Citat:
Ursprungligen postat av
raddical
Det kanske är jag som är helt efter här, och då ursäktar jag mig, men ni tycker alltså att det inte är något konstigt med att man kommer att se både sömmen från ändringen av längd och bandet om man gör ett pressveck?
Alltså, min första tanke var också att det råder en misstolkning av terminologin här. Så för att förtydliga:
Pressveck :linjen som går längs benet.
Slag :vikningen av tyg på botten.
Bandet är där för att skydda byxan från hälen och ska vara på insidan. Någon har gjort ett rejält klavertramp genom att bara vika upp byxan. När byxan läggs upp så kommer slaget (om du nu vill ha slag) att täcka sömmen, annars så kan det sys för hand (och med vissa maskiner) och kommer ändå inte att synas.