2014-03-28, 11:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kan inte annat än hålla med.

Mördare är i 9 fall av 10 psykopater. MB kvalar lätt in på den listan - inte KJ.

Källa på det tack! Här godkänner vi inga argument a'la förutsätta det som ska bevisas.

(Min lekmannauppfattning ur minnet: Psykopater är kraftigt överrepresenterade vid grova våldsbrott men utgör absolut inte någon majoritet av alla mördare, än mindre förstås några 90%)
Citera
2014-03-28, 11:18
Medlem
Citat:

Mördare är i 9 fall av 10 psykopater. MB kvalar lätt in på den listan - inte KJ.

Källa på det efterfrågas!
Citera
2014-03-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad man känner till så kan hundar inte läsa en text, så det hade inte spelar någon roll, hunden markerade därför att det fanns målsubstans i bagageutrymmet. Varför görs det en "big deal" av det här söket?

Tekniker har konstaterat att blod från VB fanns i utrymmet, dess förekomst och utbredning tillsammans med likdoft gav slutsatsen att VB:s kropp eller delar av den har fraktats i utrymmet. Det är vad teknikernas uppfattning som är avgörande, inte hundens markering i sig.

Som med de andra bevisen/indicier, så stödjer de varandra, det menar man i alla fall.

Dock så kunde man ha preciserat lite bättre kring hur man har resonerat kring fynden i bilen, form, utbredning osv., och kopplat det till fynden av kroppsdelarna, lagt ett pussel och berättat vad som har hänt i detalj. Emballage och annat har inte hittats, det försvårar en detaljerad hypotes, förståeligt, och det är bristen i bevisföringen tycker jag.

Om du inte förstår att skylten skulle va till föraren så är det ingen ide att fortsätta.
Men jag chansar på att du bara försökte va spydig. Om du inte ser felen här så har du ingen kunskap om hur sökarbetet ska läggas upp, just för att inte föraren ska missleda hunden.
Föraren ska i det här fallet skicka in hunden i bagaget och låta den söka av i lugn och ro, inte fara runt å störa hunden. Du har tidigare försvarat Uno med näbbar och klor, vet ej vad du har för agenda. Passa dig så jag inte bussar Sampo på dig igen
Citera
2014-03-28, 11:21
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vad skall finnas i slasken menar du?

Jag spekulerar förvisso, men antagligen anledningen mer ingående varför MB inte på något sätt kan vara inblandad. Det är inget av intresse för den fortsatta utredningen således. Men vill ni spinna vidare på det helt stendöda "MB-spåret" så varsågod.
Citera
2014-03-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
A4 ark fanns i samtliga bilar.

Ok. Tack.
Citera
2014-03-28, 11:23
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Visst är det så.

Blodspåren i bilen tillsammans med handskar och påse är egentligen det enda beviset som kan sägas vara värt något.

Precis. Bara dessa två bevis räcker för att döma KJ för mord och per automatik styckning m.m. "per automatik" Då kommer rätten in på det jag rapat upp tidigare, frågan om sannolikhet kontra osannolikhet. Vad Lagro anser vara osannolikt kanske rätten anser vara högst sannolikt. Tack och lov.
Citera
2014-03-28, 11:26
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Vilka psykopatbeteénden hos MB tänker du på då? Jag har gjort många av de saker han gjort under mitt liv också. Mordhotat, varit otrogen, elak, våldsam, men är jag då psykopat?
Tveksamt.
Citera
2014-03-28, 11:36
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det finns folk i tråden som hävdar advokaten har ett, eller fler hemliga triumfkort. DET skall bli kul att höra.
Man kan tycka att de triumfkorten ska presenteras Nu fast de kommer väl, han kan ju inte köra hela registret direkt mr Stjärnadvokat. Då blir det inget drama. Så den som väntar på nåt gott, väntar aldrig för länge.
Mr "Skyldig och Stolt" himself lär få vänta ett x antal år på att få sig nåt gott, det är en sak som är säker. Han kanske i och för sig nöjer sig med vad Kurran har att erbjuda, med schmööööör på då naturligtvis.
Senast redigerad av yoloits 2014-03-28 kl. 11:38.
Citera
2014-03-28, 11:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Precis. Bara dessa två bevis räcker för att döma KJ för mord och per automatik styckning m.m. "per automatik" Då kommer rätten in på det jag rapat upp tidigare, frågan om sannolikhet kontra osannolikhet. Vad Lagro anser vara osannolikt kanske rätten anser vara högst sannolikt. Tack och lov.

Utan att ens ha en vettig förklaring till varför blod fanns enbart på handskarnas ovansida, inte på greppytorna?

Hypotesen är att handskarna har använts vid hanteringen av liket och därför finns det blod på dem, ett starkt bevis menar man utan att förklara besudlingarnas förekomst och utseende, hm?

Åter igen så hoppar man över det väsentligaste, vad har hänt.

Fruktansvärt illa utrett måste jag säga.
Citera
2014-03-28, 11:44
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Utan att ens ha en vettig förklaring till varför blod fanns enbart på handskarnas ovansida, inte på greppytorna?

Japp.

Exemplariskt utrett om du frågar mig.
Citera
2014-03-28, 11:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Japp.

Exemplariskt utrett om du frågar mig.

Kan du placera handskarna i en kontext, hur användes de vid hanteringen av kroppen så att endast ovansidan på dem blev besudlade? Åklagaren, SKL, ingen har presenterat en rimlig och trovärdig teori kring det, det kanske man borde ha gjort, annars finns möjligheten att de faktiskt har besudlats pga ett vattenläckage.

EDIT;Plastpåsen då, den besudlingen, det sägs ingenting om vilken typ det är, kontakt, stänk/dropp eller annat. Borde man inte ha en klar uppfattning om besudlingens tillkomst innan man teoretiserar kring påsens betydelse i bevishänseende?
Senast redigerad av OY 2014-03-28 kl. 11:55.
Citera
2014-03-28, 11:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Och då kan man lugnt säga, "ni har inget på mig och jag kommer gå ut på kvart"

Så hade jag också kunnat resonera om det inte hade varit för Kj:s personlighet och att han fungerar som han gör.

KJ:s funktionsnedsättningar orsakar ett inre kaos när han ställs inför en uppgift som innehåller delmoment - i vilken ände ska jag börja, vad är viktigt, hur förväntas slutresultatet se ut ? Nya uppgifter försvårar ytterligare. Add och As är inga påhittade diagnoser, de påverkar frontallobens exekutiva funktioner och det visar sig inte minst i KJ:s vardagstillvaro där det till synes enkla blir svårt för honom.

Den typen av situation vi är inne på nu är förenad med hög stress - skulle han ha klarat av att tänka metodiskt utan att låta sitt inre kaos ta över ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in