Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Kollade länken och kommentaren från TO att förhöret med AB inte gått rätt till. Jag läste nu i domen och blev helt paff.
Beskrivningen verkar beskriva alla tänkbara verktyg på en gång som AB gissar på att KJ kan haft hemma. Ett verktyg vad det än kallas kan inte se ut som beskrivet. Ett bågformat blad kan inte samtidigt vara platt vasst längst ut och samtidigt se ut som en kluven penna.
Bågformat = skölp.
Platt vasst = stämjärn.
Kluven penna = stämjärn (med mycket god vilja. Kanterna är inte skarpslipade).
Men det som fick mig paff var att polisen kände igen verktyget på denna märkliga beskrivning och visar honom en bild på "en sorts stämjärn". Man visade alltså inte upp ett verkligt verktyg utan en bild och vi får inte veta vilket verktyg som var på bilden.
Kan det vara så att AB själv sitter inne med pipe daggern och beskriver något han aldrig sett hos KJ men täcker in alla möjligheter?
Men snälla Anna, vad beskriver han?
Förhöret med AB från FUP (fetat av mig):
"A ombeds beskriva ytterligare en av K:s knivar och uppger spontant att det inte är en kniv, det han tänker på, det är mer som ett verktyg. A vet inte vad verktyget heter, varför han ombeds rita föremålet. Han beskriver att föremålet har ett handtag, gult eller orange, och bladdelen är av metall, "som ett knivblad men lite annorlunda i form". A vet inte märket på detta verktyg. A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild. Vid ett tillfälle, förra året, nästan trampade A på den då det låg på golvet hemma hos K, så han är säker på att han skulle känna igen det. A tillfrågas om han vet vad
aktuellt verktyg används till och
han visar med sina händer att man håller den vassa delen mot trä, med handen på handtaget och bankar på handtagets ände med en klubba eller liknande. A uppger att han inte kommer på namnet på aktuellt verktyg. A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild.
A beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds
rita och berättar samtidigt att det är
spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då
blir vasst där.
På fråga om A vet vad ett stämjärn är uppger A att han inte riktigt vet vad det är men han känner inte att det känns bekant som benämning på aktuellt verktyg. A förevisas bilder på stämjärn, vilka Pa J. Kempainen tar fram på sin telefon via internet, och han svarar att det är ett sådant verktyg han syftar på.
Han menar att han kan ha uppfattat att bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen."
Jag tycker det är en hyfsat bra beskrivning av ett stämjärn eller skölp. Alltså inte så konstigt att polisen kommer fram till att det kan vara ett stämjärn.
Om det sen är en skölp eller ett stämjärn han beskriver blir jag dock inte riktigt klok på eftersom det är platt på ena sidan och böjt på andra. Men han kommer ju själv till en förklaring på slutet till varför han bedömt ena sidan som böjd.