2014-03-24, 14:01
  #781
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Jag behöver lite hjälp här (tror jag)!

jag hittade för ett tag sedan en Oscar Jacobson kostym i grå bomull i en sekond hand affär av en ren slump, till ett väldigt förmånligt pris.

Eftersom att jag är en ingenjör student så fås det inte många tillfällen att bära en kostym, jag tycker även att dom fungerar ypperligt var för sig också.

Jag fick här om dagen för mig att fixa ett par snygga pressveck på dom också, för jag finner det väldigt väldigt stilfullt. Men så började jag tänka på det, hur ser ni det med att sätta ett par pressveck på dom, och sedan även bära kavajen samtidigt. Är detta ok?

http://imgur.com/7f8WcGY

Och om det då är det, hur borde jag gör med detta? Det borde väl vara relativt simpelt för en skräddare att göra ordentligt snyggt?

Edit: Längden som dom är nu för tillfället är bra!


Mvh
Pressveck kan du göra själv ifall du har ett strykjärn och en tygbit (för att ha mellan byxa och järn). Eftersom materialet ser ut att varit av flanellart så uppmuntras pressveck. Om du ska bära den som kostym så tycker jag att du ska ha pressveck på byxorna, lika så ifall du bär byxorna för sig.
Citera
2014-03-24, 14:06
  #782
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Pressveck kan du göra själv ifall du har ett strykjärn och en tygbit (för att ha mellan byxa och järn). Eftersom materialet ser ut att varit av flanellart så uppmuntras pressveck. Om du ska bära den som kostym så tycker jag att du ska ha pressveck på byxorna, lika så ifall du bär byxorna för sig.

Det var precis det jag ville veta! Jag tackar så hemskt mycket!

Jag behöver bara få byxorna upplagda på ett snyggare sätt först då! Borde väl inte vara för svårt?
Citera
2014-03-24, 14:13
  #783
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Det var precis det jag ville veta! Jag tackar så hemskt mycket!

Jag behöver bara få byxorna upplagda på ett snyggare sätt först då! Borde väl inte vara för svårt?
Nu hänger jag inte med, du skrev ju att längden var bra nyss.
Citera
2014-03-24, 14:34
  #784
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Nu hänger jag inte med, du skrev ju att längden var bra nyss.

Syns inte bilden i mitt första inlägg? skumt!

http://imgur.com/7f8WcGY Här kommer den iaf! Byxbenet är uppvikt här, och det är väl inte något vidare snyggt va?
Citera
2014-03-24, 14:54
  #785
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Syns inte bilden i mitt första inlägg? skumt!

http://imgur.com/7f8WcGY Här kommer den iaf! Byxbenet är uppvikt här, och det är väl inte något vidare snyggt va?
Jaha, är byxan fastsydd så där?
Citera
2014-03-24, 14:57
  #786
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Jaha, är byxan fastsydd så där?

Oh yes! Det var så när jag köpte dom. Men det borde väl gå att göra "ordentligt"?
Citera
2014-03-24, 17:14
  #787
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Oh yes! Det var så när jag köpte dom. Men det borde väl gå att göra "ordentligt"?
Blandar du ihop pressveck och slag? Pressveck är det långa vertikala veck som löper längs byxbenets fram och baksida, medan slag är den 'uppvikning' som ibland finns längst ned på byxbenet.
Citera
2014-03-24, 17:19
  #788
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Blandar du ihop pressveck och slag? Pressveck är det långa vertikala veck som löper längs byxbenets fram och baksida, medan slag är den 'uppvikning' som ibland finns längst ned på byxbenet.


Nej, på bilden har jag redan vikt upp, men då ser man även hur dom gjorde när dom kortade byxbenet och det lilla "skyddet" för att inte slita upp tyget som rör vid klacken/hälen när man går.

Det är dessa två detaljer som jag måste få lösta hos en skräddare! För jag skulle knappast tro att ni skulle anse det stiligt om jag gör pressveck och detta syns både framifrån och bakifrån? *hrm*
Citera
2014-03-24, 18:20
  #789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Nej, på bilden har jag redan vikt upp, men då ser man även hur dom gjorde när dom kortade byxbenet och det lilla "skyddet" för att inte slita upp tyget som rör vid klacken/hälen när man går.

Det är dessa två detaljer som jag måste få lösta hos en skräddare! För jag skulle knappast tro att ni skulle anse det stiligt om jag gör pressveck och detta syns både framifrån och bakifrån? *hrm*

Alltså det "lilla skyddet" syns ju inte vid användning om byxorna är i rätt längd och själva uppläggningen ser inte konstig ut.
Citera
2014-03-24, 18:24
  #790
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Nej, på bilden har jag redan vikt upp, men då ser man även hur dom gjorde när dom kortade byxbenet och det lilla "skyddet" för att inte slita upp tyget som rör vid klacken/hälen när man går.

Det är dessa två detaljer som jag måste få lösta hos en skräddare! För jag skulle knappast tro att ni skulle anse det stiligt om jag gör pressveck och detta syns både framifrån och bakifrån? *hrm*
Jag kanske är lite trög nu, men vad är felet? Visst, bandet kanske borde gå hela vägen runt, men annars?
Citera
2014-03-24, 19:04
  #791
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4gnusson
Jag kanske är lite trög nu, men vad är felet? Visst, bandet kanske borde gå hela vägen runt, men annars?

Det kanske är jag som är helt efter här, och då ursäktar jag mig, men ni tycker alltså att det inte är något konstigt med att man kommer att se både sömmen från ändringen av längd och bandet om man gör ett pressveck?
Citera
2014-03-24, 19:22
  #792
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Det kanske är jag som är helt efter här, och då ursäktar jag mig, men ni tycker alltså att det inte är något konstigt med att man kommer att se både sömmen från ändringen av längd och bandet om man gör ett pressveck?
Alltså, min första tanke var också att det råder en misstolkning av terminologin här. Så för att förtydliga:

Pressveck :linjen som går längs benet.
Slag :vikningen av tyg på botten.

Bandet är där för att skydda byxan från hälen och ska vara på insidan. Någon har gjort ett rejält klavertramp genom att bara vika upp byxan. När byxan läggs upp så kommer slaget (om du nu vill ha slag) att täcka sömmen, annars så kan det sys för hand (och med vissa maskiner) och kommer ändå inte att synas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in