2014-03-22, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har också läst och jag hittade båda ställena och noterade dem som intressanta. Hur kan du läsa samma text och inte se det? Dyslexi?

Edit: Det står ju inte i klartext att hon är gravid men det står ju svart på vitt vad hon SMSat. Du tolkar det tydligen det som står att hon absolut inte kunde varit gravid.

Jag har hittat precis samma text på de ställen du menar och där framgår det inte, som diskussionen handlar om att hon skulle vara gravid, helt naturliga frågor av FL att nysta i. Att du gärna tolkar det så och finner det intressant förvånar mig inte det minsta.

Sen det här med dyslexi, du förstod ju tydligen inte de inlägg som föregick denna diskussion.
Senast redigerad av majk69 2014-03-22 kl. 19:21.
Citera
2014-03-22, 19:20
Medlem
Clavells avatar
Citat:
"Samma typ" eller "liknande typ" kan man ju inte använda som bevis överhuvudtaget. I slasken med den undersökningen.
Varför kan man inte använda det som bevis? Hade SKL sagt att det inte var samma typ så hade det ju inte varit något bevis.

Men nu vet vi alltså att KJ hade en rulle i sitt hem med VBs blod på. Denna rulle är delad på tvären på samma sätt som tejpen i VBs hår. Det är dessutom samma typ av tejp. Med +1 säkerhet från samma rulle.

För mig är det en av de tyngsta indicierna i det här fallet. Alternativet att VB lämnat en rulle hos KJ av samma typ och med samma delning som den som mördaren sen använt. Och att sen KJ dessutom har en tredje rulle som är delad på samma sätt. Jag tycker det känns väldigt osannolikt.
Citera
2014-03-22, 19:22
Medlem
highfives avatar
Jag var också inne ett tag på att VB kunde ha mördats i en husvagn/täckt släp eller möjligtvis någon form av husbil/skåpbil. Många ställer på ex husvagnar och husbilar den 1/5. Sen kan slagningarna på KJs bil vara en koll om den har dragkrok. Det som gjorde mig intresserad var nyckeln som fanns i fickan under solskyddet. Sen när jag läste vidare i fup så visade sig att nyckeln gick till en moppe och då släppte jag den teorin. Fast en husvagn som mord-och styckningsplats är inte helt orealistisk. Kan förklara varför mordvapnet är lite udda. Någon har varit inne på potatisskalare och en sådan brukar finnas i ex husvagnar.
Citera
2014-03-22, 19:27
Medlem
caristells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det upptäcktes inte vid obduktionen.
Ett missfall syns ju inte mer än ett par dagar efter i livmodern, sen återgår allt fort till det normala och har man tidigt missfall är det enbart som vid menstruation. Man kanske kan mäta gulkroppshormonet för att se en graviditet vid obduktion men hormonet minskar ju fort när fostret stötts ut. Får man ett senare missfall är det klart det kanske syns men det tror jag inte eftersom den delen av kroppen återanpassar sig väldigt fort efter graviditet för att det fort ska kunna bli ny graviditet.
Jag tro det var formulerat som att en pågående graviditet inte syntes vid obduktionen, det stod ingenting om missfall alls.
Citera
2014-03-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Hur menar du nu? SKL ger +1 vilket betyder att det är troligare att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Åklagarna säger att de menar att tejpen kommer från samma rulle. Jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet. Ännu konstigare är hur du kan få det till att jag ger det en +4. Du måste ha missförstått mig någonstans. För i det refererade inlägget uttalade jag inget om min åsikt om tejpen.

Men jag tycker det är en intressant principdiskussion. Menar du att åklagarna inte skall få hävda att de menar att KJ utfört mordet? Om de inte har +4 bevis från SKL på att det är så? Jag är definitivt ingen jurist men jag tror i så fall du missuppfattat åklagarens uppdrag.

Vad i det åklagaren säger är lögn?

Okey, vi börjar med att jag sa att du gett en +4 och gratulerar. Det va ju helt onödigt, sorry.
SKLs +1 betyder inte att det är troligare osv. Det betyder: talar i någon mån för att osv.
Det är möjligt att jag är väl naiv,men har man ett utlåtande från SKL tycker jag att det är märkligt att dom förbiser det. I stället drar dom till med något dom inte kan bevisa. Det där med att åklagarna inte ska få hävda osv, det behöver jag inte svara på va?
Citera
2014-03-22, 19:35
Medlem
PeterNosters avatar
Någon tipsade om att mordvapnet kunde vara en tältpinne. Jag fattade inte ett dugg. För mig är detta en tältpinne:

http://www.getcamping.se/kagegorier/talt/talttillbehor/rund-taltpinne-med-krok-18-cm.html?ref_lp=prisvis

Nu googlade jag lite och det verkar som produktutvecklingen på tältpinnar har gått framåt. Det finns några enstaka som är tänkbara:

https://www.google.se/search?q=t%C3%A4ltpinnar&espv=210&es_sm=93&tbm=isc h&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tNMtU6vDM-bU4wSp3ICYDA&ved=0CD8QsAQ&biw=1034&bih=875

Den här har t.ex en långsmal spets men det är svårt att se om den är U-formad och tillräckligt vass på bilden:
http://www.reimo.com/se/94806-dural_aluminium_taeltpinnar_185x1_5_mm/

Någon som har något liknande och kan prova mörda ett smörpaket?
Citera
2014-03-22, 19:39
Medlem
highfives avatar
Citat:
Någon tipsade om att mordvapnet kunde vara en tältpinne. Jag fattade inte ett dugg. För mig är detta en tältpinne:

http://www.getcamping.se/kagegorier/talt/talttillbehor/rund-taltpinne-med-krok-18-cm.html?ref_lp=prisvis

Nu googlade jag lite och det verkar som produktutvecklingen på tältpinnar har gått framåt. Det finns några enstaka som är tänkbara:

https://www.google.se/search?q=t%C3%A4ltpinnar&espv=210&es_sm=93&tbm=isc h&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tNMtU6vDM-bU4wSp3ICYDA&ved=0CD8QsAQ&biw=1034&bih=875

Den här har t.ex en långsmal spets men det är svårt att se om den är U-formad och tillräckligt vass på bilden:
Har man någon form av tältpinnar till förtältet som brukar finnas till husvagnar? Vi har ju en i tråden som kallar sig husvagn och hen borde kunna svaret.
Citera
2014-03-22, 19:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag var också inne ett tag på att VB kunde ha mördats i en husvagn/täckt släp eller möjligtvis någon form av husbil/skåpbil. Många ställer på ex husvagnar och husbilar den 1/5. Sen kan slagningarna på KJs bil vara en koll om den har dragkrok. Det som gjorde mig intresserad var nyckeln som fanns i fickan under solskyddet. Sen när jag läste vidare i fup så visade sig att nyckeln gick till en moppe och då släppte jag den teorin. Fast en husvagn som mord-och styckningsplats är inte helt orealistisk. Kan förklara varför mordvapnet är lite udda. Någon har varit inne på potatisskalare och en sådan brukar finnas i ex husvagnar.

Husvagn -> Camping-> Tältpinne. Nu är det nära.
Citera
2014-03-22, 19:45
Medlem
caristells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vet inte. Men utan medicinsk behandling el sk skrapning kan ju rester bli kvar.
Det märks om det skulle finnas kvar något, det blir icke angenäma tecken på det.
Citera
2014-03-22, 19:48
Medlem
highfives avatar
Tror väl inte riktigt på min egen id'e, men i så fall skall gm fått in henne i denna husvagn. Fått henne att ta av sig kläderna och sedan huggit ihjäl henne med potatisskalare alt tältpinnar i området som masten täcker. Sedan har gm transporterat bort henne och styckat henne i husvagnen för att få ut henne i delar utan att bära hela kroppen. Då kan man tänka sig att husvagnen kanske brukar parkeras där det rör sig folk. Sedan har delarna körts i bil till Mjösjöberget.
Citera
2014-03-22, 19:48
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Okey, vi börjar med att jag sa att du gett en +4 och gratulerar. Det va ju helt onödigt, sorry.
SKLs +1 betyder inte att det är troligare osv. Det betyder: talar i någon mån för att osv.
Det är möjligt att jag är väl naiv,men har man ett utlåtande från SKL tycker jag att det är märkligt att dom förbiser det. I stället drar dom till med något dom inte kan bevisa. Det där med att åklagarna inte ska få hävda osv, det behöver jag inte svara på va?
Om jag förstått rätt så betyder +1 i det här fallet just: det är troligare att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Har inte fup på telefonen så jag kan inte kolla nu.

Sen tror jag vi tänker lite olika. Jag uppfattat det som att SKL gör en teknisk analys för att visa om tejpen kan komma från samma rulle. Och de kommer fram till att det kan den göra även om det inte går att säga säkert.

Åklagarna gör sen en helhetsbedömning av var tejpen påträffats, hur den är delad, VBs blod och DNA och SKLs slutsatser och kommer fram till åsikten att det sannolikt är samma tejp. SKL gör ingen helhetsbedömning bara en teknisk analys. Åklagarna hävdar aldrig att den tekniska analysen bevisat att det är samma tejp. Det är deras helhetsbedömning som lett fram till den slutsatsen.
Citera
2014-03-22, 19:52
Bannlyst
Citat:

Någon som har något liknande och kan prova mörda ett smörpaket?

Någon av varianterna kan helt klart vara rimliga mordvapen. Är "skålade", halva rör men kräver slipning då dom saknar skärpa och är ofta gjord av "galvat" stål och svårt att få till en vass egg. Men klart bättre än om de är gjorda av aluminium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in