2016-01-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag skulle nog faktiskt snarare säga att du låter som en klassisk ADHD-are men med några lättare autistiska drag och ODD. (Oppositional Defiance Disorder - trotssyndrom).

Anledningen till varför jag tror det är p ga utbrotten du nämner - dom tyder på inhibitions och konsekvensproblem som helt enkelt inte finns vid ADD/SCT/CDD.

Detta är något som nyligen blivit mer eller mindre bevisat av Dr Russell Barkley - en av dom mest meriterade forskarna inom ADHD och allmänt ansedd som världens främste expert på uppmärksamhetsstörning utan hyperaktivitet.

Det är dock inget dåligt om det visar sig att det är så, eftersom det finns så otroligt mycket mer forskning och därför effektiva behandlingar av adHd än av SCT. (Sluggish Cognitive Tempo)

T ex så fungerar förstahandsvalet för behandling - metylfenidat, mer än 3 ggr så bra.

Ja det låter inte helt och hållet som ADD åtmindstonde. Jag känner dock igen mig i det här med maten.. jag glömde ofta av att laga mat till mig själv när jag bodde ensam tex.
Citera
2016-01-21, 10:18
Medlem
MEN var det någon som sa att metyl skulle fungera som uppåt tjack? Jag märker faktiskt inte av något överhuvudtaget med 54 mg:arna ens.. concerta... lite förvånansvärt tycker jag iallafall! Eller?
Citera
2016-01-21, 14:00
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
MEN var det någon som sa att metyl skulle fungera som uppåt tjack? Jag märker faktiskt inte av något överhuvudtaget med 54 mg:arna ens.. concerta... lite förvånansvärt tycker jag iallafall! Eller?

Det är lite förvånansvärt ja. Forskningen tyder ju på att dom rena SCT-arna inte tolererar dom högre doserna (det gör inte jag t ex, redan vid 26 mg så har jag min gräns, sen följer ), utan det är doser så låga som 5-10 mg (!) tydligen.

Å andra sidan så kan man se det som en konfirmation på den generella tesen att metylfenidat fungerar dåligt på dom utan hyperaktivitet.

Om du känner dig äventyrlig, så finns det en del dokumentation som tyder på att metylfenidat kan behöva doseras hos en del människor enligt en regel om 1 mg / kg, så om du väger låt oss säga 72 kilo, så har du ganska långt kvar att gå innan rätt dos erhålls (72 mg).

Prata dock med din läkare om det, för vid dom här större doserna så är det lätt hänt att många kan få kraftiga biverkningar också - ångestpåslaget som en del kan få är inte att leka med.
Citera
2016-01-21, 14:17
Medlem
Citat:
Det är lite förvånansvärt ja. Forskningen tyder ju på att dom rena SCT-arna inte tolererar dom högre doserna (det gör inte jag t ex, redan vid 26 mg så har jag min gräns, sen följer ), utan det är doser så låga som 5-10 mg (!) tydligen.

Å andra sidan så kan man se det som en konfirmation på den generella tesen att metylfenidat fungerar dåligt på dom utan hyperaktivitet.

Om du känner dig äventyrlig, så finns det en del dokumentation som tyder på att metylfenidat kan behöva doseras hos en del människor enligt en regel om 1 mg / kg, så om du väger låt oss säga 72 kilo, så har du ganska långt kvar att gå innan rätt dos erhålls (72 mg).

Prata dock med din läkare om det, för vid dom här större doserna så är det lätt hänt att många kan få kraftiga biverkningar också - ångestpåslaget som en del kan få är inte att leka med.

haha, det känns nog dock som att jag ger mig vid 54 mgram.. det får nog fan räcka för min del tror jag
Citera
2016-01-24, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Har själv svårt att förstå vad som är OCD och vad som är ADD.
Har du testat någon form av stimulant någon gång? OCD brukar vanligtvis gå upp i taket medans ADD symtom lindras.
SSRI? Blir du hjälpt? Finns vissa ledtrådar att gå på.
Min psykolog tyckte att jag gjorde mig sjukare än vad jag är alldeles nyss, och jag litar på henne som om hon vore min mamma. Eller mer faktiskt, för min mamma har inte hjälpt mig med någonting alls, hon reagerar bara med ångest och blir själv ledsen när jag är. Vad jag vill säga är att jag inte har OCD efter allt. Jag har gått på centralstumulerande, men jag kände mig inte som mig själv då. Jag vart modigare och gjorde en massa dumheter.
Citera
2016-01-24, 19:40
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Citat:
haha, det känns nog dock som att jag ger mig vid 54 mgram.. det får nog fan räcka för min del tror jag

För den som undrar så provade jag detta själv nyligen - jag väger 58 kilo, alltså tog jag 58 milligram DL-Metylfenidat, uppdelat på 3 concerta (18 mg *3) + 1/2 (4-5 mg) ritalin.

Någon skillnad från 36 mg kände jag dock inte, utan det var mestadels ett ökat obehag, lite mer hjärtklappning, svettningar och betydligt mycket mer "darrighet". (samma som om man t ex dricker 5 koppar kaffe på en gång)

Nej, den där rekommendationen får vi nog se som att den enbart gäller dom hyperaktiva - fullkomligt meningslöst med högre doser stimulanter för oss INaktiva.

Högre dos antidepressiva blockerade dock panikkänslor, känslighet och aggressivitet (vilket är dom bieffekter som framträder för mig vid högre doser) - 150 mg Sertralin gjorde susen, så det kan ju vara något att betänka för dom som faktiskt får bra effekt vid högre dos, men tycker dom mentala bieffekterna är jobbiga - dom lindras verkligen av SSRI.
Citera
2016-01-25, 04:01
Medlem
theralenas avatar
Citat:
För den som undrar så provade jag detta själv nyligen - jag väger 58 kilo, alltså tog jag 58 milligram DL-Metylfenidat, uppdelat på 3 concerta (18 mg *3) + 1/2 (4-5 mg) ritalin.

Någon skillnad från 36 mg kände jag dock inte, utan det var mestadels ett ökat obehag, lite mer hjärtklappning, svettningar och betydligt mycket mer "darrighet". (samma som om man t ex dricker 5 koppar kaffe på en gång)

Nej, den där rekommendationen får vi nog se som att den enbart gäller dom hyperaktiva - fullkomligt meningslöst med högre doser stimulanter för oss INaktiva.

Högre dos antidepressiva blockerade dock panikkänslor, känslighet och aggressivitet (vilket är dom bieffekter som framträder för mig vid högre doser) - 150 mg Sertralin gjorde susen, så det kan ju vara något att betänka för dom som faktiskt får bra effekt vid högre dos, men tycker dom mentala bieffekterna är jobbiga - dom lindras verkligen av SSRI.
Blir du avtrubbad av sertralin?
Citera
2016-01-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theralena

Jag rekommenderar att du håller dig borta ifrån sertralin..jag provade i 3 -4 dygn.. nacken domnade av totalt på mig. Extremt kraftiga biverkningar märkte jag på den!
Citera
2016-01-25, 11:40
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Inte riktigt.

Jag märkte av lite avtrubbning på slutet, men det var på dom riktigt höga doserna - jag tog 150 mg, och 200 mg är rekommenderade max-dosen och dom flesta verkar ligga på 50-100 mg. Märkte inte av någonting alls av detta på dom lägre doserna.

Det är högst individuellt om eller när, man får kognitiv nedsättning av Sertralin.

Citat:
Jag rekommenderar att du håller dig borta ifrån sertralin..jag provade i 3 -4 dygn.. nacken domnade av totalt på mig. Extremt kraftiga biverkningar märkte jag på den!

Märkte ingenting alls av detta.
Tråkigt att du fick många biverkningar, har ju själv ett helt gäng sådana från metylfenidat, så jag vet hur det känns. (lite lustigt förresten, att vi har tvärtom-biverkningar, för du känner ju inte av någonting alls av metylfenidat)

Sertralin är dock en säker och väl beprövad medicin, så om läkare bedömer att man kan behöva en SSRI så är det ofta en bra idé att prova den.
Citera
2016-01-26, 22:12
Medlem
Citat:
Inte riktigt.

Jag märkte av lite avtrubbning på slutet, men det var på dom riktigt höga doserna - jag tog 150 mg, och 200 mg är rekommenderade max-dosen och dom flesta verkar ligga på 50-100 mg. Märkte inte av någonting alls av detta på dom lägre doserna.

Det är högst individuellt om eller när, man får kognitiv nedsättning av Sertralin.

Tråkigt att du fick många biverkningar, har ju själv ett helt gäng sådana från metylfenidat, så jag vet hur det känns. (lite lustigt förresten, att vi har tvärtom-biverkningar, för du känner ju inte av någonting alls av metylfenidat)

Sertralin är dock en säker och väl beprövad medicin, så om läkare bedömer att man kan behöva en SSRI så är det ofta en bra idé att prova den.

jo absolut jag har gett det en chans. Provat det mesta nu känns de som Men jag är fortfarande väldigt smart.. hade vart gött att kunna börja knega med någonting dock.. men dem ska jobba fram en bra plan för hur det ska gå till på ett stabilt sätt åt mig.
Citera
2016-01-30, 17:41
Medlem
Det finns ju en stereotyp som säger att de med ADHD är duktiga entreprenörer, på grund av hyperaktiviteten antar jag och att de ofta är mångsysslare. Finns det någon motsvarighet för de med ADD? är de duktiga entreprenörer? Någon här som driver eget? Eller har de några andra styrkor?
Citera
2016-01-30, 21:22
Medlem
Citat:
Inte riktigt.

Jag förstår. Ja väldigt skumt att jag inte märkt någonting med metylfenidate... kanske skulle haft någon annan typ? vem vet? ritalin eller liknande... mycket möjligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in