Citat:
Ursprungligen postat av
Ninjor1987
Om du känner dig äventyrlig, så finns det en del dokumentation som tyder på att metylfenidat kan behöva doseras hos en del människor enligt en regel om 1 mg / kg, så om du väger låt oss säga 72 kilo, så har du ganska långt kvar att gå innan rätt dos erhålls (72 mg).
Citat:
Ursprungligen postat av
joffen87
haha, det känns nog dock som att jag ger mig vid 54 mgram.. det får nog fan räcka för min del tror jag

För den som undrar så provade jag detta själv nyligen - jag väger 58 kilo, alltså tog jag 58 milligram DL-Metylfenidat, uppdelat på 3 concerta (18 mg *3) + 1/2 (4-5 mg) ritalin.
Någon skillnad från 36 mg kände jag dock inte, utan det var mestadels ett ökat obehag, lite mer hjärtklappning, svettningar och betydligt mycket mer "darrighet". (samma som om man t ex dricker 5 koppar kaffe på en gång)
Nej, den där rekommendationen får vi nog se som att den enbart gäller dom hyperaktiva - fullkomligt meningslöst med högre doser stimulanter för oss INaktiva.
Högre dos antidepressiva blockerade dock panikkänslor, känslighet och aggressivitet (vilket är dom bieffekter som framträder för mig vid högre doser) - 150 mg Sertralin gjorde susen, så det kan ju vara något att betänka för dom som faktiskt får bra effekt vid högre dos, men tycker dom mentala bieffekterna är jobbiga - dom lindras verkligen av SSRI.