Citat:
Ursprungligen postat av
Engelska
Nu blir jag lite nyfiken; vilka skolastiska retoriker?
Präntande antaganden, och då pratar vi vidskepelse med maktbegär. Det är vad som ligger i både bibel och koran - veda vet jag inte då vedaskrifterna är ett sådant sammelsurium med mer splittrade eller rikliga, vilket man vill andemyller, vilket tilltalar... för då kan man alltid orera "valmöjligheter" , men... det finns verkligen val för dem vilka fastnat i den vediska brahmaismen? dvs där den statuerats djupt i jorden och på sitt sätt utgör vedisk lagstiftning.. t.o.m idag.. tror du det?
om man följer "askmeaboutjesus" som liksom "lsydion" med flera, påstår att "vissa får bevis" men andra inte.. då är vi enligt mig inne på mer extrem form av hävdelse vilken direkt staturerar att eftersom du lever, har du rätt att upprätthålla väldigt unken form av EGOISM, det är "JAG VET" .. men DU VET INTE och JAG VET OCH JAG SER ATT DU ÄNNU ÄR DUM..osv...
utgår inte från att du fattar vad han gav som exempel på att gud/brahma existerar, men jag översätter det till översitteriets innersta s.k väsen.. som är alltigenom diffust och aldrig svarar på frågor.. enbart begär att du.. som utifrån självcentrerade ögat.. vill ha sig själv som överste i den blinda kartan att ha folk att lyda den. Utifrån tron att den vet gud... för ... känslorna säger så.. och pekar som vanligt på någon fjuttig rad som för den är så vacker... och skulle vara det vackraste den någonsin sett.
Dvs inga faktum, inga relationer till liv... men vad den VILL och KAN värdera.
Skattningar uppskattningar med dito nedvärderingar, det hänger ju ihop.. vad som går upp går ner... vackert under de förhållanden, smutsigt undera andra förhållanden, för när "gudsupplevaren" fabulerar, och ändrar ställning till att ex behöva tömma magen.. eller få magknip eller befinna sig i storm ösregn eller uppleva sig tvingad att röra på sig.. då känner den motståndet i anletet av sin kropp, men erfar int alls vad de andra erfar... därmed menar den sig bevisa att dens egen sanning bryter mot lagar som annars är universella, t.ex att det gör ont att om du väger 50 kilo.. lyfta en sten på 100 kilo... men han vet och han vet hur han behöver sjunga för att uppnå trovärdighet också.. även pastorerna vet, vad som gäller... de var ju inga trendnissar vid tiderna när religionmot alla odds skulle placera sig mitt i pågående intelligent arbete, av dem som försökta skapa ro att förstå, istället för att tro på de givna antagandena.
visst kan man tro på stämning, det ÄR verkligen skönt att vila... det kan nog ingen säga sig inte vilja tro på, men viljan kommer nog före tron. ~ lönar det sig.... vad ger pashan för att göra sig betrodd.