2014-04-02, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har återvänt till vittnesmålet med mamman från den 23 maj igen - där finns en upplysning vi länge förbisåg, ännu en märklig motsägelse vad gäller Kristoffer. Vad säger ni som fortfarande håller fast vid teorin att Kristoffer är ett totalt oskyldigt offer för en planteringsmördare, åklagares och polisers vantolkningar av bevis och sitt funktionshinder (denna behändiga universalförklaring till alla märkligheter):

- I förhören och i rätten berättade Kristoffer som vi alla vet en väldigt detaljerad historia om kvällen/natten den fjärde maj:

* En lång skildring av deras sexakt
* Att de tittade på TV, vad de såg och vad som hände när Vatchareeya gick
* Hur han hinkade öl och sen tog bilen till brorsan
* En detaljerad skildring av hur bilfärden gick
* Besöket hos broder med vän. Här var han visserligen lite vag, vilket den elake kan tolka som ett märkligt sammanträffande med att detta var den enda del av historien som kunde stämmas av mot andra personers utsagor
* Hemfärden och den lilla onanistunden (med utförliga skildringar av både teknik, anatomi och resultat)

- Men: Enligt mamman hade han både till henne och broder Daniel rapporterat rejäla problem med minnet av denna kväll:

Uppenbarligen kan inte båda dessa versioner av Kristoffers hågkomster från kvällen vara sanna. Frågan är om någon av dem är det? Jag tvivlar inte på att han har dåligt minne för mycket precis som han själv och anhöriga säger. Men varför då denna underliga blandning av selektiv glömska i vissa fall och knivskarpa minnesbilder i andra? Varför tycks minnet vara som bäst när det gäller saker som ska förklara att han inte kan vara mördaren - saker som inte kan kontrolleras mot andra personer? Hur kan han återberätta en lång sexscen för förhörarna samtidigt som han inte kan dra sig till minnes om han egentligen ringde Vatchareeya eller inte efter hennes försvinnande?

Hur ser ni egentligen på Kristoffer i dessa delar? Har ni överhuvudtaget tänkt på det, eller har ni varit upptagna i att försöka skjuta hål på enskilda indicier så mycket och uppfinna anklagelseakter mot en person som INTE är åtalad att ni glömt bort den åtalades allmänna trovärdighet?

Så här dagen före slutpläderingarna är det en hel hög personer som man gärna skulle vilja ha ett svar på den här frågan från: Quarrel, Zero073, Bajen2013, Remark, Reviews för att nämna några.

Jag är dig svaret skyldig, så jag skall försöka förklara hur jag ser på det hela gällande KJ.

När VB "pluggat", messat färdigt, såg hon möjligtvis en stund på Tvn sedan sa hon Hejdå och gick ut genom dörren (enligt mig). I samma ögonblick så var hon borta ur KJs tankar - han såg färdigt på TV, drack några bärs, kanske sov en timme och drog hem till brorsan för social kontakt. Åkte hem och sov.

Att han sedan inte tog kontakt med VB (vilket en del finner underligt) tror jag var snarast högst naturligt för KJ. Han gjorde likadant med sina vänner. Hörde av sig i perioder sedan blev det helt tyst.

Jag tror att först när VB varit borta flera dagar gick det upp för honom - jag såg henne sist, jag kommer att bli misstänkt ... Här tror jag också att hans ryggmärgsreflex från all mobbing under skoltiden slog in med full kraft - dom kommer att skylla detta på mig. Trots att jag inte gjort något.

DÅ började han leta efter VB, engagerade kompisar, kompisars föräldrar osv.

NÄR det visade sig fruktlöst tror jag han började "rita ihop" ett alibi till sig själv medveten om att han skulle bli häktad. Där han försökte fylla ut alla sina tomma minnesluckor med innehåll. Och så blev det som det blev och den historien har han hållit sig till, det enda trygga "när hela havet stormar".

Man skall vara medveten om att det hände inte så mycket i KJs tillvaro och därför flöt både dagar/nätter/veckor samman i en meningslös tillvaro. Fanns inte så många tidpunkter att hänga upp något på.

Så tänker jag.
Senast redigerad av Remark 2014-04-02 kl. 00:49.
Citera
2014-04-02, 00:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och jag skulle förklara att exflickvännen ofta hade en tröja eller något som hon slängde ner tillsammans med sin väska.
Då skulle du också få förklara hur en tröja nerflängd i skuffen skulle kunna avsätta blod där det avsattes och ingen annan stans.
Citera
2014-04-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Polisen som undersökte tröjan borde känt om det var ny eller gammal färg på lukten tycker jag. Sånt måste gå att kolla

Kanske finns i slasken.
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur aktuell var den t-shirten med falu-rödfärg, kanske för 3 år sedan? När dom målade om härbret, kanske?

Sedan hittades den i nutid av KJs mamma .... och så for pappa till polisen med den.

Behöver inte vara mer märkligt alls.

Så du menar att JJ inte kunde skilja på Falu rödfärg och blod ?? KJ är oförmögen att knyta skorna, äta med kniv och gaffel och rensa fisk - och pappa JJ kan inte skilja på blod och Falu rödfärg .. vilken bokstavskombination har han ?
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har återvänt till vittnesmålet med mamman från den 23 maj igen - där finns en upplysning vi länge förbisåg, ännu en märklig motsägelse vad gäller Kristoffer. Vad säger ni som fortfarande håller fast vid teorin att Kristoffer är ett totalt oskyldigt offer för en planteringsmördare, åklagares och polisers vantolkningar av bevis och sitt funktionshinder (denna behändiga universalförklaring till alla märkligheter):

- I förhören och i rätten berättade Kristoffer som vi alla vet en väldigt detaljerad historia om kvällen/natten den fjärde maj:

* En lång skildring av deras sexakt
* Att de tittade på TV, vad de såg och vad som hände när Vatchareeya gick
* Hur han hinkade öl och sen tog bilen till brorsan
* En detaljerad skildring av hur bilfärden gick
* Besöket hos broder med vän. Här var han visserligen lite vag, vilket den elake kan tolka som ett märkligt sammanträffande med att detta var den enda del av historien som kunde stämmas av mot andra personers utsagor
* Hemfärden och den lilla onanistunden (med utförliga skildringar av både teknik, anatomi och resultat)

- Men: Enligt mamman hade han både till henne och broder Daniel rapporterat rejäla problem med minnet av denna kväll:

Uppenbarligen kan inte båda dessa versioner av Kristoffers hågkomster från kvällen vara sanna. Frågan är om någon av dem är det? Jag tvivlar inte på att han har dåligt minne för mycket precis som han själv och anhöriga säger. Men varför då denna underliga blandning av selektiv glömska i vissa fall och knivskarpa minnesbilder i andra? Varför tycks minnet vara som bäst när det gäller saker som ska förklara att han inte kan vara mördaren - saker som inte kan kontrolleras mot andra personer? Hur kan han återberätta en lång sexscen för förhörarna samtidigt som han inte kan dra sig till minnes om han egentligen ringde Vatchareeya eller inte efter hennes försvinnande?

Hur ser ni egentligen på Kristoffer i dessa delar? Har ni överhuvudtaget tänkt på det, eller har ni varit upptagna i att försöka skjuta hål på enskilda indicier så mycket och uppfinna anklagelseakter mot en person som INTE är åtalad att ni glömt bort den åtalades allmänna trovärdighet?

Så här dagen före slutpläderingarna är det en hel hög personer som man gärna skulle vilja ha ett svar på den här frågan från: Quarrel, Zero073, Bajen2013, Remark, Reviews för att nämna några.

Det kan ju vara därför att det som hände efter att han åkte hem från brodern handlade om en flaska, smör och ja ni vet vad..KJ tyckte säkert att det var lättare att säga "kommer inte ihåg" till sin mamma än att berätta om flaska/smör sessionen.
Citera
2014-04-02, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Att han själv har tillverkat mordvapnet: antingen genom att modifiera ett befintligt verktyg, eller genom att bocka till en plåtbit och sedan efter bästa förmåga slipat egg och kanter sylvassa.

Ja att det har varit så förbenat svårt att hitta något som stämmer (även polisens tekniker gick ju som bekant bet avs att presentera ett troligt föremål) talar ju inte direkt emot att det kan handla om någon hemmatillverkad/unik grej.

På s 1920 tas detta om KJ har några träsnidarverktyg upp:
"F: Har du hållit på hemma någonting, /../?
KJ: Nej, inte med just trä. Jag har hållit på lite med... jag borrade ur en pipa på en ljuddämpare en gång."

Kanske blev det inte någon ljuddämpare; steget från en pipa till en improviserad pipe-dagger är kanske inte så långt?
Citera
2014-04-02, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det har aldrig ägt rum någon sexscen och det förstår åtminstone alla kvinnor som är någorlunda insatt i fallet.

Det vet varken du eller jag någonting om och det finns ingen anledning att tro att sexscenen den 4 maj mellan VB och KJ aldrig ägt rum.

MEN

Sexscenen(enbart KJ) som jag främst syftade på var den under förmiddagen 5 maj.
Citera
2014-04-02, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där får du allt ta och förklara. Hur vet du att KJ och VB inte hade sex den där kvällen?

En nykter tjej, och i det här fallet en Thailändska som enligt någon i tråden ska vara renliga och därför ska ha tvättat underlivet rent från dna tar inte en kuk i munnen som vars ägare är erkänt skitig, aldrig duschar eller borstar tänderna annat än att påminnas om det. Föräldrarna var ju bortresta så mamman har väl knappast påmint Kristoffer att göra rent bakom "flänsen" aktuell kväll.

De killar/män som köper berättelsen om oralsexet visar klart och tydligt deras egen syn på vad underlivshygien är och hur dom själva sköter den.
Citera
2014-04-02, 00:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han hade kanske flashback vid förhöret?

Jag håller med dig i allt, mycket märkligt att han minns väldigt detaljerat kring det som inte kan kontrolleras, sanningen är så att säga gömd och begraven.

Det här tillsammans med kommentaren kring blodet i bagageutrymmet är ett kvitto på det jag tror, att KJ är inblandad, definitivt är han det. Dock kan en medgärningsman inte uteslutas.

Jag skulle gå så långt som att påstå att utesluta en eller ett par medgärningspersoner är uteslutet.
Citera
2014-04-02, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det vet varken du eller jag någonting om och det finns ingen anledning att tro att sexscenen den 4 maj mellan VB och KJ aldrig ägt rum.

MEN

Sexscenen(enbart KJ) som jag främst syftade på var den under förmiddagen 5 maj.

Den har heller inte ägt rum...eller jo, men inte den natten. Berättelsen om den är enbart tänkt som "ett smart alibi" från Kristoffers sida.
Citera
2014-04-02, 00:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det kan ju vara därför att det som hände efter att han åkte hem från brodern handlade om en flaska, smör och ja ni vet vad..KJ tyckte säkert att det var lättare att säga "kommer inte ihåg" till sin mamma än att berätta om flaska/smör sessionen.

Ja det var ju så lämpligt att det hade hänt en massa "pinsamma" saker den där kvällen som kunde berätta om i efterhand för att fylla ut med vad som hade hänt den där kvällen och varför. Du har inte tänkt på att det också var lättare att säga att han inte kom ihåg än berätta för mamma att han åkt sin väg och styckat en ung kvinna han mördade tidigare på kvällen; en kvinna som ingen sett några livstecken ifrån sen drygt 2 timmar innan hon ska promenerat sin väg ifrån honom med en plastpåse under armen.

Du vet att det är lättare att minnas lögner och påhittade berättelser än faktiska händelser va? Hur en person med så dåligt minne som KJ säger sig ha (särskilt när man kan kolla hans uppgifter) kan komma ihåg så mycket om sin bilfärd och ett halvår efteråt berätta en lång historia om sin lilla onanistund med alla detaljer inklusive diarrén (som han inte sa ett ord om till sin kompis dagen efter) övergår faktiskt mitt förstånd.

Fast det är lättare för dig så klart. Du bestämde ju dig för att KJ var oskyldig redan innan vi egentligen visste någonting mer än att han var en arbetslös kompis till henne med ev. funktionshinder som nu häktats.
Citera
2014-04-02, 00:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kan man ajournera en hovrättsförhandling om någon av parterna anser sig ha sent inkommet bevis som kan påverka domen?
Ordföranden beslutar om ajournering. Det undviks, eftersom det ställer till med en massa elände, men om det är absolut nödvändigt, så görs det.

Citat:
Hur reagerar damerna med färgglada scarfer i rätten och hovrättspresidenten på ett förslag om ajournering från advokat TO?
Det bedöms på sina meriter, som engelsmännen skulle säga. Och presidenten har nog inte mycket med saken att göra, utan det går inte längre än till ordföranden.

Men nu är det för sent på dagen för det. Man bör helst komma på en anledning till att ajournera innan det är dags för slutpläderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in