2014-03-21, 00:17
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Om vi är för svaga så är det väl bra om vi går ihop.
Arbetare går ihop, och KRIS som du nämner som faktist betyder kriminellas rätt i samhället går ihop, alla går ihop. Om en endaste tjej ska kräva högre lön så kan arbetsgivaren ta en annan, för vi har stor arbetslöshet. Men hade det varit omvänt ett kvinnodominerande samhälle, ja då hade männen varit maninister, vilket en del redan verkar vara, ni springer runt orakade för deår ut är naturligt precis som vissa tjejer har hår under armarna.
Dessutom är era mammor tjejer, får ni avkommor så kommer hälften av era ättlingar vara tjejer, tycker ni bara att hälften av eran avkomma ska ha det bra?
Ni borde inte se tjejer som tjejer och killar som killar, ni borde se det som människor.
Skulle ni ha en katt, skulle ni då anse hankatten ska få behandlas bättre?
Bland hundar, ska endast hanhundar gå på kurs och arbeta?

Ett sätt som man kan gå ihop på är ju just genom att starta egna företag. Då sitter ni själva på makten över vilka som ska anställas, och vilka löner ni vill ge till dessa anställda. Ett annat sätt är att organisera er som konsumenter. Samla ihop alla kvinnor och handla bara av de företag som bara anställer kvinnor eller hur ni nu vill ha det. Då har ni på helt frivillig väg höjt villkoren för kvinnorna, och ingen lagstiftning har behövts.

Sedan upplever jag lite att du slår på halmgubbar. Det verkar som att du tror att folk är emot feminismen för att de vill att kvinnan ska förflyttas tillbaka till köket. Gå igenom de antifeminister du hittar, och räkna hur många personer som verkligen tycker det, och du kommer se att det är ytterst få (om än högljudda), och TS gör det definitivt inte. Nästan alla här kritiserar feminismen av helt andra skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av merrily
Att falska anmälningar skulle vara ett enormt problem är en hemsk, hemsk myt, som resulterat i att färre och färre anmäler - för vem fan ska ta dem på allvar?
Jag kunde sympatisera med mycket av det du skrev tills du skrev det här. När folk börjar avfärda falska anklagelser av våldtäkt som ett icke-problem så slutar jag lyssna på dem. En människa som blir felaktigt dömd för våldtäkt eller friad män ändå dömd i sin omgivnings ögon är ett minst lika stort offer som en människa som blir våldtagen. Vilken grupp som är störst av dem som blir våldtagna utan att våldtäktsmannen blir dömd, och dem som blir falskt anklagade vet vi inte. Vi kan bara gissa där. Det finns en del exempel där det finns goda skäl att tro att en våldtäkt ägde rum. Det finns också exempel där vi i efterhand fått veta män har blivit dömda på mycket svag grund och som senare visat sig vara oskyldiga. Det händer även då och då att vi ser människor inom polisen och människor som jobbar med ungdomar som berättar att det är relativt vanligt att de kommer på kvinnor som ljugit om att de blivit våldtagna.

Jag tror att det finns hyfsat bra lösningar på detta problem (dock inga perfekta), men att börja avskaffa rättssäkerheten och offra lite fler oskyldiga män bara för att förhoppningsvis sätta dit fler riktiga våldtäktsmän är inte en lösning som jag kan acceptera iaf.
Citera
2014-03-21, 06:34
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Bra text! Men jag skulle nog vilja påstå att problemet ligger i att radikalfeminister får alldeles för stort utrymme i media vilket tyvärr påverkar våran demokrati. Att pojkar är betygs diskriminerade i skolan är inget annat än en ordentlig skandal!
Citera
2014-03-21, 07:28
Medlem
salty-sailors avatar
när ska feminister kräva lika ansvar? Jag kommer inte se kampen om jämställdhet vunnen förens kvinnor dör på jobbet i samma utsrsträckning. Feminism handlar ju om att få alla fördelar, men inga skyldigheter.

Feminism har aldrig handlat om jämställdhet. Inte ens från början när man krävde att få rösträtt, man krävde inte kravet att förtjäna sin rösträtt genom värnplikt. Utan man ville ha mer utan att tvingas jobba för det
Senast redigerad av salty-sailor 2014-03-21 kl. 07:47.
Citera
2014-03-21, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
när ska feminister kräva lika ansvar? Jag kommer inte se kampen om jämställdhet vunnen förens kvinnor dör på jobbet i samma utsrsträckning. Feminism handlar ju om att få alla fördelar, men inga skyldigheter.

Feminism har aldrig handlat om jämställdhet. Inte ens från början när man krävde att få rösträtt, man krävde inte kravet att förtjäna sin rösträtt genom värnplikt. Utan man ville ha mer utan att tvingas jobba för det

Jag förstår inte vad som slår snett. Min syster är ett bra exempel.

Lataste människan på denna jordskredshalva (nu är iofs alla syskon utflyttade) men jag kan inte minnas att hon behövde hjälpa till med något utomhusarbete/kroppsarbete som är värt att nämna. Gräsklippningen var bara att glömma, det var "mansgöra" och flickstackarn kan göra sig illa. Jaha ok.

Och nu träffas vi med jämna mellanrum och det blir oftast snack om kvinnornas rätt till alla fördelar som går att hitta, i samhället. Jag har gett upp "diskussionen" för längesen, för det finns ingen. Bara massa utopi-snack. Hon beskriver svenska kvinnor som om vi levde i Saudiarabien. På samma sätt som de svarta under Apartheidregimen i Sydafrika, kan man tro. Men vart är debatten? Har vi sådana problem i Sverige?

Finns det ens notiser om detta i tidningen? Någon gång i kvartalet? Men hon ska flytta utomlands snart, misstänker att hon återvänder till "förtrycket" (lol, Sverige kanske inte var så pjåkigt ändå).
Citera
2014-03-21, 12:09
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajsan
Jag förstår inte vad som slår snett. Min syster är ett bra exempel.

Lataste människan på denna jordskredshalva (nu är iofs alla syskon utflyttade) men jag kan inte minnas att hon behövde hjälpa till med något utomhusarbete/kroppsarbete som är värt att nämna. Gräsklippningen var bara att glömma, det var "mansgöra" och flickstackarn kan göra sig illa. Jaha ok.

Och nu träffas vi med jämna mellanrum och det blir oftast snack om kvinnornas rätt till alla fördelar som går att hitta, i samhället. Jag har gett upp "diskussionen" för längesen, för det finns ingen. Bara massa utopi-snack. Hon beskriver svenska kvinnor som om vi levde i Saudiarabien. På samma sätt som de svarta under Apartheidregimen i Sydafrika, kan man tro. Men vart är debatten? Har vi sådana problem i Sverige?

Finns det ens notiser om detta i tidningen? Någon gång i kvartalet? Men hon ska flytta utomlands snart, misstänker att hon återvänder till "förtrycket" (lol, Sverige kanske inte var så pjåkigt ändå).

inget har slått snett, feminism har alltid agerat för att kvinnor ska få det bättre på alla sätt, inte att män och kvinnor ska få det lika bra/dåligt vad dom än påstår. Som i stort sett alla politiska och religiösa falanger gömmer man sig i och bakom systemet för att göra som man själv vill, för att sedan anklaga andra för politiskt/religiöst förtryck när man får personlig kritik. Finns hur många skumma "feminister" som helst, typ går en "kurs" och sedan utropar "jag har faktiskt blivit bättre kompis med min vagina" eller trycker upp massa garn mellan benen för att sedan virka en scarf med tråden som kommer ut, i flera etapper under månader. när någon sedan säger "fan vad äcklig och sjuk du är" avfärdar man all kritik med "så säger du bara för att du hatar kvinnor/inte får ligga! varför vill du inte att det ska vara jämställt!"

istället för att inse att folk kommer titta på dig konstigt om du uppför dig som ett djävla grottmongo eller snackar skit. Feminism och "jämstäldhet" kommer aldrig att uppnås så länge personer som dessa tillåts verka i feminismens (jämställdhetens) namn. nu kommer ju det vanliga snacket om att "men vanliga feminister är inte så!" nähä och? som flera som har sagt innan så är de feminister som styr och ställer, samt hörs och syns, som uppför sig så, varför måste man då utpeka sig själv som feminist bara för att man vill ha jämställdhet? sedan har ju feminismen också invaderats av hbqt skojare som aldrig kan tillföra något konstruktivt. precis som med film, serier, och tv spel skriker man och gnäller bara om hur orättvist det är att vissa blir utmålade som si eller så. eller att hela spektrumet av knasfolk inte finns representerade, varför inte bara hålla käften och göra sina egna filmer och serier om det inte passar?

Om feminism ska tas på allvar kräver jag att man aktivt ska arbeta för att dricka lika mycket av fiskleveroljan, inte bara äta kakan
Citera
2014-03-21, 12:22
Medlem
xayps avatar
Ideologin är döpt efter ett av könen och det räcker för mig. Jag är för jämställdhet och därför är jag inte feminist. Den var nödvändig när kvinnor knappt hade några rättigheter men så är inte fallet idag.
Citera
2014-03-21, 14:39
Medlem
Håller kanske inte med om allt du skriver, men min slutsats, som också jag alldeles nyligen kom till, är densamma. Jag kan inte bry mig längre. Jag orkar inte. Jag kokar över. Insikten att det bäst man kan göra är att inte bry sig är både frustrerande och befriande.

Jag menar att feminismen som den ser ut idag i sverige är en cancersvulst på samhället som med tiden (förhoppningsvis) kommer att ställas till rätta; vi har bara oturen att leva under den här epoken (med det sagt är det mycket som är bra idag också som var sämre förut)
Citera
2014-03-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Håller med dig till punkt och pricka, förstår inte alls hur män kan kalla sig feminister.

Kan du visa på en enda feminist som kräver att kvinnan ska vara det dominerande könet vore det fint... Man ska trots allt kunna backa upp sina påståenden.

Sen vad det gäller feministiska män... Vad är feminism? Är det att se att samhället är uppbyggt på könsnormer, att se till det faktum att kvinnor i regel missgynnas på grund av kön?

Du tror att det handlar om en strid mellan könen, läs på och skaffa dig bildning. Är du inte helt IQ-befriad kommer du säkerligen förstå varför män kallar sig feminister. Anar att du inte har flickvän, men du kan väl relatera till din mamma om du har svårt att ta till dig av vetenskapliga rapporter.
Citera
2014-03-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xayp
Ideologin är döpt efter ett av könen och det räcker för mig. Jag är för jämställdhet och därför är jag inte feminist. Den var nödvändig när kvinnor knappt hade några rättigheter men så är inte fallet idag.

För det första är inte feminism en ideologi, feminism är ett klargörande och erkännande om kvinnors lägre ställning gentemot män. Du blundar och tycker att du har såå rätt, du pratar ideologi utan att ha en aning och svamlar om att du är för jämställdhet. I detta forum tycker man att du borde ha lite mer kunskap...

För inte menar du väl att kvinnor är jämställda männen?
Citera
2014-03-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
För det första är inte feminism en ideologi, feminism är ett klargörande och erkännande om kvinnors lägre ställning gentemot män. Du blundar och tycker att du har såå rätt, du pratar ideologi utan att ha en aning och svamlar om att du är för jämställdhet. I detta forum tycker man att du borde ha lite mer kunskap...

Ha ha.....what!?
Snacka om att blunda och svamla!

Givetvis är dagens feminism en ideologi, dessutom en extremistisk sådan.
Försöker du påstå något annat är du fullkomligt sjuk i huvudet.
Vilket ju förvisso ligger nära till hands när man läser det du skriver...
Citera
2014-03-21, 19:25
Medlem
Sprejburks avatar
Citat:

Kvinnors lägre ställning mot män? Du verkar inte ha läst TS.

Sedan att du på allvar skriver att feminism inte är en ideologi bevisar egentligen bara hur mycket kunskap Du har - d.v.s. ingen. Om det är någon som svamlar så är det Du.
Senast redigerad av Sprejburk 2014-03-21 kl. 19:29.
Citera
2014-03-21, 20:09
Medlem
avskrades avatar
Citat:
Kan du visa på en enda feminist som kräver att kvinnan ska vara det dominerande könet vore det fint... Man ska trots allt kunna backa upp sina påståenden.

Sen vad det gäller feministiska män... Vad är feminism? Är det att se att samhället är uppbyggt på könsnormer, att se till det faktum att kvinnor i regel missgynnas på grund av kön?

Du tror att det handlar om en strid mellan könen, läs på och skaffa dig bildning. Är du inte helt IQ-befriad kommer du säkerligen förstå varför män kallar sig feminister. Anar att du inte har flickvän, men du kan väl relatera till din mamma om du har svårt att ta till dig av vetenskapliga rapporter.

Finns givetvis mängder med exempel, inte minst på individnivå (debatter, sociala medier) men även på partipolitisk (!) nivå. Eftersom du i ett annat inlägg inte erkänner feminismen som ideologi så kanske detta kan vara något för dig? Vänsterpartiets internfeministiska handbok, sid 12:

Stadgarna säger att ”Kvinnor ska vara representerade i valda organ och på förtroendeposter med minst 50 procent om inte synnerliga skäl förhindrar detta” (§ 21). Det innebär att man kan välja styrelser med enbart kvinnor eller med en majoritet kvinnor men inte styrelser med en majoritet män.

Menar du fortfarande att feminism inte är ideologi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in