Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-25, 23:00
  #1381
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
tack för tyrwhitt tipset! Är dock slim jag är ute efter, såg dock att dom erbjöd det också. Fråga: Vad är skillnaden om ett par byxor är non iron eller inte? Vet ju vad översättningen betyder men i praktiken så att säga
Non-iron ska du hålla dig borta ifrån. Jag har för mig att det finns två sorters non-iron, en där man behandlar tyget med kemikalier och en där man värmebehandlar istället. Båda tenderar att lukta äckligt och motverkar inte skrynklage bättre än vanligt tyg.

Angående benvidden ser jag nu att ni skrev slim, trodde ni menade helt och hållet klassiskt snitt. Själv tycker jag att det blir väldigt oproportionerligt att ha hög midja men tajt benvidd, silhuetten blir väldigt konstig.
Citera
2016-07-31, 00:15
  #1382
Medlem
Tycker saman amels byxor är riktigt fina, var kan jag hitta liknande med liknande snitt och passform?
Citera
2016-08-02, 19:35
  #1383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Jag har ett par chinos från Charles Tyrwhitt i passform classical fit. Midjan är i princip perfekt enligt mig (runt 1-2 centimeter under den naturliga midjan). Priset är utmärkt och om ni köper byxor i tätt- och kraftigt vävda tyger kommer de att hålla länge. Om du vill ha linnebyxor med klassiskt snitt och bor i Stockholm kan du dra dig till A.marchesan på odengatan, som för övrigt säljer kostymer enbart i klassiskt snitt. Annars kan du måttbeställa byxor från luxuire och få den midjan och byxvidden som du önskar.

Vad ses som den naturliga midjan? Hur sitter byxorna i förhållande till naveln?
Citera
2016-08-02, 19:55
  #1384
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Vad ses som den naturliga midjan? Hur sitter byxorna i förhållande till naveln?
Midjan är den smalaste delen av överkroppen, bortsett från armhålorna då. För mig sitter byxor precis på/lite över naveln, vilket som är helt perfekt för mig.
Citera
2016-08-03, 01:31
  #1385
Medlem
finns det ingen nätbutik med fri frakt som säljer bra snygga klassiska byxor?
Dom ska användas till skjorta främst och gärna ha slag
Citera
2016-08-03, 23:01
  #1386
Medlem
DrRockzos avatar
Funderar på att skaffa ett par flanellerl till hösten/vintern. Luxire verkar prisvärt, t.ex. denna https://custom.luxire.com/collection...y-wool-flannel .

Mina funderingar:

1. 85% ull, 15% nylon, är det en acceptabel mix? Recensionerna på hemsidan verkar lovande men de kanske är fejkade vad vet jag?
2. Är det värt att betala 50% mer för ett par flaneller (100% ull) gjorda av VBC?
3. Hur ska jag bete mig för att få så bra mått som möjligt när jag lägger en beställning, känns ju pissigt om det blir fel på något mått och så har man slängt 1000-1400 spänn i sjön? Är det något mått som är extra viktigt? Tänkte att en skräddare kanske kan justera till viss del.

Är det bättre att mäta utifrån min kropp eller ska jag utgå från måtten på ett par kostymbyxor jag har (som sitter OK)?

4. Något annat jag bör tänka på när jag gör mina val?
Citera
2016-08-04, 00:31
  #1387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Funderar på att skaffa ett par flanellerl till hösten/vintern. Luxire verkar prisvärt, t.ex. denna https://custom.luxire.com/collection...y-wool-flannel .

Mina funderingar:

1. 85% ull, 15% nylon, är det en acceptabel mix? Recensionerna på hemsidan verkar lovande men de kanske är fejkade vad vet jag?
2. Är det värt att betala 50% mer för ett par flaneller (100% ull) gjorda av VBC?
3. Hur ska jag bete mig för att få så bra mått som möjligt när jag lägger en beställning, känns ju pissigt om det blir fel på något mått och så har man slängt 1000-1400 spänn i sjön? Är det något mått som är extra viktigt? Tänkte att en skräddare kanske kan justera till viss del.

Är det bättre att mäta utifrån min kropp eller ska jag utgå från måtten på ett par kostymbyxor jag har (som sitter OK)?

4. Något annat jag bör tänka på när jag gör mina val?

Beställ ett par testbyxor till att börja med, visst det blir lite dyrare men är svårt att få perfekt passform på första byxorna. Själv har jag byxor med ull/polyester blandning från sidan som sitter väl och hittills har hållit väl. Själv tyckte jag det var lättast att utgå ifrån mått på ett par byxor som satt väl.
Citera
2016-08-04, 22:56
  #1388
Medlem
DrRockzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Beställ ett par testbyxor till att börja med, visst det blir lite dyrare men är svårt att få perfekt passform på första byxorna. Själv har jag byxor med ull/polyester blandning från sidan som sitter väl och hittills har hållit väl. Själv tyckte jag det var lättast att utgå ifrån mått på ett par byxor som satt väl.

Ja kanske säkrast att prova först med ett test, med frakt landar det då på drygt 700 kr. Antar att de går att bära som chinos, lite annorlunda färger bara.
Vad anser ni om slag på byxbenen, vara eller inte vara?
Annars tänker jag slät front, bältesöglor, fullfodrade ben, sluttande framfickor, två bakfickor utan knapp.
Låter ok?
Citera
2016-08-05, 16:54
  #1389
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Ja kanske säkrast att prova först med ett test, med frakt landar det då på drygt 700 kr. Antar att de går att bära som chinos, lite annorlunda färger bara.
Vad anser ni om slag på byxbenen, vara eller inte vara?
Annars tänker jag slät front, bältesöglor, fullfodrade ben, sluttande framfickor, två bakfickor utan knapp.
Låter ok?

Skulle du gifta dig med en lemur? (Lemuren delar 93% av människans dna och är alltså typ en människa, lite som att luxire kläder typ är bra).

Byxben skall fodras 4 tum nedom knäet. Du skall ha en bakficka på samma sida som din skrivhand. Tyget låter skit. 85% ospecat ull kan vara vad som helst, tom shoddy. Nylon är det näst sämsta syntetmaterialet i vardagskläder, bara akryl är sämre. Nylonet bildar noppor som är svåra att få bort. Du hittar förmodligen bättre tyger på hm eller brother.

Vill du ha något som är bra så kostar det. Vill du ha billigt så får du just det.
Citera
2016-08-05, 21:45
  #1390
Medlem
DrRockzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Skulle du gifta dig med en lemur? (Lemuren delar 93% av människans dna och är alltså typ en människa, lite som att luxire kläder typ är bra).

Byxben skall fodras 4 tum nedom knäet. Du skall ha en bakficka på samma sida som din skrivhand. Tyget låter skit. 85% ospecat ull kan vara vad som helst, tom shoddy. Nylon är det näst sämsta syntetmaterialet i vardagskläder, bara akryl är sämre. Nylonet bildar noppor som är svåra att få bort. Du hittar förmodligen bättre tyger på hm eller brother.

Vill du ha något som är bra så kostar det. Vill du ha billigt så får du just det.

Intressant liknelse; om Luxire är budgetskräp, vad bör man satsa på i ditt tycke?

Är det av någon särskild anledning att man bara bör fodra ner en bit under knäet? Tänker att om man har ofodrat så kliar det en del kanske (obs har aldrig burit flanell så jag vet inte men vill inte göra en miss)?
Citera
2016-08-06, 22:02
  #1391
Medlem
Kan någon hjälpa mig och tipsa mig om byxor som sitter mellan regular och slim? Jag vet att saman amel gör dessa MTO, Eidos Napoli med normal midja men dom är så dyra! Har budget på 2000kr/paret och ska gå med bara skjorta till dessa byxor så inte allt för hög midja, det jag söker är då alltså normal midja. Jag vill gärna göra slag på mina byxor också då jag tycker det är grymt snyggt (är det bara att beställa längre byxor och sen gå till skräddaren?
Citera
2016-08-08, 18:09
  #1392
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Intressant liknelse; om Luxire är budgetskräp, vad bör man satsa på i ditt tycke?

Är det av någon särskild anledning att man bara bör fodra ner en bit under knäet? Tänker att om man har ofodrat så kliar det en del kanske (obs har aldrig burit flanell så jag vet inte men vill inte göra en miss)?

Du ska ha handsydda byxor i holland & sherry blue sapphire (super 200's med äkta safirpartiklar, £775 per meter). Allt annat är misstänkt judiskt. Möjligtvis kan man godkänna Jade-kollektionen från Dormeuil.

Ull kliar inte. Möjligtvis din shoddy/nylonmix, men inte ens Fox grova flanell från brittisk downull kliar. Kanske om man har frökenhud. Fodret (en viskostaft, möjligtvis PE i grova sportbyxor) är till för att ge byxorna längre liv, för att dölja innanmätet och för att pressen ska hålla lite bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback