Citat:
Ursprungligen postat av
larsingvarsfru
Jag förfasas över att det är så många här på tråden som skulle acceptera att bli inlåsta i 14 år på den bevisning som finns.
Inte ens om KJ skulle erkänna räcker det om han inte samtidigt pekar ut brottplats och mordvapen, ja händelseförloppet.
Jag vill inte ha fler Sture Bergwall-offer, dessa anhöriga som återigen får bearbeta vem GM är till morden på sina kära. Grannen, mamman, pappan, syster, bror, kompis m fl. eller en helt random person? Vem gjorde det? Dessa mördare går lösa pga Sture och ett lättköpt rättstänk.
Jag håller med dig. I det här fallet verkar det vara viktigare att
någon döms, än att rätt person döms, det är tydligt. Att oskyldiga döms får vi räkna med annars skulle ingen dömas brukar det heta, jag tycker att det är ett märkligt resonemang. Varför ska oskyldiga dömas bara för att tillfredsställa folks hämndbegär? En skyldig ska dömas, ingen annan, då är det bättre att fria än att fälla. Personligen har jag inga problem med att en skyldig person råkar slinka mellan stolarna, hellre det än att en oskyldig straffas.
I det här fallet är det inte alldeles uppenbart vem som höll i mordvapnet, det finns utrymme för en annan gärningsman, det tycker jag borde avspeglas i domen, för inblandad tror jag att KJ är, men inte alldeles säkert att han stack ihjäl VB.
Varför berättar KJ inte vem som gjorde det om han inte gjorde det själv. Det vet inte jag, men vad säger att KJ såg när det hände, han var kanske i ett annat rum, en annan plats, däckad av alkohol, han hjälpte kanske bara till med städningen. Anledningen till att han inte berättar kan ju vara att han är delaktig i styckning/dumpning men vill slippa det straffet också, och tror att han kommer att göra det om han inte kan förknippas med mordet. Han tänker kanske omvänt, styckaren är mördaren - mördaren är styckaren.