2014-03-22, 02:26
Medlem
checkthisout.s avatar
90%+ av svenska kvinnor skulle jag klassa som feminister.

Feminister är inte bara sådana som är med i F! eller som är politiskt aktiva och politiskt bildade.

Feminist kallar jag också Svensson-blondinen som tror att hon är bäst och viktigast pga det faktum att hon är en svensk kvinna som inte är ful. Hon tillför överhuvudtaget ingenting till samhället men ändå tror hon sig vara bäst (hon är ju trots allt "kvinna").

Att svenska kvinnor överlag är arroganta, opålitliga, oansvariga och otrogna behöver jag också nämna, och det är också en form av feminism.

Överhuvudtaget är svenska kvinnor otroligt överskattade, både av naiva utlänningar och av sig själva.

Själv utser jag svenskor till världens mest överskattade kvinnor. Det räcker bara att flyga till UK, USA eller Tyskland för att hitta tjejer som är minst lika snygga och mycket mer ödmjuka och trevliga. Inget "relationship material" i detta skitland inte.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-22 kl. 02:31.
Citera
2014-03-22, 04:12
Medlem
Hej Robert! Jag förstår din frustation. I en väldigt bred debatt som tyvärr är så pass vinklad som feminism är det lätt att inte bli tagen på allvar om man är man och vill diskutera åsikter om strukturell diskriminering och det påstådda patriarkatet, med mera.

Den typen av feminism jag själv stödjer är den typen som rätt och slätt menar att kvinnor ska ha lika rättigheter som män. Det har under 1900-talet skett enorma framsteg inom detta område, vilket delvis har skett i feminismens namn. Detta går att läsa om i vilken historiebok eller internet-faktasida som helst. Do it!

Jag ställer mig dock tveksam till den typ av feminism som vi ser mer och mer i Sverige idag. En typ av feminism som utgår från att de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor är obefintliga, en feminism som går ut på att män som kollektiv ska känna skam, och framförallt en feminism som inte får kritiseras ostraffat. Jag antar att det främst är DEN typen av feminism du är trött på och hatar. Jag är förstående med det; men jag föreslår istället att du bryter mot normen och tar diskussioner med folk om detta. Blir de upprörda är det deras jävla problem, men det är hursomhelst bättre än att låta åsikterna gro som en hatfylld knuten näve i fickan. Och förhoppningsvis får både du och den andra parten ett meningsfullt åsiktsutbyte.

Med det sagt så tycker jag att du ska undvika att hata feminister. Det är trots allt en chans att de mest är som den första typen jag nämnde, och de visar då prov på att de är vettiga människor, helt enkelt.

Lev väl!
Citera
2014-03-22, 07:48
Medlem
Fyfan, jag känner igen mig väldigt mycket i vad du skriver. Jag är själv strax över 20-snåret och har också upplevt feminismen hela livet. Jag skulle aldrig kunna ha en feminist som flickvän och om min nuvarande flickvän hade blivit det hade jag dumpat henne direkt.

Det är tråkigt att känna ett sådant fruktansvärt hat men de förtjänar det. Väldigt många feminister har helt orealistiska idéer om världen som är helt ofattbara att så många inte ser några brister med.

Till er som säger att det är bara radikalfeminister han beskriver så håller jag ej med.
Citera
2014-03-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskrade
Finns givetvis mängder med exempel, inte minst på individnivå (debatter, sociala medier) men även på partipolitisk (!) nivå. Eftersom du i ett annat inlägg inte erkänner feminismen som ideologi så kanske detta kan vara något för dig? Vänsterpartiets internfeministiska handbok, sid 12:

Stadgarna säger att ”Kvinnor ska vara representerade i valda organ och på förtroendeposter med minst 50 procent om inte synnerliga skäl förhindrar detta” (§ 21). Det innebär att man kan välja styrelser med enbart kvinnor eller med en majoritet kvinnor men inte styrelser med en majoritet män.

Menar du fortfarande att feminism inte är ideologi?

Citat:
Ursprungligen postat av JellyMountain
Fyfan, jag känner igen mig väldigt mycket i vad du skriver. Jag är själv strax över 20-snåret och har också upplevt feminismen hela livet. Jag skulle aldrig kunna ha en feminist som flickvän och om min nuvarande flickvän hade blivit det hade jag dumpat henne direkt.

Det är tråkigt att känna ett sådant fruktansvärt hat men de förtjänar det. Väldigt många feminister har helt orealistiska idéer om världen som är helt ofattbara att så många inte ser några brister med.

Till er som säger att det är bara radikalfeminister han beskriver så håller jag ej med.
Radikalfeminimen ar den storsta femin8stiska skolan I Sverige, mainstreamfeminismen. Konsmaktsordningsbegreppet som I princip alla feminister skriver under pa ar radikalfeministiskt. Kollektiv manl8g skuld och att det skulle vara patriarkala strukturer bakom vald mot kvinnor andra radikalfem8nistiska ideer. Fullstandigt kontraproduktivt om man vill hjalpa utsatta kvinnor.

- He is just a wally on Pattaya beach.
Citera
2014-03-22, 15:45
Medlem
Det är hårt att bli dumpad och inte lyckas ragga upp någon ny. Jag lider med dig.
Citera
2014-03-22, 16:33
Medlem
demonmormors avatar
Hej Robert!

Vad tråkigt att feminismen får dig att bli arg och hatisk, bara för att du missförstått något.

Jag tänker börja med att du har uppfattningen att feminister tycker att du haft det lätt i livet och fått saker gratis på grund av att du är man.
Såhär är det: det finns ett antal variabler i våra liv som gör att vissa har det förhållandevis enklare än andra; dessa saker är kön, klass, etnicitet och funktionalitet.
Jag (vit, hetero, arbetarklass, och utan funktionshinder) har haft ett betydligt lättare liv än en en tjej i samma ålder som är svart, queer, arbetarklass och utan funktionshinder. Samhället tenderar att uppfatta mig på ett helt annat sätt än tjejen med variablerna svart och queer och ge mig fördelar därefter.
På samma sätt tenderar samhället att göra detsamma med människor som du.
Du kan ha haft, och har haft, omständigheter som gjort dig ledsen och nedslagen - men det förändrar ändå inte faktumet att du skulle ha större chanser att kallas till en jobbintervju än Fatima, 22 år, med ursprung i Iran. Det är vad vi feminister gillar att kalla "privilegium". Och både du och jag har en hel del sådant. Skillnaden är att jag erkänner att jag faktiskt har en del fördelar jämfört med andra. Och whaddayaknow - skit har hänt mig ändå.

Nu vidare till skolan.
Flickor och pojkar tenderas att uppfostras olika. Killar uppmuntras inte till att plugga på samma sätt, gruppdynamiken pojkar emellan förhindrar att betyg ses som något bra och detta är såklart ett ENORMT PROBLEM. Du kanske har hört ordet "anitpluggkultur" sägas i förbifarten på nyheterna - så oroa dig inte, feminister tycker såklart att män bör fokusera lika mycket skolan som tjejer - det är bara det att för en gångs skull, så funkar de olika sätten pojkar och flickor fostras till till flickornas fördel just i skolan.

Angående mansrollen:
Mansrollen är sjukt begränsande - klart som fan feminister vill att män ska bli sedda som mer kapabla människor är dumma, sexdrivna aggressiva miffon och frånvarande föräldrar som bara duger till att arbeta i industrin. Feminister har länge kämpat för att öppna upp för fler kvinnor inom den tunga industrin, och att de haft svårt att komma in där beror på patriarkala strukturer som tycker att kvinnor är för svaga för att jobba inom industrin.

Att kvinnor inte fått gå ut i krig beror OCKSÅ på patriarkala strukturer, och kvinnor fick inte tillstånd att vara verksamma inom det militära förrän 1980. Bristen på kvinnor inom det militära beror inte på att kvinnor är räddhågade och bekväma, utan pga de strukturellt förbjudits till att delta. Allt pga en struktur som förutsätter att kvinnor är för fysiskt/psykiskt svaga för att hantera krig.

Att kvinnor och barn får prioritet av sjunkande båtar och i gisslandraman är också djupt patriarkalt. Vi jämställs alltså att vara på samma nivå som ett barn. Att kvinnor får gå tillsammans med barn är en gammal, infantiliserande, patrarkal struktur och feminister ogillar det precis lika mycket som du gör.

Mode:
Kvinnor styr inte modebranchen. Män gör. Män äger tidningarna, män äger modehusen, män äger jordens största skönhetstävlingar, män sitter i styrelserna etc. Kvinnorna må vara en del av redaktionen, och kvinnor må utöva internaliserad sexism - men de som tjänar pengar på detta är i slutändan... män. Och ja, man kan kräva "inre styrka" av kvinnor här, men faktum är att trots min kunskap inom reklambranchen, tidningar osv - så är intrycken man möts av som kvinna, dagligen, överallt - något man ändå på ett undermedvetet plan tar till sig. Har man hela livet fått lära sig av samhället att man ska hata sin kropp så slår det en rätt fet rot. Vi gräver, men det tar en jävla tid att få väck den.

Kärnfamiljen:
Minns du hur du gastade om hur hemskt det var att tvinga män att ta ut mer föräldraledighet? Ökad föräldraledighet hos män leder till en intimare och närmare relation med sitt barn. Feminister vill inte att mammor ska ses som mer föräldrar än pappor - feminister vill att båda ska ses som likvärdiga föräldrar - men i patriarkala strukturer, där mödraskapet upphöjs och där män ses som barnvakter till sina egna barn - är det konstigt att vårdnaden tilldelas den som spenderat mest tid med ungen? Dvs, mamman, eftersom samhället tenderar att se det som självklart att hon är mest med barnet, tar ut mer föräldraledighet och VABar mest. Feminister vill få bort denna struktur.

Väl mött,
En feminist.
Citera
2014-03-22, 16:41
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Själv utser jag svenskor till världens mest överskattade kvinnor. Det räcker bara att flyga till UK, USA eller Tyskland för att hitta tjejer som är minst lika snygga och mycket mer ödmjuka och trevliga.

Jo, fast i dom länderna är ju tjejerna ganska osjälvständiga av sig. Dom måste ju be mannen om lov för att resa utomlands med tjejgänget, eller bara för en övernattning någon annanstans än hemma. Inga kollektivavtal har dom heller som jämnar ut lönerna mellan könen.

Slaveri är väl närmast det du kallar "trevligt" hos de tjejerna.
Citera
2014-03-22, 17:01
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Hej Robert!

Vad tråkigt att feminismen får dig att bli arg och hatisk, bara för att du missförstått något.

Jag tänker börja med att du har uppfattningen att feminister tycker att du haft det lätt i livet och fått saker gratis på grund av att du är man.
Såhär är det: det finns ett antal variabler i våra liv som gör att vissa har det förhållandevis enklare än andra; dessa saker är kön, klass, etnicitet och funktionalitet.
Jag (vit, hetero, arbetarklass, och utan funktionshinder) har haft ett betydligt lättare liv än en en tjej i samma ålder som är svart, queer, arbetarklass och utan funktionshinder. Samhället tenderar att uppfatta mig på ett helt annat sätt än tjejen med variablerna svart och queer och ge mig fördelar därefter.
På samma sätt tenderar samhället att göra detsamma med människor som du.
Du kan ha haft, och har haft, omständigheter som gjort dig ledsen och nedslagen - men det förändrar ändå inte faktumet att du skulle ha större chanser att kallas till en jobbintervju än Fatima, 22 år, med ursprung i Iran. Det är vad vi feminister gillar att kalla "privilegium". Och både du och jag har en hel del sådant. Skillnaden är att jag erkänner att jag faktiskt har en del fördelar jämfört med andra. Och whaddayaknow - skit har hänt mig ändå.

Nu vidare till skolan.
Flickor och pojkar tenderas att uppfostras olika. Killar uppmuntras inte till att plugga på samma sätt, gruppdynamiken pojkar emellan förhindrar att betyg ses som något bra och detta är såklart ett ENORMT PROBLEM. Du kanske har hört ordet "anitpluggkultur" sägas i förbifarten på nyheterna - så oroa dig inte, feminister tycker såklart att män bör fokusera lika mycket skolan som tjejer - det är bara det att för en gångs skull, så funkar de olika sätten pojkar och flickor fostras till till flickornas fördel just i skolan.

Angående mansrollen:
Mansrollen är sjukt begränsande - klart som fan feminister vill att män ska bli sedda som mer kapabla människor är dumma, sexdrivna aggressiva miffon och frånvarande föräldrar som bara duger till att arbeta i industrin. Feminister har länge kämpat för att öppna upp för fler kvinnor inom den tunga industrin, och att de haft svårt att komma in där beror på patriarkala strukturer som tycker att kvinnor är för svaga för att jobba inom industrin.

Att kvinnor inte fått gå ut i krig beror OCKSÅ på patriarkala strukturer, och kvinnor fick inte tillstånd att vara verksamma inom det militära förrän 1980. Bristen på kvinnor inom det militära beror inte på att kvinnor är räddhågade och bekväma, utan pga de strukturellt förbjudits till att delta. Allt pga en struktur som förutsätter att kvinnor är för fysiskt/psykiskt svaga för att hantera krig.

Att kvinnor och barn får prioritet av sjunkande båtar och i gisslandraman är också djupt patriarkalt. Vi jämställs alltså att vara på samma nivå som ett barn. Att kvinnor får gå tillsammans med barn är en gammal, infantiliserande, patrarkal struktur och feminister ogillar det precis lika mycket som du gör.

Mode:
Kvinnor styr inte modebranchen. Män gör. Män äger tidningarna, män äger modehusen, män äger jordens största skönhetstävlingar, män sitter i styrelserna etc. Kvinnorna må vara en del av redaktionen, och kvinnor må utöva internaliserad sexism - men de som tjänar pengar på detta är i slutändan... män. Och ja, man kan kräva "inre styrka" av kvinnor här, men faktum är att trots min kunskap inom reklambranchen, tidningar osv - så är intrycken man möts av som kvinna, dagligen, överallt - något man ändå på ett undermedvetet plan tar till sig. Har man hela livet fått lära sig av samhället att man ska hata sin kropp så slår det en rätt fet rot. Vi gräver, men det tar en jävla tid att få väck den.

Kärnfamiljen:
Minns du hur du gastade om hur hemskt det var att tvinga män att ta ut mer föräldraledighet? Ökad föräldraledighet hos män leder till en intimare och närmare relation med sitt barn. Feminister vill inte att mammor ska ses som mer föräldrar än pappor - feminister vill att båda ska ses som likvärdiga föräldrar - men i patriarkala strukturer, där mödraskapet upphöjs och där män ses som barnvakter till sina egna barn - är det konstigt att vårdnaden tilldelas den som spenderat mest tid med ungen? Dvs, mamman, eftersom samhället tenderar att se det som självklart att hon är mest med barnet, tar ut mer föräldraledighet och VABar mest. Feminister vill få bort denna struktur.

Väl mött,
En feminist.
Mycket nonsens på en gång här. Till att börja med. Nej. En genomsnittlig ung man har ingen automatisk fördel alls av sitt kön mot en genomsnittlig ung kvinna, och bara för att du har andra personliga erfarenheter så finns det inga som helst skäl till att han ska behöva straffas för det bara för att ni båda råkar vara män.

Gällande skola så var det just diskriminering han klagade på, inte svårigheter med betyg i största allmänhet. Jag uppfattar det som oerhört arrogant av dig att svara på hans påstående om att han blivit diskriminerad med att han tillhör en kultur som pluggar för dåligt. Hur ska du veta detta om du inte ens känner TS. Om du ska argumentera emot på denna punkt. Visa i så fall att han inte har blivit diskriminerad. Dessutom är det oerhört fascinerande att se är feminister förklara pojkarnas tillkortakommanden i skolan, med att de själva är för odugliga, samtidigt som som ni absolut inte kan se samma orsak som förklaring till att kvinnor inte får de bästa jobben.

Och att kvinnor skulle vara den förtryckta gruppen inom militärlagstiftningen är så dumt att det inte ens är värt att bemöta.

Gällande modet så är det ju de facto nästan bara kvinnor som köper dessa tidningar och som bryr sig om det här modet. Om de inte gillar tidningarna så är det bara att sluta köpa dem, och på samma sätt sluta följa modet. Att någon annan än de berörda kvinnorna kvinnorna ska behöva ta skulden för samma kvinnors eget val är en fullständigt befängd tanke.
Citera
2014-03-22, 17:11
Medlem
Citat:
Såhär är det

Alltid skönt när en feminist kommer och förklarar hur världen fungerar för oss vanliga dödliga.
Citera
2014-03-22, 17:15
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Mycket nonsens på en gång här. Till att börja med. Nej. En genomsnittlig ung man har ingen automatisk fördel alls av sitt kön mot en genomsnittlig ung kvinna, och bara för att du har andra personliga erfarenheter så finns det inga som helst skäl till att han ska behöva straffas för det bara för att ni båda råkar vara män.

Gällande skola så var det just diskriminering han klagade på, inte svårigheter med betyg i största allmänhet. Jag uppfattar det som oerhört arrogant av dig att svara på hans påstående om att han blivit diskriminerad med att han tillhör en kultur som pluggar för dåligt. Hur ska du veta detta om du inte ens känner TS. Om du ska argumentera emot på denna punkt. Visa i så fall att han inte har blivit diskriminerad. Dessutom är det oerhört fascinerande att se är feminister förklara pojkarnas tillkortakommanden i skolan, med att de själva är för odugliga, samtidigt som som ni absolut inte kan se samma orsak som förklaring till att kvinnor inte får de bästa jobben.

Och att kvinnor skulle vara den förtryckta gruppen inom militärlagstiftningen är så dumt att det inte ens är värt att bemöta.

Gällande modet så är det ju de facto nästan bara kvinnor som köper dessa tidningar och som bryr sig om det här modet. Om de inte gillar tidningarna så är det bara att sluta köpa dem, och på samma sätt sluta följa modet. Att någon annan än de berörda kvinnorna kvinnorna ska behöva ta skulden för samma kvinnors eget val är en fullständigt befängd tanke.

Jag kan inte argumentera mot hans diskriminering - och det gör jag inte heller. Att bemöta hans påstående om diskriminerade bröder är liksom inte möjligt - det är säkert mycket troligt - har själv blivit diskriminerad pga mitt kön i skolan, men jag tog inte upp det heller eftersom mina personliga erfarenheter har väldigt lite med feminismen i stort att göra.
Som sagt tycker jag, och flera feminister med mig, att pojkar i skolan är ett enormt samhällsproblem och det måste lösas. Oavsett om det gäller betygsdiskriminering eller en antipluggkultur - de hamnar efter, det är tydligt, och det måste fixas.

Ja, må vara overkill att nämna lagstiftningen, men eftersom många män med antifeministiska sympatier hela tiden envisas med att dra upp att de dött i krig i hundratals år för "vår" skull utan att ens reflektera över att "vi" inte ens fick delta - så tåls det tydligen att upprepas.

Jag bryr mig inte. Jag köper inte tidningarna. Skiter i modet. Men reklam överallt tvingar mig ändå att se skiten. Det är ju strukturellt; kvinnan är ju en konstruktion - precis som mannen är en konstruktion - för att lära sig "göra kvinna" för att slippa sociala repressalier så köper kvinnor den här skiten. Det fria valet är inte så jävla fritt som du verkar tro.
Citera
2014-03-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ja, må vara overkill att nämna lagstiftningen, men eftersom många män med antifeministiska sympatier hela tiden envisas med att dra upp att de dött i krig i hundratals år för "vår" skull utan att ens reflektera över att "vi" inte ens fick delta - så tåls det tydligen att upprepas.

Ja, det är otroligt synd om kvinnorna som inte fick vara med och storma en vägg av kulsprutor i Normandie. När får vi se horder av kvinnor storma mot en söker död för ett högre syfte? Aldrig är min gissning, eller sitter ni allihop och bara längtar tills diskrimineringen är borta och ni får bli slarvsylta i nästa krig?
Citera
2014-03-22, 17:27
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Ja, det är otroligt synd om kvinnorna som inte fick vara med och storma en vägg av kulsprutor i Normandie. När får vi se horder av kvinnor storma mot en söker död för ett högre syfte? Aldrig är min gissning, eller sitter ni allihop och bara längtar tills diskrimineringen är borta och ni får bli slarvsylta i nästa krig?

Att du 1) använder dig av ett scenario där inga svenska män dog öht är .. intressant. och 2) Det är väl inte så troligt att varken du eller jag blir utdragna i krig mtp att vårt försvar i princip är nerlagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in