2014-03-28, 05:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag inte att han visste - åtminstone hoppas jag att det var så.

UL "styrde" hundens sök lika mycket inne i bilen utan att markering gjordes.

Jag tolkar det som att UL inte själv hade förtroende för hundens förmåga. Hunden får ingen tid att fokusera på uppgiften, han rycker i kopplet och dirigerar om hunden hela tiden.

Det han då "inbjuder" till är att hunden tappar självförtroendet och blir en "ögontjänare" eller rättare "nostjänare".

Helt egen tolkning.

Föraren bestämmer var det skall nosas, hunden är förarens förlängda arm, eller snarare förarens förstärkta luktsinne. Det är inte så att hunden nosar metodiskt på varje kvadratcentimeter tills exakt hela ytan är avsökt, så arbetar inte en hund. Föraren ser var och hur hunden nosar och styr hunden till vissa ytor.

I ett bagageutrymme blåser det kanske inte så mycket tänker jag, men utomhus rör sig luften och det är förarens roll att styra hunden att lukta på vissa platser mht till t ex. terräng och vindförhållanden för att täcka in den yta som är intressant.

Det är samarbetet mellan hund och förare som gör ekipaget användbart.
Föraren tolkar hunden hela tiden och ser om hunden har ett förhöjt intresse, då kan föraren anvisa en begränsad yta och fråga hunden, finns det förekomst här.

Finns det ingen förekomst så uteblir markeringen.
Citera
2014-03-28, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag inte att han visste - åtminstone hoppas jag att det var så.

UL "styrde" hundens sök lika mycket inne i bilen utan att markering gjordes.

Jag tolkar det som att UL inte själv hade förtroende för hundens förmåga. Hunden får ingen tid att fokusera på uppgiften, han rycker i kopplet och dirigerar om hunden hela tiden.

Det han då "inbjuder" till är att hunden tappar självförtroendet och blir en "ögontjänare" eller rättare "nostjänare".

Helt egen tolkning.

Tyvärr så visste han ju det i samma sekund som Uno rev upp det vita A4ark som täckte hålet i mattan. Det är då som han själv tappar koncepterna, han sträcker sig in i luckan fumlar efter arket, drar i hunden med hjälp av ett kort koppel.
Det här är sista bilen av tre som undersöks, tror du att det låg A4ark i dom andra två?
Meningen med tre bilar är att hundföraren inte ska veta och därmed påverka hunden.
Dom kunde ha lagt en skylt i skuffen med plakattext HÄR ÄR DET. Så klantigt.
Skickar man någon i fängelse på detta så tycker jag det är skandal.
Citera
2014-03-28, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den hemska, occulta, satanistiska, nazitiska Schlangekraft bor på eksakt samma address som de båda bröderna Hertzberg (KJs kompisar) nämligen: Fabriksgatan 7 .
Namn?
Citera
2014-03-28, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Varför är det brytmärken på listen och plasten kring bagageluckans lås(bild 2 och 3 i FUP s305-306) men inget syns på bild 8 på s309?

Det ser inte ut som brytmärken särskilt inte om du förstorar upp bilderna. Snarare smuts, låsolja som droppat?
Citera
2014-03-28, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det går inte att säga med någon säkerhet utifrån det rättsmedicinska protokollet, eftersom det i allt för få fall anger djupet på skadorna. Dessutom får jag intrycket att flera olika stickvapen kan ha använts, vilket ytterligare krånglar till analysen. Det faktum att de månskärformade såren anges variera lite i bredd talar möjligen för ett bajonett- eller Pipe Dagger-liknande vapen, men å andra sidan borde skillnaden ha varit ännu större såren emellan med ett sådant vapen

Bör det inte bli olika bredd på såren beroende på hur mördaren hanterar verktyget? Det räcker väl att han böjer/drar det lite åt sidan för att såret ska bli bredare?
Citera
2014-03-28, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Namn?

Kolla på birthday om något namn verkar bekant...
Citera
2014-03-28, 07:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tyvärr så visste han ju det i samma sekund som Uno rev upp det vita A4ark som täckte hålet i mattan. Det är då som han själv tappar koncepterna, han sträcker sig in i luckan fumlar efter arket, drar i hunden med hjälp av ett kort koppel.
Det här är sista bilen av tre som undersöks, tror du att det låg A4ark i dom andra två?
Meningen med tre bilar är att hundföraren inte ska veta och därmed påverka hunden.
Dom kunde ha lagt en skylt i skuffen med plakattext HÄR ÄR DET. Så klantigt.
Skickar man någon i fängelse på detta så tycker jag det är skandal.

Vad man känner till så kan hundar inte läsa en text, så det hade inte spelar någon roll, hunden markerade därför att det fanns målsubstans i bagageutrymmet. Varför görs det en "big deal" av det här söket?

Tekniker har konstaterat att blod från VB fanns i utrymmet, dess förekomst och utbredning tillsammans med likdoft gav slutsatsen att VB:s kropp eller delar av den har fraktats i utrymmet. Det är vad teknikernas uppfattning som är avgörande, inte hundens markering i sig.

Som med de andra bevisen/indicier, så stödjer de varandra, det menar man i alla fall.

Dock så kunde man ha preciserat lite bättre kring hur man har resonerat kring fynden i bilen, form, utbredning osv., och kopplat det till fynden av kroppsdelarna, lagt ett pussel och berättat vad som har hänt i detalj. Emballage och annat har inte hittats, det försvårar en detaljerad hypotes, förståeligt, och det är bristen i bevisföringen tycker jag.
Citera
2014-03-28, 08:09
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
En hund känner lukten av narkotika i en bensintank medan vi skulle säga att det bara luktar bensin. Skuras golvet med Ajax där ett lik legat säger vi att det luktar skurmedel även om likdoften finns men är svagare än Ajaxlukten. Hunden har selektivt luktsinne plus fan så mycket bättre än vad människan har.

Om jag kramar ett cykeldäck med min hand och någon annan tar min cykel så kan en tränad hund spåra cykeln via min doft från handen på däcket i ca 10 kilometer. Bara fråga en bildad hundförare.
Citera
2014-03-28, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag VET 100% säkert den riktiga identiteten/namnet på Schlangekraft, och hans address ÄR Fabriksgatan 7, om han då faktiskt bor där det kan jag inte säga med säkerhet, faktiskt så skulle jag gissa att han inte bor kvar där iom att hanns föräldrar ochså står på den adressen, och med hans ekstrema interessen för död, mord, nazism etc så tycker jag att det är osannolikt att han bor tillsammans med någån. Man kan dock inte utesluta att lägenheten han bor i står i föräldrarnas namn och att dom bor någån annanstans och att Schlangekraft då har lägenheten för sig själv på Fabriksgatan 7.

Hur vet du det? Känner du honom? Varför inte outa honom här då?

Kan förstå om man är lite försiktig med outa folk här. Men just Schlangen tycker jag inte man behöver visa så stor respekt inför. Han har genom sin sjuka blogg diskvalificerat sig själv så att säga. Har ju inte varit några större problem att droppa namn här i tråden tidigare till både höger och vänster heller.
Citera
2014-03-28, 08:16
Medlem
yoloitss avatar
Då var man på väg igen, undrar vad stjärnadvokaten kommer med idag, något om tejpen eller blodet i bagaget kanske. Ska bli mycket intressant att höra hans förklaringar kring dessa bevis.
Citera
2014-03-28, 08:23
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Då var man på väg igen, undrar vad stjärnadvokaten kommer med idag, något om tejpen eller blodet i bagaget kanske. Ska bli mycket intressant att höra hans förklaringar kring dessa bevis.

Det finns folk i tråden som hävdar advokaten har ett, eller fler hemliga triumfkort. DET skall bli kul att höra.
Citera
2014-03-28, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
UL luktade först.

Källa på det tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto