2014-04-03, 23:41
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
Armband, inte handfängsel. Man ser tydligare på originalbilden som jag fick fram genom att göra TinEye på Quarrels bild.
Varning stark bild
Benen ser också ut att vara mindre "i kors som teckningen i FUP".

Ok. Avstår från att kolla närmre. Länken "..prostitute-destroyed-machete.." Påminns om VB:s fråga till MB någon vecka innan försvinnandet: "finns det horor i Sverige ?"
Citera
2014-04-03, 23:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag förfasas över att det är så många här på tråden som skulle acceptera att bli inlåsta i 14 år på den bevisning som finns.
Inte ens om KJ skulle erkänna räcker det om han inte samtidigt pekar ut brottplats och mordvapen, ja händelseförloppet.
Jag vill inte ha fler Sture Bergwall-offer, dessa anhöriga som återigen får bearbeta vem GM är till morden på sina kära. Grannen, mamman, pappan, syster, bror, kompis m fl. eller en helt random person? Vem gjorde det? Dessa mördare går lösa pga Sture och ett lättköpt rättstänk.

Jag håller med dig. I det här fallet verkar det vara viktigare att någon döms, än att rätt person döms, det är tydligt. Att oskyldiga döms får vi räkna med annars skulle ingen dömas brukar det heta, jag tycker att det är ett märkligt resonemang. Varför ska oskyldiga dömas bara för att tillfredsställa folks hämndbegär? En skyldig ska dömas, ingen annan, då är det bättre att fria än att fälla. Personligen har jag inga problem med att en skyldig person råkar slinka mellan stolarna, hellre det än att en oskyldig straffas.

I det här fallet är det inte alldeles uppenbart vem som höll i mordvapnet, det finns utrymme för en annan gärningsman, det tycker jag borde avspeglas i domen, för inblandad tror jag att KJ är, men inte alldeles säkert att han stack ihjäl VB.

Varför berättar KJ inte vem som gjorde det om han inte gjorde det själv. Det vet inte jag, men vad säger att KJ såg när det hände, han var kanske i ett annat rum, en annan plats, däckad av alkohol, han hjälpte kanske bara till med städningen. Anledningen till att han inte berättar kan ju vara att han är delaktig i styckning/dumpning men vill slippa det straffet också, och tror att han kommer att göra det om han inte kan förknippas med mordet. Han tänker kanske omvänt, styckaren är mördaren - mördaren är styckaren.
Senast redigerad av OY 2014-04-03 kl. 23:47. Anledning: stavfel
Citera
2014-04-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Han har bevisligen täckt upp för sin son när denne förskingrade ett betydande antal tiotusenlappar från korvmojen. Han har med all sannolikhet avsett att sonens laptop inte skulle komma till polisens kännedom. Han ger i förhör ett tydligt intryck av att rent allmänt täcka upp för sonen. Vad det innebär att han exakt har gjort och inte gjort visavi sin son som har relevans för Linda Chen-fallet vågar jag inte ha någon uppfattning om, men det finns det däremot andra som gör.

Ok, det var gubben Alm. Jag är lika övertygad, fortfarande, att gubben JJ har täckt upp för sin son KJ. Här har det också varit frågan om rädda skinnet på sonen och hela den övriga familjens existens i ett litet samhälle.
Han har inte varit inblandad i mordet, men högst troligt har han hjälpt till att städa upp. Likaså med den stackars hunden. Och efter alla andra "hyss" som KJ ställt till med under åren.

Fråga till dig Hamilkar: Kan DNA:t på VB:s vrist härröra från JJ?
Citera
2014-04-03, 23:46
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, Olsson ser ut som sig själv, om man säger så. KJ har kanske lagt på sig under den tid då han inte kunnat motionera så mycket?

I samband med KJ:s kroppsbesiktning stannade vågen på 77 kilo. Han har lagt på sig åtskilligt sen dess.
Citera
2014-04-03, 23:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Ursprungligen postat av Quarrel
Är det den här du menar? https://imagizer.imageshack.us/v2/45...0/822/agf9.jpg

Jag minns en bild fraan schlangens sida, där det satt en flicka paa golvet mot en vägg, hon hade mörkt vaagigt haar som täckte ansiktet, inga kläder och händerna sammanbundna med brett tejp, naan som kommer ihaag den bilden? skulle ha kunnat vara VB ....

Ingen bild jag känner igen.

Vad som är besynnerligt är att VB var avklädd när huggen utdelades. Möjligt är ju att ett slag i huvudet fick henne avsvimmad.
Citera
2014-04-03, 23:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är han dömd, eller är det hörsägen?
Man blir inte dömd för att ha betalat en korvmoj ett antal tusen för att den inte skulle polisanmäla ens son. Men blir heller inte dömd för att man med all sannolikhet avsåg undanhålla polisen en laptop som kommit till polisens kännedom genom annan familjemedlems medverkan. Intetdera är hörsägen - det förra är uppgifter från högstdensamme i förhör, det andra är en slutledning fån uppgifterna i FUP. Vad jag beskriver är en personlighetstyp och ett förhållningssätt till sitt barn, inte någon begången brottslighet.
Citera
2014-04-03, 23:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ingen bild jag känner igen.

Vad som är besynnerligt är att VB var avklädd när huggen utdelades. Möjligt är ju att ett slag i huvudet fick henne avsvimmad.

Ett misslyckat våldtäktsförsök kanske?
Citera
2014-04-03, 23:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Ok, det var gubben Alm. Jag är lika övertygad, fortfarande, att gubben JJ har täckt upp för sin son KJ. Här har det också varit frågan om rädda skinnet på sonen och hela den övriga familjens existens i ett litet samhälle.
Han har inte varit inblandad i mordet, men högst troligt har han hjälpt till att städa upp. Likaså med den stackars hunden. Och efter alla andra "hyss" som KJ ställt till med under åren.

Fråga till dig Hamilkar: Kan DNA:t på VB:s vrist härröra från JJ?
Klart som fan att det kan! Med 96,7% sannolikhet har de samma Y-DNA-profil.
Citera
2014-04-03, 23:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, men vem är SF?

Då har vi kanske förklaringen till att larverna dog, syrebrist. Skämt åsido, jag har för mig att det har postats ett fotografi på en asiatisk kvinna där benen låg korsade, det är den jag vill titta på igen.

Sebasti*n Forsb*rg (*=a,e) man kan inte, sedan ett par dar, se hans facebook längre.
Citera
2014-04-03, 23:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett misslyckat våldtäktsförsök kanske?

Kan vara så.
Citera
2014-04-04, 00:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Sebasti*n Forsb*rg (*=a,e) man kan inte, sedan ett par dar, se hans facebook längre.

Finns ingen sådan person i Boden vad jag kan se, han är ointressant, eller har du något mer om honom?
Citera
2014-04-04, 00:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han beskriver det först på ett fullständigt obegripligt sätt med bågar hit och dit men när inte folk fattar så tar han fram likheten med en halverad penna. Jag lade ned lite tid på att rita hur en halverad penna ser ut i ett tidigare inlägg. Där finns inga bågar och åklagaren är helt bortgjord och säger jaha utan att ha fattat ett jota.

Nu har ju inte jag sett pennan han syftar på. Han tycks peka på en penna han ser i rättsalen Den kan ju i och för sig varit rund istället för sexkantig. Då blir ju beskrivningarna han presterat ännu mer förbryllande. Tänk vad mycket enklare det vore att lägga fram en hög med olika verktyg som han får peka ut.

Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
Exakt på detta. Men vilket miffo säger "ja ett stämjärn" i början och sen beskriver en halverad penna antgligen run på ena sidan.
Han har ändå förstått att det var viktigt för utredningen. Han hade pratat med polisen innan och haft chans att förbereda sig och googla.

Mycket dividerande om vad som var mordvapnet, men stannade inte åklagardamerna för stämjärn ? Hur väl bevandrade är dessa åklagare om utseendet på verktyg i en hyfsat komplett verktygslåda tillhörig en hemmafixare ? Kanske Schönbecks egen verktygslåda bara innehåller en skruvmejsel, och då tycker hon antagligen att alla problem ser ut som en skruv .. Men det viktigaste är inte att avgöra formen på det "eggvassa föremålet" eller var brottsplatsen är belägen - utan när Vatchareeya mördades. Vet man inte det så vet man heller inte om KJ hade alibi när mordet begicks. Det tycker jag är den svagaste länken i indiciekedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in