som du förnekade?

Att komma till tro på Gud är individuellt. Vissa kommer till tro pga av livserfarenheter, svårigheter och tröst andra genom slutsatser från vetenskaplig fakta. Dessa sidor passar in på mig och jag har hört myntets båda sidor (evolutionsteorin, kreationism). Min slutsats ligger i Guds tesen och frivilligt har lagt mitt hopp i hans namn. Med andra ord det är du som väljer vad du vill tro på beroende på de sinnesuttryck du får av din omgivning och erfarenheter.
Senast redigerad av scout29 2014-03-31 kl. 02:22.
Citera
2014-03-31, 02:45
Medlem
Gud finns, i vilken form låter jag vara osagt. Vad tror ni startade Big Bang? Vad fanns innan Big Bang? Det är omöjligt att nånting bara exploderar och börjar skapa materia från ingenstans. Det måste ha fått någon knuff eller blivit aktiverat på nått sätt. Människan har skapat atombomben, den kom inte till av sig själv. För mig är det obegripligt att hävda att universum inte har någon skapare. Enligt er så blev det bara till från ingenstans? Med ingenstans menar jag tillståndet före Big Bang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in