Citat:
Ursprungligen postat av
ADDed
Hej. Fick diagnosen ADD i somras. Har fått testa strattera, concerta och nu äter jag medikinet 40mg om dagen. Den enda märkbara effekten jag märker är att jag känner mig lite lugnare och blir inte fullt lika rastlöst samt uttråkad. Dessvärre är det ingen större skillnad i huvet, och med det menar jag att det mesta känns fortfarande väldigt rörigt. Har fortfarande väldigt svårt att komma igång med saker. Slutför nästan aldrig saker jag påbörjar. Har försökt arbetat med mina problem hos en psykolog. Myst gjort scheman på när jag ska göra mina vardags måsten. Men det funkar 1-2 gånger sen skiter det sig. Min läkare är enligt mig, helt slut i huvudet. Hon utgår i stort sett bara från mitt qb test, som jag presterade ganska så bra på, tyvärr! Hon har sagt att hon är tveksam till att jag ska ha medicin.
Vad fan kan jag göra? Jag har tidigare missbruksproblem, eller som jag ser det, självmedicinering. Och det har minskat rejält sen jag fick reda på diagnosen och är för tillfället helt borta sen 3-4 månader tillbaka.
Det jag försöker komma fram till är att jG är grymt besviken och känner stor frustration över att läkare. Är så förbannat restriktiv och emot mediciner trots hårda o noggranna kontroller.
Någon som kan komma med tips och råd som har erfarenhet? Skicka gärna pm.
Mvh.
Att gå till en arbetsterapeut kanske vore något? Någon som hjälper dig att börja
sakta. Det värsta man kan göra är att man tror att man kan ändra sitt liv på bara några veckor. Skit i scheman och sådant, det klarar man inte av direkt eftersom man aldrig förut levt i en strukturerad vardag som man upprätthållit själv. Du måste sätta upp små mål, som att ha bra dygnsrytm, äta, kanske träna och vara aktiv. Öva också på att slutföra saker och att pusha dig över gränser. Det är jobbigt och oerhört frustrerande att behöva fortsätta städa när allt man vill göra är att lägga sig ner och kolla serier, men sätt på radion eller lyssna på en ljudbok kanske det blir lättare. Ta en kopp kaffe innan du sätter igång med något jobbigt och använd dig av din mobils timer/alarmfunktion mycket.
Hitta lösningar på dina små problem och lär dig att pusha dig själv - du kan det. Låt saker ta sin tid, det värsta du kan göra är att hamna i en halvmanisk fas där du minsann ska ordna upp allt och sen håller det i 2 dagar..
Några tips från mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omehoj
Absolut, visst är det ett tillstånd! Det utesluter ju dock inte att andra uppfattar det som mognad, eller hur?
Tänker inte på social kompetens, utan mer sådana saker som att man t.ex. "måste" ha likadana tallrikar. Det fattar inte jag varför. Fast jag har det ändå. Sociala koder kanske inte är rätt ord förresten, men "outtalade regler"?
Det där är helt sant. Leder ju till både nyfikenhet och kreativitet åtminstone för min del. Orkar inte skriva mer om det nu men jag känner igen mig i alla fall, haha.